Gå til innhold
Arkivverket

[#16260] Catharina Dyssel og den Danske adelslekt Falkenskiold


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

I Skien bodde der på 1600 tallet en Rådmann ved navn Thomas Sommer. Hans første hustru var Catharina Dyssel som det ble skiftet etter i Skien 26.juni 1690. Er det noen som kan finne dette skiftet og skrive det ned for meg? Hun tilhørte en ætt, hvorfra den Danske adelslekt Falkenskiold er utgått. Hun var nemlig søster av assesor,senere amtmann, etatsråd Arnold Christian Dyssel til Seilstrup og Lundergård i Jylland. To av hans sønner ble i 1716 adlet under navnet Falkenskiold. Er det noen som kjenner til denne familien, eller vil hjelpe meg med å finne Catharina Dyssel og hennes bror Arnold Christian Dyssel's opphav ? Hva het de 2 sønnene hans som ble adlet under navnet Falkenskiold i 1716 ? Hvorfor ble de adlet under dette navn? Antagelser peker mot at Martin Dyssel fra Altona kan ha vært faren til Catharina og Arnold Christian ,men som sagt antagelser. Er det noen som har tips,gode råd eller vil hjelpe meg så på forhånd takk. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Her er en lenke-men jeg klarer ikke tolke om dette er rette Arnold Christian Dyssel. Jeg trenger deres hjelp.Lenke mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Catharina Dyssel var som sagt Rådmann Sommer's hustru i Skien.Har noen opplysninger vil jeg ta imot dem med glede. Jeg har endel opplysninger om denne familien så vi kan utveksle opplysninger om du vil. Tlf.970 20 562 e-mail: smar-jo@onlineImøteser med glede alle opplysninger. Med vennlig hilsenJan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Svaret på mitt spørsmål er allerede gitt i Januar noe som jeg har oversett. Takk til Torkel! Se ninnlegg10232 Lenkemvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har et spørsmål til: Hvorfor får de navnet Falkenskiold og blir adlet? Kan noen hjelpe? mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

I de danske arkiver, bla. under slekten Adeler, finnes noen ledetråder, som muligens kan vedføre fremgang, f.eks.:Arnoldus Falkenskiold,landmand og offiser,1792.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.