Gå til innhold
Arkivverket

[#16360] Slekten Kruckow

Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Jonson Dale

Hei Arne!Vi er mange som har lengta sårt etter å få sjå disse segl- og våpenmerka fra Klevenfeldt sine samlingar. Du har klart å få tilgang til dei, og samtidig fått høve til å fotografere dei (ulikt meg sjølv og Tore H).Kan du tenke deg å legge ut fotografia dine på éin (nett)stad? I så fall vil du gjøre oss alle ei svært stor teneste.Så vidt eg forstår har du eiga heimeside, og dette kunne kanskje vere staden å gjøre det på..?I alle fall: Takk for innsatsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hetland

Jeg vil også gjerne ha kopi av Spangens notater. På forhånd takk. Mvh Bjørg Hetland ( bmhetlan@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Berntsen

Til min navnebror i innlegg nr. 23. En eiendomstransaksjon ble foretatt på 1400 -tallet melom Hans Kruckow og Hr.Otte Skinkel, sansynligtvis i Danmark. Kilde: D.N. b. 16, nr.156.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg er vel ikke akkurat en slektsforsker, mer en anesamler, men fant ut at jeg jamen hadde noen notater på min maskin, skrevet av Spangen. De gjelder vel egentlig Bratt, men så plutselig at Kruckow var nevnt.Vet ikke om det belyser noe som helst, men her kommer de:Mvh Lars Ove

bilete3205.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

For det første takk til Lars Olav for nok et 'drypp' fra Spangen. Det er bestandig interessant å vite hva Spangen mener om forskjellige slektssammenhenger, men notatet hadde kanskje best hørt hjemme i en tråd om Bratt-slekten f. eks denne LenkeNår det gjelder Kruckow, så er det vel bare kanniken og sognepresten til Aure,Jens Olavsson Bratts kone Barbara som er nevnt fra denne slekten i Spangens notat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ikke vær lei deg for det Finn!! (og min plassering av innlegget var nok tilfeldig ja. Har veldig mye Spangen-notater fordi den mannen måtte ha vært unik)Olav er et fint navn, men Lars og Ove har fulgt slekten i mer enn 300 år, og jeg hadde ingen muligheter til å velge før dåpen :-)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Til (50). Til figuren hørte det også en tekst som jeg ikke fikk med meg over. Teksten må leses med et skepsisk sinn!!

bilete3215.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

4.3.1563 opplyser Absalon Pedersen at Finn Hansen var 'aff de Krukers slecht' (NM I side 278).Seglmerket til Finn Hansen er gitt nedenfor. Kilden er DRA, 860, Håndskriftsamlingen I. Individuelle samlinger af blandet indhold, Klevenfeldt Terkel, samlinger, pakke 68.

bilete3241.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Finn Hansens ektefelle Margrete Pedersdatter. Hadde følgende seglmerke.Kilden er som over DRA, 860, Håndskriftsamlingen I. Individuelle samlinger af blandet indhold, Klevenfeldt Terkel, samlinger, pakke 68.

bilete3242.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Ja, dette seglet ligner på seglet til Arnbjørn (Endreson?), svigersønnen til Peter på Sandvin i Kvam, nevnt bla.14 januar 1331. Seglet hans skal finnes i form av en tegning i Langebeks samling (33.c.2)Ref. Til soga om ættene på Sandvin og Torsnes på 13-1400-tallet.Kanskje noen kan beskrive seglet og hvilken fugl det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Arnbjørns våpen (NST XII s. 99) har en stolpe på delingen, en slik stolpe mangler hos Margrete Pedersdotter. Arnbjørns ørn har nedvendt vinge, mens Margretes ørn har oppvendt vinge. Våpnene er altså ikke like, selv om de mangler. Margretes far var forøvrig lagmann i Viken, og forventes derfor å ha slekt fra Båhuslen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(64:) Er dette den samme Peter (Petersen) Sandvin som var svigerfar til Erling Torleikson (død etter 1329) (g.m. Margreta Pedersdatter) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ørner blir sikkert slått av liljer, roser og økser, men ingen kan idag lage en statistikk over våpnenes heraldiske innhold så lenge så vidt mange middelaldervåpen er upubliserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 67. Ja, det er det.Til 68/69. Det ligger ingenting bak utover at jeg rett og slett lurte på hvor utbredt det var med ørn. Liljer og økser skal jo være mye brukt, og roser er vel strødd utover det ganske land.Forøvrig venter jeg på din publisering av middeladervåpen, for ikke å glemme artikkelen om Pust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

jeg skrev om Pust i Genealogen for ca 8 år siden, og fremdriften på våpenbokutgaven avhenger av velvilligheten og prispolitikken til Det kgl bibliotek i København - også hva angår fargebildene av Kruckows våpen f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Arne KvitrudHjertlig Takk for mange flotte våpenbilder på forumet. Jeg undres samtidig på om du har noen utgaver fra samme kilde av slektene Dall(Valen),Kristoffer Trondsson,Teiste,Smør, Staur,Mowat,Gyntelberg ?Mvh Knut din nesegruse beundrer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg henger meg på; takk til deg, Arne Kvitrud, for de interessante våpnene - og for alt annet du klarer å grave fram!Jeg kan vel samtidig - i forhold til Knuts ønsker - bidra med en utgave av Mowat sitt våpen (til høyre). Det andre er Rosenkrantz (over inngangen til Rosendal Baroni).Mh Arnstein Rønning

bilete3249.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Det er spennende å se det materialet som Arne Kvitrud legger fram fra Klevenfeldts samlinger m m.Jeg tror vi bør sondre mellom (1) avtegninger av segl som viser segl personene faktisk har brukt, og (2) våpentegninger med farger som er i 'normaliserte' versjoner bl.a. fra Rostgaard ('Døve Ole's tegninger/skisser) og adelsdamers våpenbøker.Våpentegningene er mer fristilte tolkninger som viser hvordan tegneren oppfatter det heraldiske innholdet i våpenet. Tegningene forteller derfor ikke hvilke våpenavbildninger som personer/slekter brukte, men hvordan tegneren tolker våpnene ut fra sine heraldiske oppfatninger (av farger, figurer, sammensetninger av disse og hvordan alt dette skal stiliseres).Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Galtung Lihaug

Jeg kan bidra med en annen variant av Mowats våpen. Det er et våpen malt på blyglassvindu fra gården Torsnes (i Hardanger) ca. 1636. Dere kan lese mer om Torsnes på den siden jeg har laget i den norske Wikipedia: Lenke

bilete3261.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.