Gå til innhold
Arkivverket

[#16360] Slekten Kruckow

Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest arne kvitrud

Til (29)- (31) om Kruckow i Tyskland.Jeg har sett litt i Ernst Heinrich Kneschbe: Neues allgeimeins Deutches Adles-Lexicon fra 1930. Han omtaler på side 304 Kruckow og Cruckowe med de samme, men med litt færre opplysningene enn Leopold Freiherrn von Ledebur. På samme side omtaler han også Krug, Kruge og Kroge. De hadde et våpenmerke med en i sølv springende til venstre svart enhjørning. De bodde i Meklenburgsk Balduin i 1424.I Genealogisches handbuch des adels, band 97, 1989, side 25 er det omtale av en ridder Crokau i Danzig 13.7.1292. Det er referanse til Pomm. Urk. Buch, S. 435 Nr. 486. Det omtales også en Lorens Krockow 1478-1493. Det eldste stamvåpenet var et bøffelhode i 1407. Et nyere fra 1466 hadde et jakthorn med liljer, som er avbildet.I 1285 (Munthe, 1874, s 401 - med henvisning til G.F. Sartorius : Urkundlishe Gesh. des Ursprunges der Deutchen Hanse, videre J. M. Lappenberg 2 Th s 141 og 170-172, Thorkelins Diplomat t.2. s 142-143 og Mansee og J.F. Gaube’s Adels-Lexicon s 379 – jamfør http://home.c2i.net/kvitrud/Arne/kruckow.htm) hører en om en Hassene de Cruckow i Pommern i Tyskland. Han var også tilstede ved undertegnelsen av våpenhvileavtalen mellom Hansabyene og den norske kong Erik i 1293. Han er også omtalt i noen flere kilder samme år.Det ser altså ut til å være flere Kruckow-familier samtidig i Tyskland. Så en må nok være svært varsom og nøye med kildene (der også!) når en skal begynne å finne tilbake til forfedrene til de norske Kruckowene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Arne (126)Du nemner Krug, Kruge og Kroge. Er dette tre sjølstendige adelsætter og er det oppgjeve noko våpenmerke for desse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk skal du. Det var berre det eg ville vite.Då vert vel ikkje slektsnamnet til Ingrid 'Kraage' i Aspa så heilt bort i natta om ein tolkar det som Kruckow heller då?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I Siebmachers vappenbok mener jeg å huske at Kruckow-våpnet for slekten på Kruckow i Vorpommern er gjengitt, - anvendt tidlig på 1600-tallet - og er identisk med våpnet ført i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

129: Kanskje bør man ha dette i tankene også...Fra ei gammel norsk våpenbok i Nasjonalbiblioteket [jfr www.vigerust.net]: 76 Hr. Povel Erichsen [nevnt bl.a. i 1315], som var af de Kroger, en mægtig Ridder i Norge, hvis Forfædre var komne af Greveslægt i England, og var af Kongelig Blod ogsaa her i Norge, hans fæderne Vaaben. Af denne Slægt var og Hr. Elling Widkunnarsen (Erling Vidkunsson - Giske/Bjarkøy) som var fordum Norges Riges Hofmester, og var dette hans Fæderne Vaaben [høyrevendt gul løve som holder et sverd hvilende på den ene skulderen, i rødt].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det har vært en del om Hans Bagge her, og bare som et apropos, så er det ei slekt som kalles 'Norbagge', som har en hvit enhjørning i blått (det samme på hjelmen). Adelsbrev i 1488 for lagmann i Viken, Eggert Eggertsen og stadfestelsesbrev i 1551 for Eggert Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei ArnsteinVedk. Pål Eirikson, er vel det kanskje sønnen av merkesmannen, Eirik Orm, bror til Jartrud Ormsdatter g. Guttorm Gydason. Våpenet hans er avbildet i doktoravhandlingen til Jo Rune Ugulen, figur 10 i listen over figurer, men jeg klarer ikke å se om det er en løve i våpenet, kanskje du kan se?Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Jeg har vært inne og justert ordlyden i wikipedia-artikkelen Kruckow-ætten, angående våpenskjoldene. Medlemmene av Kruckow-ætten hadde forskjellige våpenskjold - tildels varianter over samme grunntema. Jeg har ikke selv fått sjekket de tyske, trykte våpenbøkene. Derfor er jeg usikker på hvor store avvikene er i forhold til de tyske våpnene.På wikipedia har jeg lagt til at folk ikke sjelden kopierte andres våpen, uten at det var slektsskap, og bare pga større og mindre navnelikhet.Det kan også legges til at det hendte at navn og våpen ble overtatt gjennom kvinneledd. Men behøver vi i dag å regne en slekt/en ætt bare etter mannslinjer ?Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Per Nermo spør i innlegg 110 om svogerskapet mellom Gaute Ivarsson og Hans Kruckow. Jeg kan ikke se at noen har svart på spørsmålet. En tolkning er at svogerbenevningen er utvidet og at det bare viser til at Hans var gift med Gautes kusine, som Gaute jo senere arver. Men det er tross alt ingen korrekt bruk av ordet svoger i det nevnte 1512-brevet. Det er samtidig ikke til hinder for at Gaute faktisk kan ha vært gift med Hans' søster, eller er det det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk!Den Pål Eiriksson som Ugulen nevner har dette som vises her (kopiert fra Norske sigiller, som ligger på nettet). Det er likt med det til slekten Walkendorf Lenke Klevenfeldt synes å ha tegnet løsrevne gevirer(?) rundt rosen, mens det egentlige Walkendorfvåpenet vel er likt med det til Pål Eirksson, dvs løsrevne vinger rundt rosen - eller hva? Sven Tito Achen skriver forresten i Danske adelsvåbener at Walkendorff har 'I hvidt tre sorte vinger om en rød rose osv'.Men vi er vel nå langt utenfor denne debatten.

bilete8108.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poul Bagger

Egentlig ligger emnet udenfor mit interesseområde,men måske kan følgende være af interesse.(Jvf.bl.a.indlæg 23.) J.P.Trap:Danmark(5.udgave.),bind 11,(Våbensted sogn,Musse herred)p.861: Trudstolpe var mul.opr.en landsby,hvoi en Godskalk havde gods,som han 1379 skødede til Antvorskov kloster,hvorunder det derefter hørte i c.100 år.1389 havde således væbn.Johannes Kruckow(af den no.slægt)T.m.Korsemarke(forsv.landsby i Toreby s.)i leje;han skrev sig også 1397 i T. Er udsagnet i parantesen kildebelagt,må dette vel også have interesse for jer i Norge. Den danske(fynske)slægt Kruckow førte i våbenet 2 røde afrevne vinger symmtrisk på hvid bund.(www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/) Hilsen og god jul.Poul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg er enig i at dette fynske våpenet kan se ut til å ha to vinger, men Achen i Danske adelsvåbener skriver at det dreier seg om to røde hummerklør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Takk til Arnstein.Adelus Kruckow f.ca. 1515/20, skal være datter av lensherren Johan Krukow på Vardøhus. Hun skrev seg til Gjersvik, Tysnes, Hordaland i 1578 og 10/7 1599(Austrheim i Etne samme året 17/7) g.m. Nils Jonson Hård, hadde en datter (dvs.søster til Jon d.e.) som var g. 1.m. futen i Sogn Kristoffer Andersson, d.ca 1567 og g.2.med Kristen Jenson til Kaupanger, hvorav sistnevntes sønn Nils Kristenson til Gjersvik var g.m. Anna Jensdatter Galtung (mange barn, bl.a en datter Adelus) (Ref.Tysnes bind 3)De to nevnte giftemålene er dokumentert, ligger ute på en eller annen nettside, men husker ikke hvilken, og gjelder pantsettelse av gårdene Håland og Austrheim i Etne. Iallefall er det slik å forstå at det må være Adelus som har hatt odel til disse gårdene. Nå finnes det uhyre få diplomer fra Etne, mend et ene gjelder faktisk Håland.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den danske Kruckow-slekten førte to hummerklør - jeg har selv sett våpnet i danske våpenbøker. Denne slekten er ikke kjent lenger tilbake enn ca 1525. Jeg antar at den har navnet fra den norske slektsgrenen via kvinneledd og våpnet fra egen farsside (som ergo altså ikke er Kruckow).Våpnet i innlegg 140 inneholder vinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Lars Ove (145): det hadde vært en meget god ide. Vi får ikke nok av våpenbøker på nettet. Det gamle Adelslexikonnet fra 1782-87 passer i samme retningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

her bør jeg vel innskyte at det kan være forlagsrettigheter til senere utgaver av Siebmacher (de fra 1900-tallet). Så det spørs hva som er alderen til den Wappenboken du har sett. Men Siebmacher har utkommet i mange utgaver siden førsteutgaven 1605, så mange av seriene er falt i det fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.