Gå til innhold
Arkivverket

[#16360] Slekten Kruckow

Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest arne kvitrud

Ved å søke i det svenske diplomatariet fant jeg:Johan Krukow i Trelleborg 24. august 1366 - hertug Bogislaus' av Pommerns undersått - [url="http://62.20.57.212/ra/medeltid/FMPro?-db=hk.fp5&-format=detail.html&-lay=webb&-sortfield=brevnummer&Personnamn=kruk&-max=10&-recid=41577&-find=>LenkeLübeckborgaren Nicholaus Krukow 15. juni 1377 - Lenke.Gerd Krukow 10. juni 1422 - LenkeGävert Krukow og datteren Märta i Stockholm 20. juli 1444 - LenkeKrukows hustru Katarina 18. mai 1451 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Til (141) jeg antar at det her vises til Jens Peter Trap: Statistisk-topografisk Beskrivelse af Kongeriget Danmark?Jeg har uten hell prøvd å lete på internett etter grunnlaget for Trap sine opplysninger. Noen som vet hva som er Traps kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tore (146)Ja jeg kan skanne og publisere dette, men jeg har også tilgang til 'Danske adelige Sigiller fra det XV., XVI. og XVII. Aarhundrede' av Thiset. Er den interessant også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

selvsagt, men jeg vet ikke om det er rettigheter på denne boka (siden den ble utgitt i nyttrykk ca 1979). Kanskje den også e rpå nettet fra før av. Det beste ville være at segltegningene ble utgitt i ett og ett bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ToreVerket jeg har tilgang til er utgitt 1905. Rettigheter til denne utgaven gjelder ikke lenger.Og når jeg skanner denne så er det i jpg-format, så konverterer jeg til pdf før jeg lager en E-bok. E-boken består av img.-filer for hver enkelt side, og kan printes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En artikkel av Spangen som sto i Østlendingen 28/11-1968. Artikkelen heter 'En hedmarksslekt på Tjerne' og Krukcow er nevnt.

bilete8148.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg er ingen Kruckow-kjenner, men sida på Wikipedia ser veldig bra ut! Kom igjen med flere gamle slekter på Wikipedia (selv har jeg lagt ut ei slekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Til (130)Ved å si at våpenskjoldet som slekten på Kruckow i Vorpommern brukte tidlig på 1600-tallet var identisk med våpnskjoldet som ble brukt i Norge, er det da underforstått at de kan ha hatt sitt våpenskjold fra Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg, det er ikke slik ment. Meningen må være at grenen i Norge ætter fra herregården og dorfen Kruckow i Vorpommern. Men den danske slekten på 1500-tallet ikke gjør det på farsiden (men muligens på morsiden).Vær også klar over at det er andre Kruckower på 1300- og 1400-tallet i Danmark og Mecklenburg med det samme våpnet som i Norge. Bl a en biskop i Schwerin. Disse burde da ætte fra Vorpommern, ikke fra Norge (som noen har ment ovenfor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ble litt uklart: Nei, Kruckowene i Vorpommern og Mecklenburg har ikke våpnet sitt fra omvendt. Det er slektsgrenen av Kruckow i Norge som har våpnet sitt fra slekten Kruckow fra herregården og dorfen Kruckow i Vorpommern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poul Bagger

Til(152) Traps kilde er:Danmarks Adels Årbog 1900.(Kruckow i Norge),hvor der bl.a.angives som kilde:De ældste danske Arcivregistraturer IV (!885)pag.220 i Rigsarkivet i København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Det er nok denne bokserien:Becker, T. A. og Christensen, William: De ældste danske Archivregistraturer : udgivne efter beslutning af det Kongelige Danske Selskab for Fædrelandets Historie og Sprog ; efter originaler i Geheimearchivet, Det Kongelige Danske Selskab for Fædrelandets Historie og Sprog, 1854-1910 - Lenke.Den finnes i Nasjonalbiblioteket, og i universitetsbibliotekene i Bergen, Trondheim og Tromsø... Og selvfølgelig i den kongelige bibliotek i København mm.Jeg får se om jeg kan få fjernlånt denne til Stavanger bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror kanskje dette verket er i 5 bind, så da er det ikke sikkert jeg har tilgang til det riktigeFor øvrig ligger Danamarks Adels Aarbog 1900 i 'biblioteket- diverse skannede artikler' på min hjemmeside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Da må opplysningen om at Johannes Kruckow tilhørte de norske Kruckow-ene være en tolkning eller gjetting fra forfatteren i Dansk Adels Aarbog.Teksten over er et sammendrag, men finnes originalen? Står det noe i 'De ældste danske Archivregistraturer' - for eksempel på samme eller foregående sider hvor teksten er hentet fra, eller noe om sammenhengen? Kan det for eksempel være et brevregister for Antvorskov kloster - jamfør tekstene i innlegg (141)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArneDet var i 'De ældste danske Archivregistraturer' jeg fant dette. Det var register bak i disse fire bindene, og Kruckow var kun nevnt en gang, og bildet viser hva som sto om han, ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poul Bagger

Til(152) Dansk Adels Årbog 1900 pag.214: --Johannes el.Jannikinus Kruckow kjendte sig 1389 at have 'Truestrup'(Trustolpe,Musse H.)i Leie af Antvorskov Kloster(2),beseglede 1391 et Skiftebrev mellem Jens Skave og Henneke Godov(3),boede endnu 1397 i Trustolpe(4) Kilder: 2.Æ.A.R.IV,pag.220. (Den kilde,du har.) 3.Laaland Unævnt Gods 6. 4.Personalhistorisk Samling i Rigsarkivet/Pergament/Mule.Hvad 3.henviser til,kan jeg ikke finde ud af.Måske klostergods?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Til (170)Det ser ut som dokumentene er listet som 1 til 6. Antvorskov er nevnt i dokument 2 og 5, pluss at klosteret er nevnt i nummer 6. Teksten i dokument 2 ser også ut til å være kilden til Trap - jamfør innlegg (141) - 'hvoi en Godskalk havde gods,som han 1379 skødede til Antvorskov kloster'.Teksten i Dansk Adels Aarbog tilsier at også dokument nummer 4 om Johannes Kruckow er i forbindelse med Antvorskov kloster.Antvorskov var et kloster på Skjælland, ikke langt fra dagens by Slagelse - http://no.wikipedia.org/wiki/Antvorskov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne:Jeg så ikke hvordan dette verket var organisert. Jeg fant bare siden Poul (163) henviste til. Og det var den eneste siden hvor Kruckow var nevnt i registret. Det så ut som verket var delt inn i områder (Fyn, Sjælland osv), men det finnes kanskje en forklaring på hvordan dette kan leses et sted i boken?Men jeg skal på arkivet i morgen, så hvis du har noen ønsker så bare si i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Begynnelsen av teksten i Dansk Adels Aarbok (DAA) fra 1900 som er gjengitt nedenfor, har jeg hentet fra: [url="http://wangensteen.net/Bibliotek/Adel>http://wangensteen.net/Bibliotek/Adel Holstein-Krumpen ocr.pdf.Johannes Kruckow er da kjent i tre danske dokumenter. 1389 som vi har vært innom over. Videre fra 1391 og 1397. Slik kildene fra 1391 og 1397 er gjengitt i innlegg (171) så var kildene ikke trykket da DAA ble utgitt i år 1900.Det naturlige stedet å lete videre om dokumentene kan være trykt er vel bokserien Repertorium Diplomaticum Degni Danci Mædiævalis -

bilete8202.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Til (173)Jeg tror ikke vi kommer videre med å studere ''De ældste danske Archivregistraturer''!De to andre kildene fra 1391 og 1397 kan være av større interesse, særlig om de viser til at det foreligger et segl etter Johannes Kruckow.I dokumentet fra 1391 er Johannes Kruckow vitne, og kan ha satt sitt seglmerke under dokumentet.Hva dokumentet fra 1397 forteller er jeg mer usikker på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.