Gå til innhold
Arkivverket

[#16474] Tore/Thore Eriksen g. 29.12.1810 med Maren Stenersdatter Formo (Modum)


Gjest Laila Fagerli
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Fagerli

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med opplysninger om Tore/Thore Eriksen. Alt jeg vet om ham er at han ble viet i Heggen kirke på Modum den 29.12.1810 med Maren (Mari) Stenersdatter Formo. Hun var født 14.07.1779 på Modum. De bodde i Lia i Skuterudåsen på Modum i 1816, der sønnen Elling ble født. På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Kan ikke hjelpe deg på stående fot, men mener at en Leif Hellerud har gitt ut en bok om plasser på Skuterudåsen i Modum.Boka inneholder også 'masse' slektsstoff.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

I boka til Leif Hellerud er det ingen opplysninger om hvor Tore Eriksen kom fra.I FT 1801 er T(h)ore Eriksen et ganske sjeldent navn. Jeg finner bare en sannsynlig kandidat, nemlig Tore Erichsen som losjerte hos broren Iver på Haugstad i Gol. Tore var 25 år, faren het Erich Iversen. Det bør undersøkes i Gol om skjebnen til denne Tore Eriksen er kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Alf Thore Skinstad

Jeg er litt seint ute, men velger komme med det jeg har funnet i bøkene til Leif Hellerud. I boka 'Folk og boplasser i Vestre Sponefjerdingen' har han skrevet følgene om Thore Eriksen 'Søndre Damsbråten, en husmannsplass under gården Sandaker. Man vet ikke når Thore Eriksen kom hit. Thore Eriksen kone var Mari Stenersdatter. De fikk i 1814 datteren Marthe. Hvor lenge de bodde her eller hvor de reiste hen herfra, er ikke kjent, men i 1840 årene var dem i Brekkehugget. I 1827 var det andre som bygslet denne plassen.' I boka 'Folk og boplasser rundt Skuterudåsen' av samme forfatter er Tore Eriksen omtalt på side 79: Tore Eriksen og han kone Mari Stenersendatter var leieboere her fra fra 1840 årene. Deres sønn Elling Thoresen fra ca.1860 til ut i 1870 årene. Han flyttet da til plassen Pjonka under Fosnes. Han var husmann og jobbet ved Geithus Bruk.Dette gir ikke svar på ditt spørsmål. Jeg har skjekket tellingen i 1801. Jeg finner ingen aktuelle kandidater, men dersom en ser bort fra fornavnet har jeg funnet en som er tjenestedreng på nabogården til Sandaker, Amundrud, han heter Hans Eriksen. Jeg tror ikke dette er rett person men det kan undersøkes. LenkeAlf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Her har du foreldrene og søsken til Mari. Dem bor på Formo, som ligger på Vestre Spone. I det samme grendelaget ligger gårdene Overn, Amundrud og Sandaker. LenkeAlf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.