Gå til innhold
Arkivverket

[#16493] Reebslager Bottol Thorsen født 1761 - hvem var han? Født i Myking i Hordaland?


Gjest Rolf Lindstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Lindstad

I innlegg 16492, [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=16492&sok=&startnr=&antall=&spraak=>Lenke nevnes Bottol Thorsen ved folketellingen 1801, Lenke hvor han var gift med Catharina Magretha Gottfriedsdatter Petersen, bosatt i Sandvigen.På FamilySearch finner jeg en Bottel Thoresen, Lenke født i Myking i Hordaland, men hvor i fylket er dette og kan dette være den personen jeg søker opplysninger om ?Finner ikke riktig Myking på 'Gule sider'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Myking er et av kirkesoknene i Lindås prestegjeld, og Kleiven er gardsnr. 32 i Lindås. Tore Arvesen Hodneland (1725-1763) var gift med Magdeli Nilsdtr Titland (1721-1764), og fikk skjøte på et av bruken på Kleiven i 1758. Bottel var den yngste av seks barn.I de sjømilitære rullene fra arkivet til Innrulleringssjefen i Bergen står det normalt fødested, og med bosted i Store Sandviken skulle Bottel Thorsen også ha stått der med sitt, men jeg finner ham dessverre ikke.Men vi må gå ut fra at det er denne Bottel Thorsen som blir konfirmert i Korskirken i 1782. Da var han 'hos Bucholt', og var fra Lindås. Og da skulle alt ligge vel til rette for at den døpte fra Kleiven i Myking sokn i 1762 er rebslagerarbeidsmannen i Store Sandviken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Olav Hauge

Eg kan opplysa at etter mine notat er far til Bottel Toresen på g.nr 32 Kleiven, b.nr 2, i Myking sokn, Tore Arveson Hodnekvam, b.nr 39, b.nr 3. Kona har eg funne som Marte Pedersdtr. Fjellanger, og som Maria Pedersdtr. Titland frå Fjellanger. (Lindås sokn) Etter at Tore døyr i 1763 flytter enkja til Reikerås g.nr,28, b.nr 1., der truleg søster Ingeborg Pedersdtr. Fjellanger gifta seg i 1764. Er det rett at Marte eller Maria døyr i 1764? Bottel mister såleis både far og mor tidleg. Mannen til Ingeborg døyr i 1768. Kvar vart borna til Tore oppfostra? Opplysningar henta frå Bygdebok for Lindås, Myking sokn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.