Gå til innhold
Arkivverket

[#16636] Transkribsjonsfeil ?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg viser til følgende debatt: LenkeBåde jeg og Heidi Slettemoen Tofteraa har de samme opplysninger via Digitalarkivet. Vigerust setter spørsmålstegn ved om dette er samme familie-Kloman og Lohman. Kan du sjekke dette for meg Yngve? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg er helt klar over at ovenstående spørsmål ikke er stilet til meg, men jeg synes jeg bør få gi en kommentar allikevel: jeg synes det er brukerne av de digitaliserte kildene som bør stå for en transkribsjonskontroll, og ikke ansatte / ansvarlige for DA. Jeg beklager derfor at spørsmålet oppsto. Selvsagt kan transkribsjonene være korrekte. Se forøvrig min kommentar i den aktuelle debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Siden dette er min familie det gjelder stiler jeg spørsmålet direkte til SAB for å få klarhet i saken. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har ikke sett poenget i å sjekke alle, men har tatt for meg følgende tre:Nov 29 Des 03 1784 Henriche Margarethe, Isach Isachsen Kloman matros Anne Johanne KK Lesemåten Kloman er rett.Apr 13 Apr 20 1787 Abraham, Isach Isachsen Lohman matros Anne Johanne Jacobsdtr KK Lesemåten Lohman er korrekt, men i originalen er Kloman overstrøket, og erstattet av Lohman.Okt 05 Okt 10 1800 Isaac Esaias, Isaac Lohman rebslager Oline Marie Lund DK Lesemåten er korrekt.Lohman og Kloman nyttes uten tvil om samme familie. Dette er ikke enestående. Vi finner stadig eksempler på at navn blir 'forenklet'. Anne Fabiansdatter var ikke lenge i Bergen før hun ble 'Anne Jensdatter'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.