Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Kay Olav Winther d.e.

[#16678] Hvor har familien fått navnet Winther fra?

Recommended Posts

Under tema 16666 'Navnet Winther på Hafslund i Skjeberg' har jeg forsøkt å få hjelp av Brukarforumets mange letere til å finne opphavet til mitt etternavn. Kan arkivforumet hjelpe til? Kan dere f.eks. finne bevitnelsen fra tredjeprest Tangen i Skjeberg?

Guest Yngve Nedrebø

Vi har nok dessverre ikke tilgang på kilder som kan opplyse denne saken nærmere. Fram til navneloven kom i 1923 stod nok folk relativt fritt til å ta etternavn, så sant de ikke ble saksøkt av noen som følte seg fornærmet over navnebruken.Vi ser av 1900-tellingen at det var 396 personer med navn Vinter/Vinther/Winter/Winther i Norge. Samtlige fylker bortsett fra Hordaland og Sogn og Fjordane hadde innbyggere med dette etternavnet.Den Olga Winther, født 1893, det er spurt om skulle vel være konfirmert i 1907 eller 1908, og ved innføringen der skulle det stå både fødested og fødselsdato, navn på foreldre og opplysninger om dåpen hennes. Kanskje kan det gi et spor?

Guest Inger Eide

Søk på Google 'Min norske arv' der har Simon Ellefsen noe familier med navnet Winther. Hilsen IE

Yngve: Takk for avklaring av begrensningene. Jeg leter videre i samsvar med dine anvisninger. Inger: Takk for tipset. Jeg har vært innom og kikket så vidt. Der var det mye interessant - både norsk og dansk.

Guest Tore H Vigerust

Det kan være værd å gjennomgå et stort slektsmanuskript om Winther, som ligger i Riksarkivets manuskriptsamling.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.