Gå til innhold
Arkivverket

[#16678] Hvor har familien fått navnet Winther fra?


Gjest Kay Olav Winther d.e.
 Del

Recommended Posts

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Under tema 16666 'Navnet Winther på Hafslund i Skjeberg' har jeg forsøkt å få hjelp av Brukarforumets mange letere til å finne opphavet til mitt etternavn. Kan arkivforumet hjelpe til? Kan dere f.eks. finne bevitnelsen fra tredjeprest Tangen i Skjeberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi har nok dessverre ikke tilgang på kilder som kan opplyse denne saken nærmere. Fram til navneloven kom i 1923 stod nok folk relativt fritt til å ta etternavn, så sant de ikke ble saksøkt av noen som følte seg fornærmet over navnebruken.Vi ser av 1900-tellingen at det var 396 personer med navn Vinter/Vinther/Winter/Winther i Norge. Samtlige fylker bortsett fra Hordaland og Sogn og Fjordane hadde innbyggere med dette etternavnet.Den Olga Winther, født 1893, det er spurt om skulle vel være konfirmert i 1907 eller 1908, og ved innføringen der skulle det stå både fødested og fødselsdato, navn på foreldre og opplysninger om dåpen hennes. Kanskje kan det gi et spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Yngve: Takk for avklaring av begrensningene. Jeg leter videre i samsvar med dine anvisninger. Inger: Takk for tipset. Jeg har vært innom og kikket så vidt. Der var det mye interessant - både norsk og dansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det kan være værd å gjennomgå et stort slektsmanuskript om Winther, som ligger i Riksarkivets manuskriptsamling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.