Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#16720] Amund Bolstad, f. 1766, soldat i Christiania 1801 - var han frå Luster i Sogn?

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Folketeljingi for Christiania 1801, Møllergaden 330 i Grændsen og Hammersborg krins syner denne huslyden:~~~~~~~~~~Amund Bolstad, 35, gift 1.g., inqvartered Grenader ved 2det agerhuusiskeAnne Maria Tronsdatter, 30, gift 1.g.Inger Marie Bolstad, 9, Deres datterAnne Kristine Bolstad, 4, Deres datterMarthe Maria Bolstad, 3, Deres datter~~~~~~~~~~Eg mistenker denne Amund Bolstad for å vera identisk med ein Aamund Olson, døypt i Luster i Sogn 31.3.1765, son av Ole Erikson Bolstad og kona Mari Andersdotter. Denne Aamund vart konfirmert i Luster i 1785, men forsvinn kort etter herifrå...All hjelp vert motteke med stor takksemd!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Gårdsnavnet Bolstad finnes i Vågå også, og i Gudbrandsdalen generelt er Amund et veldig populært navn. Han kan kanskje være derfra.Det kan kanskje ellers være en idé å søke i Ryghs gårdsnavn for å se hvor mange Bolstad-gårder det finnes rundt omkring.

Gjest Arnstein Rønning

Den eneste Anne Maria Tronsdtr jeg finner i FS født rundt 1770 er ei som er døpt 19. aug 1772 i Stavern, med foreldre Tron Jacobsen og Antonette Andersdatter.Ellers finner jeg flere Anne Tronsdtr, men det er ei som er døpt 22.12.1771 Øvre Eiker, og Bolstad finnes i Øvre Eiker. Hennes foreldre er Tron Jonsen og Kari Nielsdtr.Oppkalling synes ikke å stemme i forhold til døtrene som er oppgitt, men begge steder ligger i rimelig avstand fra Kristiania.

• 1 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.