Gå til innhold
Arkivverket

[#16783] Har du funnet 'kjente' personer i dine aner ?

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

En slik mer generell debatt som dette blir ofte problematisk å håndtere, særlig dersom problemstillingen er uklar. Og jeg oppfatter hovedtermen ('kjente' personer) som nettopp det. Etter hvert har vi da også sett at innleggene spriker i flere retninger. Noe tilsvarende gjelder tema nr. 355448 ('Hvor langt tilbake har du kommet i anerekkene og har du funnet din etterslekt?'). Også der har debatten (for ikke å si debattene), etter som det har ballet på seg med innlegg, blitt lite fokusert.Jeg vil imidlertid ikke avvise denne type debatter. Lars E. Øyanes initiativ i tema nr. 35427 er et vellykket eksempel på at en slik debatt kan bli både konstruktiv og interessant. Deltakerne holdt seg også stort sett til saken, men så var altså problemstillingen i dette tilfellet atskillig mer konkret og entydig - og følgelig enklere å forholde seg til: 'I kva alder tok du til med ættegransking, og kva var det som gjorde at du starta?'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det er vel nødvendig å plassere de forskjellige faktorer på sin rette plass - selv om faktorenes rekkefølge ikke innvirker på summen - når det dreier seg om en multiplikasjon.Tore H. Vigerust har en viten og evne til direkte å prøve og tildele innspill til utvidet viden, påpeking av feil og/eller feilspor for dem av amatørene som bringer sine problemer til kjenne i debattene. Den samme evne som for T.H.V. gjelder selvfølgelig Lars Løberg, Bjørn Jonson Dale, Per B. Lilje, Are S. Gustavsen, Kristian Fjeldsgård m.fl. inkl. undertegnede. Man tillater seg å kalle disse for en adel i denne forbindelse. Det vil alltid oppstå mellomenneskelige og ulik form for krangel når utganspunktet er forskjellig.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Jeg syns hele denna greia er rimelig teit, men jeg klarer visst ikke å holde meg unna allikevel - og jeg slenger meg på :))... Hmmmm, kjente personer for hvem?? Oldefar Værnes var veldig kjent for politiet, så kjent at han ble plassert i forbryteralbumet for Oslo..Jeg har stort sett bare husmannsfolk og fattigfolk i slektslinjene mine, men de har jaggu lagt igjen ekstremt mange spor etter seg og!! De er blitt 'kjendiser' på sin måte, og sjøl om det er mange tragiske historier her så er det allikevel også mye spennende i det jeg har funnet, syns nå jeg (og mer er det helt sikkert)...Norgeshistorie på sitt beste!! Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Kanskje jeg kan forsøke med en morder :Andreas Andreasen von Brügger, stakk ihjel premierløytnant Georg Blomberg på Tysse, 3. 9. 1732 dømt til døden, benådet til fengsel på Munkholmen, utnevnt til vaktmesterløytnant på Bergenhus 1734.Det er vel en skikkelig karriere ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Igjen må jeg komme på banen og vise til at denne debatten er startet av MEG.Og jeg er overasket over at folk klarer å spore av debatten så lett! Jeg mener det burde være en grei sak å redegjøre for intressanne funn av kjente personligheter.Enten det er en ADELIG eller en Kjent BY/BYGDEORIGINAL om du har en i slekten.Mette Værnes skrev i sitt innlegg(204), jeg siterer: 'Jeg syns hele denna greia er rimelig teit',.... Ja det blir teit når man ikke kan klare å holde seg til overskriften i debatten.Interresant innlegg det foregående av Knut Fasting forresten. Det må være rom for slike beretninger også.Det er jo interessann lesin i det minste.... Takk for alle KONSTRUKTIVE innlegg. Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bemerkning til innlegg (174) av Kari Nerbu: Hun skriver: ....'hvor hun har på følelsen av å bli avkappet både hender og føtter (og tunge) blant annet i dette forumet'.Kari du ba om dette selv. Du har 19 debatter gående. Av disse har du ikke fått svar på 4, men ellers så er det veldig mange som har prøvet å hjelpe deg, men du har ikke besvart 9 av dem og da stopper det gjerne opp. Stort mere er det vel ikke å si da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei..Ja, nå bli jeg jo bare nødt til å kommentere Jan Frodes siste innlegg.Mitt humoristiske bidrag i innlegg 204 ble visst misforstått totalt, ser jeg. Det jeg skrev om at jeg syns at hele greia var rimelig teit, var delvis på grunn av all forvirring og flakking fram og tilbake om hva 'kjente' personer er, og delvis på grunn av at hele debatten hadde utvikla seg til en del munnhuggeri, og delvis på grunn av noe helt annet. I tillegg ville jeg dele min informasjonen om oldefar Værnes - som faktisk både var en kriminell og en original - en konstruktiv informasjon i forhold til debatten, og jeg kan av den grunn ikke se at jeg har spora ut av den på noen som helst måte.I innlegg 138 skriver du, sitat: 'Har du kjentfolk,originaler,adel,rikmenn,forbrytere,ja vi er alle mennesker i din slekt så bare skriv! Denne tråden er ikke bare for 'adel' Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen'. Og nå, som en respons på mitt innlegg er det, sitat: 'Jeg mener det burde være en grei sak å redegjøre for intressanne funn av kjente personligheter.Enten det er en ADELIG eller en Kjent BY/BYGDEORIGINAL om du har en i slekten', som gjelder - og jeg har med det fortsatt ikke gått utafor debatten, mener nå jeg.Knut Fastings innlegg om morderen Andreas Andreassen von Brügger falt visst mer i smak som lesing enn min kriminelle og originalen oldefar Værnes som blant annet finnes i forbryteralbumet i Oslo (i tillegg til diverse annet utallige spennende arkivmateriell rundt omkring i Norges land), og det er jo ikke noe å gjøre ved - hver sin smak. Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Svar til Mette: Mitt gjengitte sitat av deg var ikke rettet MOT deg.Tvert imot,jeg er delvis enig med deg i at deler av debatten er teit.Og det jeg mener da er munnhuggeri,og at folk beveger seg bort fra temaets poeng.Jeg synes det var fint jeg,det du skrev om din slekt. Det var nok du som misoppfattet.Kanskje jeg formulerte meg for uklart!Beklager Mette! Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Edvard Munchs 2xtipp oldeforeldre, er mine 6xtipp oldeforeldre.Bjørnstjerne Martinius Bjørnssons tipp oldeforeldre er mine 5xtipp oldeforeldre.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er åpenbart at noe av moroa i slektsgranskning er å finne historiske eller suspekte aner. (Søstra til min 8-x-tip-oldefar på Lista, ble frikjent for hekseri i første halvdel av 1600-tallet, - så det er sagt, …sånn med en gang.)Knutene fra Agdesiden har alltid vært flittige bidragsytere når temaer som dette dukker opp. (Bruk bare søker-funksjonen øverst på siden, og skriv: Knut+adel og se hva som dukker opp)Jeg tror de er dyktige slektsgranskere, begge to. Men det er noe med intern-humoren, som disse bærer fram og som andre prøver å følge opp (eller korrigere) som ikke alltid har den tilsiktede virkning. Derfor blir det unødvendig mye hissighet (og latter). – Og enkelte anliggender, som egentlig er seriøst ment, har hatt en tendens til å bli drøftet i reneste action-comedie-stil. Dett er langt fra bare Knutenes skyld, men også vi andre må vokte oss for å bringe inn ord som BLØFF, TEIT, SLEMDAL, etc.. når temperaturen blir for høy grunnet harme eller latter.Selv om en av de mest omtalte enkeltpersoner under dette temaet, (i innlegg 56, 59, 61, 175, 181, 182) Geseke Frederiksdatter (i Steinrøysa), er løftet ut av dette temaet, og fått sitt eget Lenke ,så sitter jeg med en følelse av at hennes eksempel er en test på et kodet budskap som har noe av seriøsitetens skjær over seg. Siden jeg har liten tro på at ovnn. lenke vil få særlig stor respons blant vanlige brukere i dette forumet (spørsmålet som stilles i temaet går jo til først og fremst til fag-historikere), synes jeg det ville vært greit om knut (fasting) kunne redegjøre her for Gesekes betydning for debatt-kulturen her i brukerforumet, spesielt vedr. drøfting av kjente personer. – SOM DETTE TEMAET DREIER SEG OM.Tema 36590 er kun satt opp av personhistorisk interesse slik jeg ser det, og vi er ikke mange som har noe å bidra med i så måte. Derfor mener jeg de mer symbolske sidene av Geseke som kjent person, hører hjemme her.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Flott innlegg Iver. Vi får si det sånn: Han Knut han er en kjekk kar-jeg har fått mye hjelp av en av Knutene! Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Lange Harmen Hoyer var gift med hhv. datter og datterdatter til Fredrik 1. og Hoyers etterkommere kan da kobles til Oldenburgerne.Aner vi en mulig linje til Olav Haraldson ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Sånn skal det være knut !! Det ser ut til at dokumentasjonen som vi har venta på i over 2 år begynner å ramle inn. Nå venter vi på selve dama, GESEKE !!Men var ikke de dette nye temaet (Nr.35690 Lenke ) ment å være plassen for de to seneste innleggene ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Til Berit i 207. Jeg beklager ! Jeg viste faktisk ikke at det var regler for hvordan en skulle starte, evt hvordan en skal svare forskjellige innlegg i dette forum. Samt at det var begrensninger på antall. Foresten virker det på meg som om enkelte kan ha klippekort på mer eller mindre usaklige oppgulp her. Jeg blir egentlig bare mer og mer overrasket over hva enkelte andre KAN tillate seg i dette forum. Jeg har spurt, fått hjelp, besvart og takket. Enkelte har jeg fortsatt kontakt med privat siden jeg anser diskusjonene våre for såpass interne . Mail gjør alt mye lettere. Der er det ingen skrevne og uskrevne regler . Dessuten har jeg jammen meg bidratt også! Der jeg har kunnet bidra. Jeg håper du har tellet mine svar også, siden du har tatt deg tid til å telle mine debatter? Og for å ha sagt det - så gikk det faktisk en tid før jeg forsto hvor seriøst dette forum faktisk er !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har fortsatt et spørsmål ubesvart: Er det noen som vet hvor langt tilbake der finnes kirkebøker henholdsvis i Danmark og Tyskland.Det kunne værre interessant å høre omn noen har kommet lengre bakover i anerekkene der nede enn her hjemme på 'bjerget'.Send gjerne også en e-post til meg på følgende adresse: privatslektsgransking@webmail.no mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johannes Erstad

Denne debatten er ikke lenger fullt så interessant. Det har blitt for mye 'diskusjon om diskusjonen'. Når det gjelder f.eks. Kari (174 og 218) og Berit (207): Det må være lov av Kari å gi uttrykk for den følelsen hun har 'av og til' uten å bli møtt med en slik opptelling av innlegg som Berit presenterer i 207. På den annen side bør slike negative utsagn som Kari kommer med i 174 ('av å blitt avkappet både hender og føtter') og 218 ('usaklige oppgulp') begrunnes med minimum et represententativt eksempel.Når det gjelder spørsmålet til Jan Frode: I nyeste utgave av Store Norske Leksikon står det under 'Kirkebok' (i det foreløpig siste bindet) at i Danmark-Norge ble føring av kirkebøker påbudt i 1645. Når det gjelder Tyskland skriver Tore Vigerust i Genealogen 2/2004, side 22, at kirkebøkene 'alle er i behold fra 2. halvdel av 1600-tallet'. Dette gjelder Rostock, og hvor representativt det er for hele Tyskland kan kanskje Tore svare på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Kari vart urettemssig uthengd i innlegg 207, i det minste har eg forståing for at ho vart forarga. Vi bør ikkje diskutere enkeltpersonar, men det eg har sett, har ikkje ho meir å skjemmest over enn eg har sjølv. Til namnebror Knut i (222): eg synst ikkje nokon skal komme med døme på 'usakelige oppkulp', det er betre å svelgje unna og kome seg vidare.Elles inviterer trådtittelen til skjemt, han var kanskje ikkje meint slik, men debatten syner at mange ikkje greier ta problemstillinga på alvor.Såleis har eg stor sans for innlegg (202), særleg fordi eg meiner å ha funne ut at eg er i slekt med forfattaren. Igjennom Olav Haraldsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johannes Erstad

Kort kommentar til Knut Skorpen (mange Knuter i denne debatten!): Jeg er igrunnen enig i at man ikke skal komme med eksempler på 'usakelig oppgulp'. Men da bør man heller ikke kaste ut løse påstander om at noen har kommet med usakelig oppgulp.I forhold til trådens tittel har jeg igrunnen ikke mer å komme med, bortsett fra at jeg er litt nyskjerrig på hvordan man dokumenterer slektskapet med Olav Haraldsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.