Gå til innhold
Arkivverket

[#16783] Har du funnet 'kjente' personer i dine aner ?

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Hansen

Hei..Jeg skal prøve å holde meg til tema, men først en avstikker (:-) - Jeg er ikke sikker, men det synes som om det mangler et punkt i Knut Fjogstads innlegg (2), et femte punkt for skarpretter eller bøddel. Det sies at om man finner en slik en i blant anene, så skal man slutte med slektsforskningen, det var vel derfor punktet manglet?Jeg er nok ingen EKTE slektsforsker, for jeg mangler alle Fjogstads 4 punkter (så langt jeg vet/husker), men jeg har altså en skarpretter. Min 5xTipp og 6xTipp Ole Jonsen skarpretteren fra Malangen, antakelig godt nok kjent i Troms fogderi i sin tid, i nyere tid kan han vel kanskje kalles ”rikskjendis”?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det ser altså ut til at kirkebøkene i Danmark og Tyskland går ca.like langt tilbake som i Norge? Hvilke land har eldre? Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johannes Erstad

Når min nyskjerrighet først er pirret, så er jeg ikke så glad for kryptiske svar av den typen som servers i innlegg 225. Men det er vel denslags man må lære å leve med...Dette med alder på kirkebøker er jeg ikke ekspert på. Men jeg mener å ha lest engang at de norske skal være blant de eldste, i den forstand at ingen land har slike registreringer lenger tilbake enn ca. 1650. Finnes det en ekspert som kan bekrefte dette, eller evt. korrigere meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg mener jeg har hørt om tyske kirkebøker som starter allerede på slutten av 1500-tallet, men det er mulig jeg har misforstått.Når det gjelder tyske kilder og slektsforskning i Tyskland, hadde Tore Vigerust en nyttig artikkel om dette i Genealogen nr. 2/2004 med tittelen 'Arkivundersøkelser i Nord-Tyskland: Hvor og Hvordan?'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til knut i innlegg 225. (og 213 til 216)Dette har enn å ingen spurt deg om (tror jeg): Sitter du inne med ei mulig frilledatter til Frederik I som du mener kan ha etterslekt i Norge ??Er du redd for at slippet av henne vil føre til halshugging, - med puristene som bødler ?? –Har du (foreløpig) kalt henne Geseke i Steinrøysa for å gjøre henne ufarlig ??Jeg kan ikke forstå at hun ikke kan få lov til å komme ut av skapet !!IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Til innlegg 228: Norske kirkebøker er av en svært variabel alder. Den eldste er fra Andebu, startet 1623, tror jeg. Andre med høy alder er Christiania, Bragernes og Tingvoll. Så er det et stort hopp til de som eksisterer fra 1680-90-tallet, mens ikke så rent få er anlagt etter 1700, noen så sent som i 1740-50-årene, men det kan jo i noen tilfeller skyldes at eldre protokoller er gått tapt. (Ekstreme eksempler på det siste er Eidsvoll og Fron).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Ikke skjønner jeg hva som skjedde med de to foregående innleggene mine. Unngikk såvidt å legge inn flere av samme typen. Hva som sto i innleggsteksten er definitivt ikke det som endte på forumet! Har startet maskinen på nytt, håper det hjelper! Innlegget skulle vært slik: Edvard Munchs oldeforeldre (Peder Sørensen Munch, Christine Sophie Storm, Andreas Hofgaard, Mette Abigael Petersen) er også min oldemor Elna Falch Gjeilen sine oldeforeldre. Mine 4xtipp.Hvilke av Edvard Munchs 2xtipp-oldeforeldre er det som er dine aner Rigmor?Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ìver Mosvold

Ingen hemmeligheter. Bra ! Jeg registrerer at det er full fart på tema 36590 LenkeBrukerforumet tålte visst ikke dette så det var nede et par timer. (Hvor er puristene forresten ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Ørnulf :)Ja, her hadde du fått mange *Smil* ser jeg.Det er Edvard Munchs mor Laura Cathrine Bjølstad, som fører til mine 6xtipp oldeforeldre.Hun var datter av Andreas Larsen Bjølstad og Inger Marie Hansdatter Holm.Inger Marie Hansdatter Holm var datter av Hans Olsen Fuglenebb og Grethe Jensdatter.Hans Olsen Fuglenebb var sønn av Ole Jørgensen Fuglenebb og Inger Marie Andersdatter Skalle.Inger Marie Andersdatter Skalle var datter av mine 6xtipp oldeforeldre Anders Gregersen Skalle og Elen Christensdatter Visur.Inger Marie Andersdatter Skalle var søster til min 5xtipp oldefar Christen Andersen Nybøle.Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut :)Jada, jeg har årstall til deg, men det får jeg ta imorgen. Nå skal jeg finne senga mi.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

En liten tilbaketur til innleggene f.o.m. 227 - t.o.m 230:Det finnes endel bevarte kirkebøker i England og Wales som går så langt tilbake som år 1538. (Hvis man her kan stole på forskjellige nettsteder). Nok om dette - tilbake til 'kjente' personer. E.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut:)Her får du noen årstall.Legger først ved linken hvor Skalle/Munch tidligere har vært tatt opp.LenkeLaura Cathrine Andreasdatter Bjølstad f.ca 1837 Fr.Stad, d.29.des. 1868Andreas Larsen Bjølstad f.8.des. 1806 Kråkerøy, d.4.okt. 1888 Gift 7.juli 1826 Østre Fredrikstad m. Inger Marie Hansdatter Holm f. 1799 Fuglenebb i Torsnes, d. 1844.Hans Olsen Fuglenebb f. 1757, d. 1814 Gift 1783 m. Grethe Jensdatter f. 1757 Hunn, Borge, ØstfoldOle Jørgensen Fuglenebb f. 1718, d. 1772 Gift 1748 m. Inger Marie Andersdatter Skalle f.ca 1729 Skalle, Torsnes, d.1787 Husvik, Torsnes.Anders Gregersen Skalle f.ca 1667 Skalle, Torsnes, d.22.nov. 1733 Visur, Borge. Gift 1702 m. Ellen (Eli) Christensdatter Visur f.1682 Visur, Borge, gr.l. 13.jan. 1764.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Herberg

Artig debatt dette her. Har funnet mange kjente personer på min kones side. På min side derimot har jeg ikke funnet så mange. Det jeg derimot har funnet ut er at 'like barn leker best' med hverandre.Kan noen gang virke som om alle de 'kjente' norske har ett nært slektskap til hverandre.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Det kan du ha rett i Rune. I alle fall stemmer det for deler av embedsstanden og blant ganske mange av storbøndene rundt Mjøsa.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er vi alle mer eller mindre i slekt med hverandre bare vi går langt nok tilbake i tiden. Går vi derimot langt nok fram i tid, må vi nok være fornøyd uansett hvilken hudfarge vi finner ! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Haugland

Ja i dette temaet har det vært mye å lese. Det innlegget jeg begynner på her, skal naturligvis først og fremst være et bidrag til det spørsmålet temaeieren har stilt, men når jeg først er på nettet, passer jeg også på å stille noen spørsmål der det vil være greit med svar og kommentarer fra noen som vet mer enn meg. Selv leser jeg slektshistorisk stoff bare som en glad amatør, men likevel – eller kanskje nettopp derfor – er det noe kjent med navnet Fru Johanne Andersdatter Panter til Asdahl. Etter som hun har vært nevnt i minst 6 innlegg i dette temaet, nytter jeg plassen her til å stille ytterligere noen spørsmål om henne. Ifølge innlegg 60 skal det foreligge en artikkel av Arvid Selle der fru Johannes kobling til Ynglinge-ætten tilbakevises. Hvor finner jeg denne artikkelen? Er det samme referanse om nevnt i innlegg 59, altså en artikkel i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, trolig på 1970-tallet?Selv om eldre utredninger om fru Johannes aner er tilbakevist som feil (om enn ikke «bløff»; innlegg 53 jfr innlegg 44), er hun jo like fullt KJENT; hun er «...kjent som en litterær figur i norsk genealogi» (innlegg 47), og «en genealogisk kjendis» (innlegg 53). I hvilken grad er det så mulig å underbygge at man er av hennes etterslekt, eller som det spørres i innlegg 52, hva med kvaliteten på dokumentasjon av 3-5 slektsledd etter fru Johanne? Jeg vil trekke fram noen opplysninger som er å finne i sekundærkilder, og håper at det blant Brukerforums kyndige lesere er noen som kan si noe om hva som er holdbart og ikke av dette.Andre steder i Brukerforum (eksempel: tema 16937 innlegg 4) finnes det henvisninger til nettstedet «The Landmark Family Genealogy Project». På dette nettstedet får man treff på Johanne Andersdatter. Nettstedet forsøker viselig nok ikke å si noe om hennes aner, men henne etterslekt er behørig omtalt, og jeg har notert følgende: gjennom sønnen Anders Nielsen Panter og hans andre kone Ide Lydersdatter Holck, var Johanne bestemor til en som også het Johanne Andersdatter Panter (1385-1479, og det var vel særlig hun og ikke bestemoren som var den mektige fruen til Asdahl), gift første gang med Bonde Jensen Due. Deres datter igjen het Ide Bondesdatter Due. La oss holde fast ved sistnevnte og prøve å kople henne til en annen kilde.Her i Brukerforum tema 16937, innlegg 13, er det, med Dansk biografisk leksikon som kilde, satt opp en anetavle med Else Urne (død ca 1643) som probant. Det gis detaljerte opplysninger generasjon for generasjon, og nr 35 på anetavlen – og det vil jo si en tipptippoldemor på farfars side – er Ide Bondedatter Due. Navnet på hennes ektefelle er det samme her som på Landmark-nettsiden, nemlig Claus Krumstrup.Den nevnte Else Urne er et interessant navn for meg og mange sambygdinger, for hun var mor til Knud von Hadeln (ca 1625 – ca 1677), oberstløytnant ved Oplandske Infanteriregiment og med mange etterkommere i Mjøsbygdene.Basert på disse kildene er jeg i slekt med en genealogisk-litterær kjendis! Men hva sier de sakkyndige om de offentlig tilgjengelige opplysningene som sammenhengen er basert på; jeg ser det som like interessant å få forbindelsen avkreftet som bekreftet. Jeg har sett at det i tema 14200, innlegg 28, var forslag om en egen side kalt «Avkreftede slektslinjer» til å legge inn oversikter over forbindelser som påvises å være feil. Forslaget er godt, og ville være til nytte for oss som forsøker å orientere oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Kildeetterlysning vedr. innlegg 248 første avsnitt:”Stammet Fru Johanne til Asdal fra Kong Olav Den Hellige og fra andre europeiske fyrstehus”. Arvid Selle Norsk Slekthistorisk Tidsskrift Nr.32 (1990) side 223 til 224.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.