Gå til innhold
Arkivverket

[#16862] Har du ikke dokumenterte aner til adelen og ikke er klar over det?


Gjest Knut Fjogstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Fjogstad

Her kan du ta opp hvorvidt du lurer på om det likevel ikke kan finnes en ane - eller motsatt - som fører inn i dokumenterte adelsslekter.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, den mest interessante diskusjonen som fortsatt mangler egen tittel er: Hvorfor lar du deg lure til å tro at du har adelige aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Det er det store spørsmålet! :-) eg har ed en tidligere anledninge spurt om dette her, hvordan kan jeg få bekreftet at mine aner -virkelig- er ra en 'adelsslekt'?Det mangler ikke på ulike hypoteser som viser at en har en slik eller en slik link til denne 'berømtheten', men problemet som jeg ser er årene 17-1800 tallet, hvor jeg føler er virkelig en 'missing link'. Det eksisterte ikke folketellinger før 1801, og det finnes veldokumenterte dokumenter over personer i tidligere tid - altså 1600 tallet og tidligere.Da er mitt spm - hvem - hvordan - og ikke minst, hvilke kilder er gyldig? Det ble tatt opp diverse forslag på løsninger - men....Jeg er kun ute etter å få bekreftet ritkigheten uten å måtte betale mange kroner for dette altså.You see? Eller?mvh Tom Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Tom Harald, den riktigheten du vil ha bekreftet, (jeg vet ikke omkring hva), kan være tidkrevende. Det er kanskje derfor ingen kan gi den på direkten. Det beste er nok at du forsøker å finne bekreftelsene selv, ved hjelp av vanlige genealogiske metoder. (om dem, se f eks Bengt Hildebrands 'Handbok i släkt- och personforskning'.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.