Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Anne Lise Johansen

[#16894] Aamodt gård i Sel

Recommended Posts

Guest Anne Lise Johansen

Kan noen gi meg opplysninger om Aamodt gård, tilhørende Sel kommune i dag (Fron før ny inndeling) Jeg er ute etter eierskifte mellom 1801-1816. Gården var delt mellom to brødre (se tidligere innlegg) og jeg er interessert i nørdre Aamodt. Eieren i 1801-tellingen er Syver Thorsen, men noen år senere er familien bosatt i Skurengslien i Kvam. Har noen tilgang på protokollene over eierskiftet?Anne Lise Johansen

Guest Tore H Vigerust

Åmoté er delt i flere bruk allerede i middelalderen. Delingen etter rerformasjonen kan følges fra 1594. Nå 319.2. nørdre Åmoté og 319.1. søre Åmoté, samt 319.3. Rognerud, 319.13-14. Åmotrønningen og 320.1. Bråkålié (som inntil 1800 ble kalt Åmot). Hvorvidt gården ble delt mellom 2 brødre (på slutten av 1700-tallet?), vet jeg ikke, men gårdene har helt forskjellige eiere på f eks 1600-tallet.

Guest Anne Lise Johansen

Takk for opplysningene, men alt dette visste jeg fra før. Jeg er mer interessert i event. skifter etc. fra tidsrommet 1801-16. De finnes sikkert enten (i kommunen) eller Statsarkivet,- så jeg skal legge inn en henvendelse der hvis ikke noen kan svare.

Guest Tore H Vigerust

Da må du ty til skifteprotokollene og annet materiale i Statsarkivet i Hamar.

Guest Anne Lise Johansen

Jeg har fått besvart spørsmålene mine av Richard Fauskrud v/Opplandsarkivet.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.