Gå til innhold
Arkivverket

[#16937] Knud von Hadeln og Anne Zitlow von Schencken

Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eric Swane

Takk for bidragene og spesielt til Geir!Jeg har fått belyst den problemstillingen jeg reiste, hva vet vi om relasjonene: De kjente danske Kaas familien --- kjøpmann Lars Jacobsen Kaas i Oslo --- høker Knud Larsen Kaas.Min farmor født Kaas tilhørte neppe de kjente Kaasene, ja Knud Larsen fikk antagelig aldri selv opplevd å bli kalt Kaas. En tanke nå er at Knud var bror til en av de konene til Lars som het Larsdatter (Hedcemark og Tønsberg, - noen som kjenner deres opphav?). dvs at Lars testamenterte en gave til barna til en x-svoger, kanskje de barna som stod han nærmest i verden.Lars var neppe sønn av Knud Rudolf. Lars benevnes konsekvent som Jacobsen i kirkebøkene. Knud Rudolf giftet seg aldri. Dessuten bodde han på Vågå i den perioden han angivelig fikk sønner i Oslo. Lars kan likevel være tilknyttet Kaas familien, iallfall kjente han til dem, siden han giftet seg med en dame med mor født Kaas.I den grad Lars Jacobsen Kaas sitt opphav interesserer oss bør vi starte et nytt debatt-tema og engasjere personer som kanskje ikke har sett denne sidedebatten her.mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Waage

Hallo: Ingen har kommentert min tidligere bemerkning om at Anna Zeitlose Schenk zu Schweinsberg er inne i Johann Wolfgang Goethe's ahnetavle. Det er jo greitt å vite at man også har Europeiske ahner. Les selv: Lenke Se på generasjoner XiX, Siboldus von Buseck 1152; XVIII Conrad von Buseck 1203 og 1219; XVII Signand Buseck 1203 og 1219; XVIElsebeth 1333, 1339 og 1346; og 34. oo I. Catharina. Tochter des Hess. Hofmeisters und Amtmanns zu Medebach und Hallenberg Gunthram Schenk zu Schweinsberg, † 30. IV. 1576. JA. DET VAR DET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er du av den oppfatning at dette ikke er korrekt ? Eller hva er din beveggrunn for denne siste henvisningen ? Hvem er det du mener har europeiske aner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Waage

Hallo Per: Jo. Jeg er av den oppfatning at dette er meget korrekt og historisk riktig uten å være påvirket av politiske meninger opp gjennom tidende. Min beveggrunn er at den som har grunn til det, kan kan utøke sin ahnetavle kanskje helt ned til Karl den Store. Europeiske ahner har vi så klart alle sammen. Med vennlig hilsen, Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Jan Waage

Hallo alle: Nå har jeg gitt meg med slektsforskning, slettet hjemmesiden og gått over på helt andre saker. Takk for hyggelig samarbeide. Beste hilsener. Jan Waage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan :)Det var veldig leit å høre. Jeg syntes du hadde en fantastisk hjemmeside, som jeg likte å titte innom.Kunne du ikke la siden bli stående selv om du har gått over på andre saker?Jeg holder fortsatt på med familien, og tråler kirkebøker og skifteprotokoller.Uansett vil jeg få ønske deg lykke til videre i livet og med det du har startet opp med, men som sagt synes jeg det var trist.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Waage

Hallo alle og Lars Løberg spesielt. Jeg er visst ikke helt ferdig ennå. En email fra utlandet (ikke bare utenfor Land, men utenfor landet) fikk jeg i dag om Tostig og Skule. Den gjengis i sin helhet: Hello jan, Sorry to take long to reply. The wife of Tostig Godwinsson was definitely not Judith of Flanders. The exact parentage of Judith seems to be uncertain, but there seems no doubt that she married, first Tostig, 2nd Welf. The son of Tostig was definitely not Skule Kongsfostre. Stewart Baldwin is probably the premier authority on early Northern European genealogy. One of his comments on this relationship is shown here . Quote from Stewart Baldwin: By the way, the main primary source for this Morkinskinna, is now (finally!) available in English translation, published earlier this year [2000] by Cornell University Press. As Morkinskinna (ca. 1220, based mainly on one of the sources of Heimskringla) states the relationship unambiguously, and members of this line were important men at the time Morkinskinna was written, I am now inclined to accept the line from Tostig as valid, compared to the more ambiguous position I had in 1996 (when I didn't have access to Morkinskinna, and knew little about it). Here is a brief table of the descent. See the archives for more details. Tostig | Skúli | [etc.] * * * * * * * * * * (This was written 2000. For all I know, Baldwin later changed his mind again!) Skule was an intelligent and strong young man. Skule and Ketil came both of highranking (unknown) English family.' Tostig was certainly a 'highranking Englishman.' Please comment. Thanks for your query; double-checking this lineage was helpful for me. James

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Waage

Hallo Lars Løberg: Her kommer et tillegg til ovenstående: From: sba...@mindspring.com (Stewart Baldwin) Newsgroups: soc.genealogy.medieval Subject: Tostig [was: Edgar the Atheling] Date: Mon, 25 Sep 2000 04:19:15 GMT Organization: MindSpring Enterprises Lines: 46 Message-ID: References: NNTP-Posting-Host: c7.ae.99.f8 X-Server-Date: 25 Sep 2000 02:58:47 GMT X-Newsreader: Forte Free Agent 1.11/32.235On Sun, 24 Sep 2000 18:52:52 -0700, 'Chris Bennett' Stewart Baldwin Thanks.This was discussed in this newsgroup in 1996. Check the newsgroup archives for that year using 'Tostig' as a keyword. By the way, the main primary source for this, Morkinskinna, is now (finally!) available in English translation, published earlier this year by Cornell University Press. As Morkinskinna (ca. 1220, based mainly on one of the sources of Heimskringla) states the relationship unambiguously, and members of this line were important men at the time Morkinskinna was written, I am now inclined to accept the line from Tostig as valid, compared to the more ambiguous position I had in 1996 (when I didn't have access to Morkinskinna, and knew little about it). Here is a brief table of the descent. See the archives for more details. Tostig | Skúli | Ásólfr | Guthormr | Bárðr ______________|_____________ | | Ingi II Skúli jarl king of | Norway modern descentsStewart Baldwin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Hei Jan,Jeg har vanligvis ikke så vanskelig for å lese tekst, men dette ble nokså komplisert. Først sier mannen at Tostes kone definitivt ikke var Judith av Flandern, men så sier han i neste setning at Judith flrst var gift med Toste og deretter med Welf. Kan han ikke bestemme seg snart? :-).Jeg vet ikke helt hvorfor du adresserer meg så direkte med disse utklippene uten samtidig å stille meg et eller annet spørsmål jeg kan forholde meg til og besvare. Det jeg kan si, er at selv om Baldwin ikke kjente Morkinnskinna, så har jeg gjort det hele tiden, jfr tidligere innlegg jeg har hatt om Skule Kongsfostre. Det forandrer ikke på hovedkonkluasjonen - vi må kunne stole på at Skule var av god engelsk ætt, men det er mildt sagt usannsynlig at han skulle være sønn av Toste. Sønn av Judith kan han umulig ha vært, og dermed ryker uansett forbindelsen til Karl den store - det ser det ut til at også Baldwin er enig i.Er det et greit nok svar på det spørsmålet du ikke formulerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Ikke skjønner jeg hva Skúli konungsfóstri og hans foreldre har å gjøre i denne debatten.Kanskje man heller skulle gå videre i denne tråden: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Waage

Hei Lars: Se innleggene 61 og 62. A) Programmet for innlegg i debatten er utilstrekkelig, derved at programmet ikke makter å gjengi allminnelige tegn som brukes. Resultat er at det meddelte innhold endres til stor ergrelse for alle. Få et nytt program å henvende seg med. B) Først spør JEG mannen om riktigheten av at Tostes kone definitivt ikke var Judith av Flandern. Mannen svarer at Judith flrst var gift med Toste og deretter med Welf. (Min kommentar her og nå er at mannen sier intet om hvem som er foreldre til Skule og Ketil. Det sier derimot Snorre). Din konklusjon forøvrig er også min konklusjon. Jeg adresserte spørsmålet til deg fordi jeg anser deg som den største eksperten på denne saken. C) Jeg takker som amatør, for ditt autoritative svar ettersom det er mange villfarelser på markedet. Vennlige hilsener, Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Waage

Til Frank Johansen, Oslo, No. 335. Jeg har studert din lenke og den viser at alt omkring Skule, Tostig og Judith av Flandern flyter. Dette burde gi et meget interessant startpunkt for en videre diskusjon også fordi diskusjonen blir komplisert. Hva med en litteraturstudie først? Får vi det til melder jeg meg kanskje inn i Slektsforeningen igjen. Har du, forslagsvis, anledning, Frank, til å dra saken videre et stykke? Vennlig hilsen, Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ev. videre ordveksling om Judith av Flandern, Skúli konungsfóstri (Tostigsson), mv. går altså i 39220: Judith av Flandern i norske slektstavler (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)I innlegg 304 stiller jeg et spørsmål til Anders J. Moen, vedrørende hans innlegg 279.Jeg har funnet ut av hvordan dette henger sammen. Det er den nevnte personens morfar, som fører tilbake til Knud von Hadeln og Anne Zeitlose.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Beklager at jeg ikke så denne meldingen Rigmor. Slik er sammenhengen: (tar bare med avdøde)Direct Descendants of Knut Christianson von Hadeln 1 Knut Christianson von Hadeln b: 1625 in Øvre Eiker, Buskerud d: Bet. 1677 - 1680 in Toten, Oppland .... +Anna Rein.sdtr. Zeitlose Schenck zu Schweinsberg b: 1630 in Hessen, Tyskland d: 1696 in Toten, Oppland 2 Eilert Jørgen Knutson von Hadeln b: 1660 in Toten, Oppland d: 1714 in Toten, Oppland .... +Margrethe Johansdtr. Brockenhuus b: 1642 in Roskilde, Danmark d: 1745 in Toten, Oppland 3 Cathrine Hedvig Eilertsdtr. von Hadeln b: 1689 in Toten, Oppland d: 1777 in Toten, Oppland ..... +Hans Olai Olson Fremming b: 1691 in Toten, Oppland d: 14.10.1746 in Toten, Oppland 4 Anna Margrete Hansdtr. Fremming b: 1725 in Høland, Akershus d: 1748 in Høland, Akershus ...... +Christian Halvorson Heyerdahl b: 1723 in Høland, Akershus d: 24.02.1802 in Høland, Akershus 5 Halvor Christianson Heyerdahl b: 1748 in Høland, Akershus d: 11.11.1819 in Fron, Oppland ...... +Marthe Dorthea Hieronymusdtr. Bassøe b: 1751 in Rakkestad, Østfold d: 1775 in Aremark, Østfold 6 Hieronymus Halvorson Heyerdahl b: 31.08.1773 in Aremark, Østfold d: 06.03.1847 in Gran, Oppland ....... +Sophie Fredrikke Johansdtr. Schwabe b: 06.10.1777 in Toten, Oppland d: 16.08.1859 in Gran, Oppland 7 Fredrikke Dorothea Hieronymusdtr. Heyerdahl b: 10.04.1800 in Kongsberg, Buskerud d: 11.12.1867 in Vang, Hedmark ........ +Johannes Mathias Fredrikson Sejersted b: 13.03.1797 in Stjørdal, Nord-Trøndelag d: 02.08.1886 in Vang, Hedmark 8 Emma Johannesdtr. Sejersted b: 12.01.1840 ........ +Axel Edvardson Wulfsberg Heiberg b: 07.05.1832 in Moss, Østfold d: 14.03.1903 9 Eivind Axelson Heiberg b: 29.11.1870 in Oslo ......... +Gudrun Johansdtr. Møller b: 09.02.1872 in Fosen, Sør-Trøndelag 10 Ørnulf Eivindson Heiberg b: 15.12.1899 in Vestre Aker, Akershus d: 1973 in Oslo .......... +Elisabeth Petersen b: 1901 d: 1969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tok deg tid til dette oppsettet Andreas :)Nå fikk jeg bekreftet at det stemmer med det jeg selv har kommet fram til.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Per Nermo

(339:) Hva het 'den nevnte personens morfar', og hvordan er linjen 'som fører tilbake til Knud von Hadeln og Anne Zeitlose' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

På denne siden står endel om borgen Schweinsberg og diverse personer.Det jeg lærte på realskolen i tysk holder tydeligvis ikke til å forstå dette.Er det noen som har fulgt bedre med enn meg, og kanskje kan gi noen opplysninger som har med Anna Zeitloses slekt ut ifra noe av det som er skrevet her?*Smil* på en regnværsdag i Drøbak fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

Endelig kom jeg meg til Schweinsberg, og fikk se borgen hvor Anna Zeitlose ble født. Det var artig å få se det ved selvsyn, men trist at en ikke kan komme innenfor.Det som slo meg da jeg kom dit, var hvordan de tok seg til Norge. Det er jo ganske langt til Schweinsberg,(ihvertfall på den tiden) og de må vel da ha benyttet hester og senere båt.Jeg visste at Anna Zeitloses oldeforeldre ble begravet i Kassel, så da måtte jeg dit for å sjekke. Den første kirken jeg kom til var omgjort til restaurant, så der ble det en iskald øl i varmen. Den neste kirken St. Martin kirche hadde et enormt flott vindu, oppdelt i fire rader.Dette vinduet var fullt av våpenskjold. Omtrent midt på vinduet var det to kongekroner og under disse igjen den Hessiske løven under den ene kronen, og under den andre kronen en gull løve på svart bunn. (Husker ikke hvor den hører til) Under dette igjen sto mange kjente navn på Anna Zeitloses forfedre under våpenskjoldene på rekke og rad: Riedesel - Schenck - Dörnberg - Löwenstein - Stein - Wolff etc. Vi tok bilder av det, men det ble desverre ikke så vellykket, så vi må vel tilbake igjen siden. Jeg ergrer meg voldsomt over at jeg ikke skrev ned alt sammen da vi var der.Kanskje noen andre har tatt bilder derfra?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Hei Jan :o)Det er mange år siden jeg var innom den linken. Det var artig å se at det nå var lagt ut flere bilder av borgen og fra oppussingen som er foretatt der.Det er fint å ha fått vært på borgen og sett den med egne øyne :-) Det blir ihvertfall en ny tur tilbake til Kassel og St. Martin kirche med tiden, så vi kan få tatt noen bedre bilder av våpenskjoldene på vinduet der.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Hei :o)Kom over denne artikkelen hvor Knud von Hadelns bestefar Lorentz von Hadeln nevnes, som sikkert kan ha interesse for de som i likhet med meg ætter fra disse.LenkeMvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.