Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Knut Wettermark

[#16945] Henning Olaus Olsen Solid

Recommended Posts

Gjest Knut Wettermark

Helene Augusta Svanhild Nilssen/Olsen ble født utenfor ekteskap i Bergen 5. januar 1887 og døpt i Domkirken i Bergen 20. februar samme år. Hennes mor var Alette Kristine Nilssen, født 1854, og faren er oppgitt å være Henning Olaus Olsen Solid, født 1857. Stemmer dette, og vet dere noe mer om disse to?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Wettermark

Ifølge folketellingen for Bergen for 1865 var det også en Henning Olsen Sollied som var født i Ørskog i 1832. Han var gift og hadde stilling som forvalter ved Bergens Sygehus. Kan det være denne Henning som fikk barn med Alette Kristine? Hvilke opplysninger har Statsarkivet om Helene Augusta Svanhild og hennes foreldre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Jonson Dale

Henning Olsen Sollied i Bergen 1865 var farbror til den yngre Henning. Henning den eldre er ''stamfar'' til genealogdynastiet Sollied.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Som barnefar i Bergen er han oppført som 'Ug. tamboursersjant'. Det skulle stemme bra med fanejunkeren i Ålesund i 1900. I 1865 må han være her: Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Wettermark

Takk for god hjelp! Jeg er fremdeles meget interessert i å få vite mer om barnets mor, Alette Kristine, mine barns tippoldemor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Wettermark

Det var lynraskt! Jeg har to ord å tilføye: Hjertelig takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Wettermark

Jeg har et par tilleggsspørsmål. Av opplysningene under inngåtte ekteskap fremgår det at Alette Kristine Nilsen var født 30. september 1849, men ifølge folketellingen for 1891 skulle hun være født i 1854. Hvilken kilde er mest pålitelig? Og hvorfor står Helene Augusta Svanhild oppført som pleiedatter (folketellingen 1891)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Vi ser ofte nok at aldersangivelser blir upresise. Kanskje aner vi at en del kvinner har ønsket å gjøre seg noen år yngre enn de egentlig er. I det konkrete tilfellet her er nok 1849 rette fødselsåret. Barnemoren var kanskje brydd over at hun var 8 år eldre enn barnefaren, og kuttet fem år på egen alder for å få det til å se mer 'passende' ut.Det kan ha ligget tilsvarende vurderinger om hva som var 'passende' i det å gjøre datteren til 'pleiedatter'. Da slapp hun (kanskje) å stå fram for naboene med en uektefødt datter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.