Gå til innhold
Arkivverket

[#17092] Jonette Jørgensdatter


Gjest Ingeborg Kr. Støwer
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei! Fått spørsmål om å legge inn søk etter Jonette Jørgensdatter f 1770, Fugleberg, Ibestad, død 1828, Sortevig, Dyrøy. Hun var gift med Jens Olesen, og de hadde flere barn sammen. Foran 2 av barna står et kryss, men det beyr ikke at de er døde.. Hans Elias Jensen og Mikol Sofia Jensdatter er de 2 som er 'merket'. Mikol Sofia f 1806-1870, har vel et lite norsk navn egentlig? Det har vært skrevet om noen Portugisiske(?) sjømenn, kan dette være en forklaring av navnet? Tror Mikol Sofia kan være mor til Cecilie f 1845. Hun er tippoldemor til hun jeg søker for..Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Hei Ingeborg,skal eg få lov å dressere deg (og andre) litt - det er berre godt meint, altså.. Det vil vere greit om du presiserer litt meir om kva du er ute etter; vil du ha opplysningar om opphavet hennar, eller om etterkomarane, eller begge deler? Då er det alltid lettare å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hvis dette er den riktige Jonette så var hun vel gift to ganger, Og var her i 1801 enke etter første ekteskap. Lenke Og barna du nevner eventuelt fra hennes andre ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Alt Iflg Familysearch.Barn: (finner ikke eldstemann)Ane Bolette Fredriks. døpt 16 sep 1798Fredrich Normann Jens. døpt 15 apr 1802Sven Kristian Jens. døpt 15 apr 1804Karolina Jens. døpt 2 jun 1805Mikol Sophia Jens. døpt 24 aug 1806Karolina Jens. døpt 19 apr 1810Hans Elias Jens. døpt 31 mai 1812Jens Johan Jens. døpt 30 jul 1815 Synes det høres litt svensk ut jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eldstemann er : JORGEN SVENDRUP : 15 MAY 1796 Tranoy, Troms,Faren Fredrik Jørgensen var nok bror til Jakobine Jørgensdatter i nabofamilien.FRIDERICH Christening: 18 MAR 1770 Tranøy, Troms, Father: JØRGEN ERICHSENJACOBINA Christening: 06 JAN 1768 Tranøy, Troms, Father: JØRGEN ERICHSEN JORGEN ERICHSEN Spouse: BODIL OLSDR Marriage: 02 NOV 1766 Tranoy, Troms,Bolette er nok oppkalling av Bodil, mor til Jakobine og Fredrik. Så er det spørsmål om Ane eller Mikol Sofia er oppkalling av mor til Jonette, - og om Jonette er søster til Otte Jørgensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Eldstemann Jørgen Sverdup Frdriksen gm Ane Dorthea Christiansdatter.Minst en datter; Jonette Jørgensen f. 2 aug 1833 døpt 25 aug 1833.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei! OJ som dere jobber! :-) Tusen takk alle sammen! Mitt innlegg ble desverre rotete! 1. Jeg søkte opphavet til Jonette Jørgensen f 1770. Hvem var hennes foreldre, hadde hun søsken? 2. Søker også etterkommere, spesielt etter Mikol Sofia Jensdatter f 1806. 3. Ble Mikol og Hans boende i Dyrøy? 4. Fikk de ei datter med navn Sesilie eller Cecilie f ca 1845? 5. Finnes det oversikt blandt deres etterkommere? Bedre nå ? :-) Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

4 Barn av Hans Elisa Jensen og Elen Chatrina Johannes:Johan Fredrik Hansen 19 nov 1837, TranøyPerolina Sophia Hansen 20 sep 1840,TranøyTvillinger:Anna Rebekka Hansen 26 apr 1846, DyrøyJens Mical Hansen 26 apr 1846, Dyrøy Mikol Sofia var nok oppkalt etter en Mikkel/Michael..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

MIkol selvsagt..Barn av Mikol Sofie & Hans Petter Eriksen:Secilia Jeoline Hansen født 25 okt 1845 døpt 30 nov 1845.Disse folka hadde visst tradisjon på å oppkalle jentene etter forFEDRE; Mikol, Peroliona, Jeoline!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Har prøvd å finne Secilia etter 1845, men uten hell...Har du noen tips hvor jeg kan søke Heidi? Må nok vente til i morgen..Det er en som venter på pc`en..! God natt! Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Med litt vide søk ('alle fornavn som inneholder EOLIN') dukket hun opp både her og der!Cecilia Jeoline var tjenestepike hos en kjøbmann i Storgaden i Tromsø i 1865: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61902.wc2&variabel=0&postnr=1674&fulle=true&spraak=n>LenkeHer traff hun nok trønderen Robert Martinius Rasmussen Midtlyng som var garversvenn i Nedre Strandgate i Tromsø: Lenke De giftet seg 30 des 1868 i Tromsø.Robert kom fra Støren, og dette er mest sannsynlig hans foreldre: LenkeCecilia og Robert fikk minst ett barn i Tromsø, døpt 4 jul 1869, BERTINE EMILIE.Så har de reist sørover: Døpt 11 jun 1871 i Domkirken Trondheim- MAGNA REGINE, ROBERT MARTINIUS 1873I tillegg til (minst): SIMON JOHAN 1875 , HILDA SOFIE 1884 (født i Klæbu)Her er Landhandlerfamilien Midtlyng i 1875 : LenkeOg dette er vel Robert Rasmussen Midltlyngs bror ESTEN som driver handel i by’n: Lenke Og senere emigrerer han: Lenke og her drar hans kone og barn LenkeFlere Midtlyng’er har emigrert, bl annet en Ragna R Midtlyng f. 1880 som dro til sin onkel i Menomonie, Dunn Co. Wisconsin. Robert Rasmussen Midlyngs far kan ha vært ”Kommandersergant”: LenkeHer er den ene sønnen Robert Martinius f 1873 i 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Go morgen! Nei, Jørstad er ukjent for henne.. Finnes det en Lars R. Midtlyng som evt var sønn av Robert? Født rundt eller etter 1900.- Har noen opplysninger om Jonette Jørgensdatter f 1770 opphav? Takk for all hjelp! Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei Ingeborg,Det var Hilda Sofie som var gift Jørstad i Klæbu..Har foreløpig ikke funnet noen Lars, men skal se litt mer på det i kveld. Det må være flere barn av Robert og Cecila som vi ikke har med her, bl annet Ragna som jeg tror emigrerte og en Rolf Midtlyng som jeg lurer litt på..1875-lenken skjønner jeg ikke hvorfor peker feil, men jeg prøver igjen LenkeHar også sett etter Jonette uten å finne noen jeg er sikker på, -men jeg skal vedde på at hun hadde en far eller bestefar som het Mikkel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.