Gå til innhold
Arkivverket

[#17108] Hva er en KLETSMED?


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

En Hans Joensen sies i manntallet 1701 for Røros å være grubesmed. Forøvrig har jeg sett ham omtalt som kletsmed. Da hans kone Anne Sevatdatter døde i 1753 92 år, er hun f. eks. omtalt som enke etter Hans Kletsmed. Denne mannen stakk av fra sin familie en gang mellom 1701 og 1705, i 1705 forsørger hun seg selv og sine mange barn ved kullbrennervirksomhet.Jeg har gjort mange forsøk på å finne ut hva dette ordet betyr, men uten resultat. Håper nå på innspill fra noen 'der ute'.MVH Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har sett ordet 'kleinsmed', og har ikke tenkt så mye over det, men har trodd at det kom av tysk 'liten', dvs jobbet med mindre ting - dvs som fin-smed?Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Ordet 'Kleinsmed' har tysk opphav (dei første kleinsmedane var truleg tyske) og tyder direkte oversett 'småsmed'; altså ein smed som i hovudsak syslar med å laga og reparera mindre gjenstandar.Eit anna ord for Kleinsmed var gjerne Låssmed. Som ovanfor nemnd laga han låsar og beslag - men også dørklinker, nøkler, naglar, knivar eller mindre jordbruksreidskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Man kan ikke uten videre slutte at kletsmed er det samme som kleinsmed.Ser vi på sammenhengen rimer det vel også dårlig at vi skulle ha med en finsmed å gjøre. En gruvesmed forestiller jeg med som noe annet enn en finsmed.I norske dialekter finnes ordet å klette som betyr å smelle, banke. Og klettete betyr noen steder tung. Jeg vil da heller tro vi har å gjøre med et annet ord for grovsmed. Men dette er bare et forslag - jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har forsøkt landsdekkende søk på yrke i 1801 og finner ingen klet/klætsmed. Har også slått opp i diverse orbøker uten resultat. I så måte er Arild Kompeliens forslag interessant. Men jeg vil også tilføye at jeg har vurdert dette med kleinsmed.I 1705 står det følgende: Kuldbrender: Hans Smeds qvinde (Manden bortløben)Anne Sevadsdatter, 3 sønner, 2 døtre. Det var tydeligvis et anerkjent faktum at han han stakk av fra alt. Jeg har derfor vært inne på tanken at Klet i Kletsmed kunne være en nedsettende betegnelse på en mann som lot sin familie i stikken. Vel - jeg vet ikke.Familien forsøkte på alle måter å finne ham, noe som fremkommer i et skifte i 1722 som er delvis referert i Rørosboka, bind 3, side 116.Jeg takker for alle innspill, og håper det kommer flere!!Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Johansen,

Jeg mener kletsmed betyr at vedkommende var det vi idag kaller en OPPSLAGER. I smia var før en oppslager som hjalp smeden med den første utformingen av produktet. Oppslagerens oppgave var ved hjelp av sleggekraft å groft utforme, det smeden senere skulle bearbeide til ferdig produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for ditt bidrag - det passer bra sammen med ordet klette (innlegg 5). Det var sannelig bra du forklarte ordet oppslager, for jeg visste ikke hva det betyr.MVH Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.