Gå til innhold
Arkivverket

[#17139] Hvor var Per Wenneberg boktrykkeri - 1934?


Gjest Eldbjørg Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg har kommet over et ark med sanger til en begravelse i 1934. Det står ikke hvor begravelsen fant sted, men det var sannsynligvis i midt-Norge. Sangene var trykt på Per Wenneberg boktrykkeri. Kanskje noen kjenner til firmaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vært en flittig bruker av et trykkeri i Trondheim som het Wennebergs trykkeri. Det var på 1970-tallet, men det kan vel gjerne ha vært den samme bedriften? Jeg vil legge til at trykkeriet var en familiebedrift og gammelsjefen var kanskje rundt 65-70 år. Kanskje var det en sønn av Peter Wenneberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige innlegg tok jeg etter hukommelsen. Nå har jeg gjort et oppslag og funnet at trykkeriet jeg tenkte på, eksisterer den dag i dag. Det heter riktignok Wennbergs Trykkeri og ikke 'Wenneberg'. Er du sikker på skrivemåten? Dernest viser det seg at trykkeriet (iflg. firmaets nettsider) ble etablert av 'Per Wennberg' i 1922. At han kalles Per og ikke Peter behøver ikke å bety så mye. I FT 1900 finner vi typograflærlingen 'Peder Venberg', f. 1872. Det kan kanskje være samme mann? Det kan m.a.o. se ut til at ikke bare fornavnet, men også etternavnet er skrevet på flere måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Takk for det! Det er sikkert Wennberg det skal være. Jeg har ikke sett papiret, bare fått det referert pr. telefon. Da foregikk nok begravelsen i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.