Gå til innhold
Arkivverket

[#17176] Muthrum i Kristiansand!


Gjest Marit Monsen Bolset
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Monsen Bolset

Kjenner noen til hvor familienavnet 'Muthrum/Muttrom har sin opprinnelse? I følge boka 'Kristiansands bebyggelse og befolkning i eldre tider' av Karl Leewy, bind 4, står det på side 26: 'Neste eier var også skomaker, Ole Willumsen Muttrom. Der var i 1700- årene flere av navnet Muttrom i Kristiansand. Nu finnes visstnok ikke denne slekt her nede. Denne her var inngiftet i Suhm-slekten'. Har noen opplysninger om denne Suhm slekten? Mvh Marit M Bolset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Har en del registeringer omkring dennes antatte foreldre, som jeg regner med er snekker Willum Olsen Motrum, som i farens skifte 29.06.1731 er oppført som 23 år gammel, og som var gift med Karen Hansdatter. Willums foreldre har jeg som snekker Ole Jacobsen som døde 21.05.1729 (ifølge skiftet i Kristiansand Skifteprotokoller 2 fol. 417-422), og Sophie Willumsdatter. Disse hadde 8 barn etter mine regisreringer, hvorav Adelulus Olsdatter Motrum som var gift med skredder Svend Nielsen Flemming, og flere andre som tildels benyttet navnet Motrum/ Motram osv.Nevnte Ole Jacobsens slekt kan følges noe bakover, uten at navnet Motrum ser ut til å dukke opp. Men jeg har ikke funnet noe videre bakover fra Sophie Willumsdatter, så har antatt at Motrum kanskje kommer derfra. Har funnet noen spredte navn Motram på de britiske øyer på 1600 tallet, så i mangel av annet er kanskje det en mulighet.Hilsen, Petter F. Vennemoe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.