Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Sol Kerry Johannessen

[#17207] Latinske datoer i kirkebøker.

Recommended Posts

Kan noen fortelle meg hva Ejusd betyr?. Vigsel 25.ejusd 1766, 30.ejusd, 1756, 11.ejusd. 1758, 11.ejusd. 1759, 26. ejusd. 1759, 31.ejusd 1764, 13.ejusd 1760, skulle gjerne visst dato etter vår datering på disse vigslene. Kan noen hjelpe? Mvh. Sol.

Guest Kristian Hunskaar

Det betyr 'samme måned' eller noe i den dur. Det er i alle fall det jeg har sluttet meg til etter noen års kirkeboklektyre. Du med andre ord kikke etter forrige månedsinnføring, eks.:20. januar: Begravet Hans Hansen, 78 år.25. ejusd: Begravet Maren Hansdatter, 56 år.I eksempelet er Maren Hansdatter begravet 25. januar.

Guest Elin Galtung Lihaug

Ejusd. er forkortelse for ejusdem = samme. Her betyr det 'samme måned' som for innføringen umiddelbart foran.Denne 'Ordbog for Slægtsforskere' på nettet kan kanskje være til nytte: http://www.saack.dk/ordbog_index.htmElin Galtung Lihaug

Tusen takk til dere begge, må til bake i morgen og se den forrige dato da. Takk!Mvh. Sol

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.