Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#17257] Boktrykker Hansen i Moldø/Kristiansund?

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Jeg prøver å sette sammen et puslespill med nesten ukjente brikker. Finnes det en boktrykker eller avistrykker Hansen i Moldø muligens Kristiansund i tidsrommet 19oo - 1930. Hvis han finnes, er jeg interessert i hans fulle navn, kone og barn, og fødselsår for disse. Det er alt jeg har av opplysninger- håpløst eller?

Det skulle jeg mene. Et av Moldes største trykkerier heter 'EKH Trykk' og initialene skriver seg fra trykkeriets grunnlegger Eivind Kristian Hansen. Trykkeriet ble etablert i 1898 og eksisterer altså den dag i dag.Eivind Kristian Hansen døde i 1934 og sønnen Alf overtok familiebedriften. Er du interessert i mer stoff om trykkeriet, kan jeg anbefale denne boka: Bjørn Austigard: «EKH trykk og Molde gjennom 100 år. 1898-1998».

Gjest Inger Eide

Hei og takk for opplysningene. Hva hette kona til Hansen? Det er hun og barna som skal inn i puslespillet, men siden jeg ikke hadde noe navn,måtte jeg bruke en setning jeg husket - 'hun skulle være gift med en boktrykker Hansen i Molde' Dessuten ble jeg usikker om det kunne være Kr.sund - stedene er ikke altfor langt fra hverandre.Er boka tilgjengelig på et bibliotek eller er det en familiesak? Vennlig hilsen IE

Hei! Boka har ISBN-nr 82-7955-000-3.Eivind Kristian Hansen var født 12 des 1866 i Molde. Foreldrene var Edvard Hansen født 30 mai 1832 i Molde og Elisabeth Marie Hansen f. Grov fra Jostedalen. Edvard og Elisabeth giftet seg i 1860.Mvh Arne Berg

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.