Gå til innhold
Arkivverket

[#17257] Boktrykker Hansen i Moldø/Kristiansund?


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Jeg prøver å sette sammen et puslespill med nesten ukjente brikker. Finnes det en boktrykker eller avistrykker Hansen i Moldø muligens Kristiansund i tidsrommet 19oo - 1930. Hvis han finnes, er jeg interessert i hans fulle navn, kone og barn, og fødselsår for disse. Det er alt jeg har av opplysninger- håpløst eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle jeg mene. Et av Moldes største trykkerier heter 'EKH Trykk' og initialene skriver seg fra trykkeriets grunnlegger Eivind Kristian Hansen. Trykkeriet ble etablert i 1898 og eksisterer altså den dag i dag.Eivind Kristian Hansen døde i 1934 og sønnen Alf overtok familiebedriften. Er du interessert i mer stoff om trykkeriet, kan jeg anbefale denne boka: Bjørn Austigard: «EKH trykk og Molde gjennom 100 år. 1898-1998».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei og takk for opplysningene. Hva hette kona til Hansen? Det er hun og barna som skal inn i puslespillet, men siden jeg ikke hadde noe navn,måtte jeg bruke en setning jeg husket - 'hun skulle være gift med en boktrykker Hansen i Molde' Dessuten ble jeg usikker om det kunne være Kr.sund - stedene er ikke altfor langt fra hverandre.Er boka tilgjengelig på et bibliotek eller er det en familiesak? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Knut. Hjertelig takk for hjelpen. Nå fikk jeg akkurat det som jeg trengte. Nå er det en nøtt mindre å knekke takket være din innsats. Vennlig hilsen Inger Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Boka har ISBN-nr 82-7955-000-3.Eivind Kristian Hansen var født 12 des 1866 i Molde. Foreldrene var Edvard Hansen født 30 mai 1832 i Molde og Elisabeth Marie Hansen f. Grov fra Jostedalen. Edvard og Elisabeth giftet seg i 1860.Mvh Arne Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.