Gå til innhold
Arkivverket

[#17267] Ingeborg Sophie Jensdatter, far Jens Christian Wasmuth Olsen i Tysfjord/Lødingen


Gjest Lise Christin Walla
 Del

Recommended Posts

Gjest Lise Christin Walla

Jeg trenger hjelp til å finne utvandringen til min tippoldemor Ingeborg Sophie Jensdatter, f. 8.6.1845, døpt 13.7.1845, i Lødingen.Hennes far var Jens Christian Wasmuth Olsen, f. 1812 i Lødingen, hennes mor var Karen Kjerstine Henriksdatter, f. 20.5.1818 i Lødingen. De bodde på Fiskøe da Ingeborg ble døpt, men flyttet senere til Sommerseth (ft 1865) og Njalmaus (ft 1875). 27.11.1874 fødte Ingeborg et uekte barn, Joachime Sofie, døpt 30.5.1875 i Tysfjord, faren til barnet er Bagersvend Johan Pedersen. Joachime er registrert som Ole Jensens barn Ingeborgs bror) i ft. 1875 og Ingeborg skal visstnok være på Helland (i følge originalen). [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71850&variabel=0&postnr=115&fulle=true&spraak=n>LenkeEtter dette kan jeg ikke finne Ingeborg, men hun har utvandret til Amerika, antagelig før 1900. Jeg har et bilde av henne fra Woonsocket, South Dakota, sammen med en ukjent mann. Det har vært spekulert i om hun reiste sammen med sin bror Jens Jensen eller Johan Pedersen. Sistnevnte har jeg ikke greid å spore.Joachime Sofie kom til Bakke i Trondheim i september i 1897 og til Ila 15.3.1898. 25.4.1898 fødte hun sitt første barn her, Borghild. Hun er registrert i ft 1900 sammen med sin mann Lars Harrang, Borghild og deres andre barn Judit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Christin Walla

Jeg har funnet vielsen til Ingeborg i Tysfjord i 1887. Hun giftet seg med Jens Marius Pedersen, f. 1858, bosted Korsnæs i Tysfjord. Hans far var Peder Pedersen. Jens er konfirmert i Hornindal 3.11.1872.Har også funnet en utvandring som jeg antar må være Ingeborg og Jens i Digitalarkivet, fra Trondheim. LenkeAlderen stemmer ikke, men alt det andre stemmer. Er det noen som kan finne dem igjen i Woonsocket?Lise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I 1930 er Jens indexert som Jena P Nord han jobber som laborer på en farm, hos fam. Lillehaug. South Dakota , Jerauld Co, Blaine District 4Han er enkemann. Så, Ingeborg dør da mellom 1920-1930 (før 11. april 1930, da census ble tatt opp).Link for de som har ancestry-abo. LenkeLaila Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Christin Walla

Tusen, tusen takk, Laila!Åh, nå ble jeg glad! Jeg visste jo de måtte være et sted, hadde aldri kommet på å søke på Nord, men det var altså det som var 'nøtten'.Så var det mysteriet løst. Min mor har spekulert på dette i 40 år, så du kan skjønne hvor mye det betyr for henne! Takk igjen!Mvh Lise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.