Gå til innhold
Arkivverket

[#17272] Sersjant Jan Pettersen Larf, d 1709 på Hvataaker i Sandar, Vestfold. Utlending ?


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Finnes Larf(v)-navnet andre steder i Norge før 1709 når Jan Pettersen Larf dør? Han er sersjant og har brukt Hvataaker i 9 år. Når han dør har han 8 barn med 3 koner, bl.a. en sønn bosatt og gift i København, en datter gift i Holland og ellers flere barn bosatt i Sandar, Tjølling og en i Drammen. Har noen vært borte i navnet eller har forslag om hvor han kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg var ikke klar over Kristians tidligere forsøk, men så langt var også jeg kommet. Jeg tok en søk i den svenske basen og der dukket også Larf-navnet opp, endatil en Petter Larf, men desverre så sent som 1766 da g med Regina Tørring i Billinge, Malmöhus.En annen Erik Larf 1749 i Näs i Dalarnas län. Har Larfene drevet massiv utflytting eller har de svensk opphav. Jeg har kontakt mot Sverige for å sjekke deres Larfer.Et søk på Larf på nettet har utallige linker så navnet er i bruk i dag også. Også i Holland som var en annen ledetråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har ikke kommet noe lenger på opphavet, men hvis Osvald (eller andre) sender en e-post til khuns@online.no, kan jeg oversende utdrag av noen sentrale skifter samt kirkebokutdrag vedrørende 'Larvene'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Fra en svensk slektsgransker har jeg fått denne forklaringen på Larf-navnet i deres slekt:Mange soldater hadde samme etternavn (etter farens navn). For å skille disse ble de gitt soldatnavn, og Larf er et slikt. Noen soldater beholdt senere soldatnavnet som sitt slektsnavn. Deres forfar var offiser og hadde beholdt navnet Larf.Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.