Gå til innhold
Arkivverket

[#17273] Hvor var Skjulze Sogn?

Gjest Torhild Shirley
 Del

Recommended Posts

Gjest per helge seglsten

Når døde faren, Matros Niels Stenersen Sjaaheim? Finnes det noe skifte etter ham, og vil Rasmus Johan kunne være nevnt i det skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Shirley

Jeg kan ikke finne faren i 1865 folketellingen, og har heller ikke lyktes å finne ham i USA i 1870 folketellingen. Så om han allerede er død i 1865, vet jeg ikke. Jeg tror han ville ha vært registrert i 1865 folketellingen som utenriks dersom han var ute og seilte. Jeg har forsøkt å lete etter ham både som Sjaaheim og Stenersen, men uten resultat - faktisk så får jeg ingen treff på Sjaaheim som navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Jeg kan ikke helt slå meg til ro med at det er bare p.g.a. arbeid, Rasmus Johan befinner seg i Arendal som sjauer i ft 1865. Jeg kan ikke se at det er noen forbindelse med morslekten til dette området. Kan faren, Niels Stenersen Sjaaheim, (NSJ) ha bodd i Arendal eller omegnen mens sønnen Rasmus J bodde der ?Familysearch (IGI ) har registrert en -Niels Stenersen- gift med en Inger Johanne Nielsdatter 5 november 1860 i Arendal. Kilden skal være kirkeboken for Arendal. En burde kanskje sjekke denne vielsen med kirkeboka. Dette ekteparet finne jeg heller ikke igjen i Arendal eller omegn ved ft 1865.Selv om personer som var til sjøs skulle registreres i ft 1865, har jeg vært bort i tilfeller der det ikke er utført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

No har eg sett på dette, og det står faktisk i kyrkjeboka at Nils Stenersen var 43 år gamal og frå Hallingdal; son av Stener Nilsen! Så då er det nok faren. Kona, Inger Johanne Nilsdtotter, var frå Moland (utanfor Arendal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torhild shirley

supert at vi har funnet faren til rasmus i arendal - godt tenkt, geir. og takk igjen, bjørn, for at du tar deg tid til å lete i kirkebøkene for meg. jeg kan gjøre det herfra ved å bestille filmer, men det kan ta opp til 3 måneder før jeg får filmene, så du har vært til kjempestor hjelp. Kan jeg be om enda en tjeneste? siden jeg ikke kan finne niels stenersen verken i 1865 eller 1875 folktellingen, anser jeg det som rimelig sannsynlig at han er død. Kunne du tenke deg å se etter ham bland døde/begravede i Arendal i årene 1860-1865? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det kan eg nok, når det byr seg eit høve. Men det blir ikkje denne veka, for no skal eg vitje strandstaden Oslo og fødebyen min, Bergen, nokre dagar. Men ut i neste veke så ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Shirley

Flott, Bjørn. Du skulle ikke tilfeldigvis huske hvor gammel Inger Johanne Nilsdatter var? Prøvde å lete etter henne i 1865, men den eneste jeg fant fra Moland som passet i alder, ser ut for å ha vært gift med en annen i minst 12 år. Og hvis ikke hun heller er i Norge i 1865, kan det kanskje tyde på en liten utflytning. Jeg skal for sikkerhets skyld sjekke 1870 folketellingen her i USA - selv om jeg ikke fant Nils stenersen, så kanskje jeg kan finne henne. Som 1880 tellingen viste for Rasmus, så er det ikke alltid at stavingen er helt til å stole på.Kos deg i stora staden og regnbyen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg mintes ikkje i farten at Nils var frå Hallingdal. Difor trudde eg det var feil og noterte berre han. Men slik stoda er no, skal eg granske dette betre ved neste høve. Der var nemleg nokre merknader òg som ikkje var så lett å tyde. Dei skal eg òg ta meg bryet med å sjå nærare på.. Men fyrst må eg altså via sandbanken inne i Vikja til Bergen, kor det visstnok skal vere sol i helga! Om så ikkje er, er eg vasstett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Torhild Shirley

Hadde meg en tur til Salt Lake i går og tilbragte litt tid med å gå gjennom filmruller. Alle opplysningene jeg har fått fra dere er nå kopiert fra filmruller. I tillegg fant jeg Anna Marias (Rasmus' mor) fødsel og ekteskap. Jeg fant også Niels' (Rasmus far) død i 1863. Jeg lette gjennom utflyttede fra Arendal fra 1865 til 1878, men uten å finne noe. regner ikke med at det betyr så mye siden det ikke var uvanlig at flyttingen ikke ble registrert.Nå skal jeg gå gjennom alt som finnes av ressurser her i USA for å se om det kan være noe her som kan gi meg et endelig bevis på at dette er rett Rasmus. Personlig er jeg ikke i tvil, men det kan være godt å ha det 'skriftlig'.Igjen, tusen takk til alle dere som har brukt tid og ressurser til å hjelpe meg. Jeg hadde aldri drømt om at webdebatt kunne være så effektivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.