Gå til innhold
Arkivverket

[#17276] Adressebok for Trondheim, evt. andre..


Gjest Ingeborg Kr. Støwer
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei! Jeg har 'mistet' web adressen til Adressebok for Tronheim; Kan noen legge inn lenka på Brukerforum? Og om det finnes noen for andre byer? Tusen takk! Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Tusen takk Terje! I Øvre Møllenbergsgate 30 lå det en stiftelse som het Magdalena Stiftelen. Vet noen hva dette var? Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Magdalenastiftelsen, arbeidshjem for kvinner, grunnlagt 1868 av Trondheim Indremisjon, drevet frem til 1920. Stiftelsen skulle dra omsorg for 'falne kvinner' (!).Kilde: T. heim Byleksikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Takk til Astrid! Fant den under Adressebok for Trondheim, da jeg drev å lette etter noen i Øvre Møllenbergsgate..Ser ut til at Stiftelsen ble drevet i et 'vanlig' bolighus. Tror du Astrid, eller noen andre at det fantes noen registere over de som bodde her? Mormoren min vokste opp i nr. 37b i samme gate. Tenker på om hennes mor kanskje hadde opphold i nr 30... Mvh Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Statsarkivet i Trondheim har arkivet etter Magdalena-stiftelsen fra 1868 til 1918, ser jeg på deres hjemmesider. Arkivet er katalogisert PA323.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Takk!!! Det er så gøy å jobbe når man får så god hjelp! Skal høre med Byarkivet og Statsarkivet, og om noen der ute er interessert kan jeg jo legge innn info om Stiftelsen... Ha en fin dag.. Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke jeg husker feil, så har Statsarkivet stengt sin lesesal på Dora. Selv om privatarkivene befinner seg der, må de bestilles fra og leses på lesesalen i Høgskoleveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei! Fikk svar fra Byarkivet angående Magdalena Stiftelsen idag; Det finnes ikke noe matriale fra denne i Byarkivet, men at man kan prøve Statsarkivet i Trondheim.. Sendt mail i dag. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.