Gå til innhold
Arkivverket

[#17301] Gjert Jüger (Junger). En Bergens-kapellan med en trist skjebne


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Jeg ser i Lampes prestehistorie at Johan Carstensen Wildenrath i perioden 1668-1673 hadde en kapellan som het Gjert Jüger. Det står om ham at han i 1673 tok 'Afsked fra Menigheden i den Tanke at blive Sognepræst i Skonevik. Da dette ikke lykkedes, tog han sin Død af Ærgrelse.' En trist skjebne får man si.I koppskatten for Bergen fra 1675 finner vi ham i rode 3 som 'Gierdt Junger'. I skattelistene fra 1683 er ikke å finne, men på samme plass i manntallet finner vi Hans Gierdzen og Margrete Samuelsdatter. Jeg har flere grunner til å tro at denne Hans var sønn av den ulykkelige presten og Margrete var trolig enken (eller muligens kone av Hans). Er det noen som kjenner mer til disse personene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Lampe har også tatt med at Maria Elisabeth Jüger ble gift med Joachim Ludolph Bünemann (1693-1747), prost i Mariakirken. Elisabeth ble gravlagt 30.01.1758, og da ble hennes navn oppgitt til å være Magretha Eliesebeth Bünemann.Jeg vet ikke hva som er hennes rette navn, heller ikke hennes opphav, men det er få personer som bærer navnet Jüger i Bergen på det tidspunktet, så det kan jo være et utgangspunkt til å finne mer ut om et eventuelt slektskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk for bidraget, Tore. Jeg ser også at en korduanbereder med navn 'Jacob J#ger' ble begravet fra Mariakirken 30. okt. 1741. Dessuten at 'seehl. Jacob J#gers wittwe' giftet seg i samme kirke 17. aug. 1741. Det er jo underlig med datoene her, men det kan kanskje ha vært to forskjellige Jacob-er?Et viktigere spor er det kanskje at den ulykkelige kapellan tydeligvis ble begravet fra Nykirken 9. mai 1676 'i korset ved den syndre mur den anden graffst..'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det må vel tyde: 'Salige Jacob Jügers enkje'.Korduan er eit fint skinn av geit. Så han var ein slags skinnarbeidar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.