Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kåre Petter Hansen

[#17316] Haagine Engebrigtsdatter, f. 1827 i Enebakk , gift , 24/5/1847 i Aurskog

Recommended Posts

Gjest Kåre Petter Hansen

Hei alle som forsker på Enebakk. Jeg har registrert at det er mange i forumet som kan mye om Enebakk. Jeg leter etter 'Haagine Engebrigtsdatter', f. 1827,i Enebakk i følge FamilySearch. Datter av 'Engebright KNUDSEN' og gift i Aurskog, 24/05/1847, med Lars HANSEN sønn av Hans LARSEN, fortsatt i følge FamilySearch. Lars Hansen var født i Aurskog i følge FT 1865. Paret bodde på Vestby i Sørum i 1865, men er borte i 1875. Ekteparet var mine tipptipp oldeforeldre. Jeg har prøvd meg litt på bygdebøkene for Enebakk. De er vriene å lese. Hvis noen kan fortelle noe mer om ekteparet er jeg takknemlig.MVH Kåre Petter Hansen Idrettssvingen 9 1923 Sørum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Kirkebok Aurskog: Gift 24/5 1847 ungk. Lars Hansen Vestbye af Sørum, 21 år, far grdm. Hans Larsen Vestbye i? Sørum og pike Haagine Engebrigtsdt. Qværnhaugen, 20 år, far grdm. Engebrigt Knudsen Qværnhaugen u/Qvavli.Fant i farten ingen Haagine 1826-28 med far E. Knudsen i Enebak og Aurskog. Kan ha oversett det i farten, men tror det ikke.Fant derimot Haagine f. 1/2-25/2 1827 Enebak, Afg..(avgivtarb./avgivtsbonde? Aldri sett det yrket før.) Ingebreth Haagensen og Maria Andersdt. Lille Teig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Leif Erik Nilsen

Afg. er vel helst forkortelse for Afgangen, dvs. at Ingebreth er død da Haagine ble født.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Nei, afg.. er ingen forkortelse. Det er bare begynnelsen på ordet, og vi klarte ikke å tyde det. Det kunne se ut som Avg..tbonde/eller Avg..tarb. Jeg kan ikke forstå det annerledes enn at det var en 'tittel'. Den sto også foran noen andre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kåre Petter Hansen

Hei og takk for hjelpen, Hva dere klarer å lese(!) Jeg har lest på mikrofilm om min tippoldefar Hans Larsen, f. 20/07/1847(Det er gravstøtten, kirkeboken tror jeg sier juni ?) Det sto noe som jeg forsto som Kvevli. Kvernhaugen var i følge bygdeboken for Aurskog en møllerbolig, slik at beboerene skiftet ofte. Jeg visste ikke at Lars Hansen også bodde på Vestby. Jeg har stor familie i Aurskog. Den ligger på GenCircles og ja, jeg skal sende dette inn til DIS-Norge. Takk for hjelpen så langt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Gran Skjæret

Til Kåre Petter Hansen. Lille Teig, hvor Haagine ble født i 1827 tilhører Enebakkneset, som var en del av Enebakk kommune fram til 1964. Det tilhører nå Fet kommune, og er dessverre ikke tatt med i Gårds- og slektshistorie for Enebakk. Dette forklarer nok hvorfor du ikke fant noe i disse bøkene. Hilsen Astrid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Jeg kom til å tenke på at Aurskog og Blaker kanskje har hver sin avdeling i kirkebøkene, og jeg sjekket ikke Blaker. Og Kvævli ligger vel i Blaker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kåre Petter Hansen

Kvævli er i Blaker, men jeg tror ikke det var egne kirkebøker for Blaker så tidlig. Det var muligens klokkerbløker. Lille Teig er jo da i Ytre Enebakk. Jeg er romeriking og burde tenkt på det... (Jeg har også en lauriz Iversen, Olberg fra Enebakk. Da er vel det også i Fet i dag ?). Dette med Knutsen er jo underlig, men kan være feil. Døde den Haagine det er snakk om etter noen dager ? Takk igjen. K.P.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Jeg tror heller ikke Blaker har sine egne kirkebøker, men det kan kanskje stå oppført i kirkeboka for Aurskog som et 'annex' eller eget sogn under Aurskog. Ang. om Haagine er død kan jeg desverre ikke ta tid til å lete etter da det sannsynligvis ikke kan være henne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kåre Petter Hansen

Hei igjen Berit, 25/2/1827 er med andre ord dåpsdatoen ikke dødsdatoen ? Det var det jeg mente, for all del ikke let etter dødsdatoen. K.P.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Gran Skjæret

Nei, Lille Teig er ikke i Ytre Enebakk, men på Enebakkneset, som nå tilhører Fet. Olberg er også i Fet kommune i dag. Astrid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kåre Petter Hansen

Jeg har nå bestandig lurt litt på dømmekraften til denne Schei-komiteen, jeg da...(Jeg mener ikke å bli politisk) Teig er Enebakkneset. Hva med Ytre Rælingen ? Er det den delen jeg tenker på ? Det var jo Fet sogn i 'gamle dager' ? Stemmer ikke det ? K.P.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Skjønner hva du mener nå. Det er dåpsdagen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila Kornstad

Det er ingen som heter Engebret Knudsen i Enebakk i 1801, men det kan jo være født en med det navnet senere eller han kan ha flyttet til Enebakk. Ingebrigt Haachensen finner du her på Lille-Teig:LenkeHan var ganske riktig avgiftsbruker (det står afgivtsb.) Ordet er mye brukt i kirkebøkene i Enebakk og tilsvarer vel omtrent leilending.Hilsen Laila Kornstad.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila Kornstad

Fra Enebakk kirkebok nr. 6:14. Ungkarl Engebreth Haagensen Teig, 32 år gl., og Pige Maria Andersdatter Kræppa, 22 år gl., ble viet 2. okt 1826 i Enebakk. Forlovere: Arne Ødebye og Arne Ulsrud.Fra Enebakk kirkebok nr. 6, ”Døde Qvindekjøn”: 1832 nr. 22. Død 15. juni, begr. 22 Juni. Konen Marie Anders D. Teig, 24 Aar.[Alderen stemmer ikke, men det er nok henne.]Fra Enebakk kirkebok nr. 14, inn- og utflyttede 1833-78:20. Enkemand Ingebricht Haagensen Prindseholen? 38 Aar. Til Blakier med Attest af 10 Juni 1834.[Finner ikke Haagine på utflyttingslistene. Kanskje hun ble sendt til slektninger rett etter morens død? Hun er ikke konfirmert i Enebakk.]Hilsen Laila Kornstad.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Hei.Tror nok det var presten som skrev feil far ved giftemålet.Krk.bok Aurskog. Konf. 1841 i Blaker Haagine f. 1/2 1827 Qværnhaug, far Ingebrigt Haagensen. (Hun var den eneste Haagine.)Aurskog og Blaker har hver sin avdeling u/Aurskog.Ingen Haagine konf. 1838-50 i Enebakk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kåre Petter Hansen

Mange takk for hjelpen til alle, Jeg skal ta en titt i bygdebøkene for Fet, eller sende en mail til bygdebokforfatter Horgen. Han skriver jo nå også bøkene for Sørum. Brikkene faller nå på plass. Fotografisk opptrykk av bygdeboken for Aurskog sier på side 271, omplassen Sletta, 'Sletta var ikke i bruk lenge. Engebret Haagensen som hadde vært på Kvernhaugen av Kvevli lillie, flyttet hit. Han var fra Enebakk og var enkemann da han i 1834 ble gift med 'møllerpigen' Gunhild Rømersdatter Skugstad. De var barneløse, og hun bodde i 1875 som førådsenke på Sletta.' Ingebricht Haagensen flyttet jo fra Enebakk i 1834. Jeg har inntrykk av at det er ganske mye feil i kirkebøkene for Aurskog, i det minste i denne perioden. Dette gjenspeiler seg i bygdebøkene, som i tillegg ble skrevet før datamaskinene og databasene sin tid. Det var vanskeligere da. Nok en gang takk for hjelpen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.