Gå til innhold
Arkivverket

[#17337] Noen som kan hjelpe meg å finne Foreldre til Kasper Svanø?


Gjest Camilla Svanøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

I Nissedal finnes det i ft 1900 en Lavrants ingvaldson. Han står imidlertid oppført som 31 år og ugift. Men både i Kviteseid og Seljord finnes det Lavrantser. På gården Sandaker i Kviteseid er Lavrants Sveinungson gift med Sigrid Sigurdsdotter. De har en rekke barn, 10, men ingen Ingebjørg eller Hege. Disse kan jo imidlertid være født senere.En annen mulighet kan være Lavrants Olavson Aakre fra Seljord, gift med Johanne Olavsdatter. De har også en rekke barn, blant annet ei jente som er født 30.11.1900, men som ikke står oppført med navn. De har også ei Ingeborg men ingen Hege eller Ingebjørg.Mulighetene er også flere, kan nok trenge noe mer informasjon om familien.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hvis Ingebjørg først var gift med Tellef Juva, er nok sannsynligheten stor for at dette må koples mot gården Gjuva i Nissedal. Det finnes i alle fall en Tellef Gjuva i 1900, men han er nok for gammel, født i 1868 og ugift i 1900, men han kan jo få barn senere.Det finnes hvis jeg ikke husker feil bygdebøker for området.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nå har jeg vært ute i sola og snekkert litt, så litt til, da, før jeg drar på jobb:1801: Anders Jacobsen, 7 år, på gården Norddalen i Svanøe sokn, Kind (jeg finner ingen andre som passer). Mor hans er gift for andre gang og heter Inger Jacobsdtr - 48 år (og har faktisk 1 barn på 1 år). Mor HENNES igjen bor der også, Nielle Johansdtr, 71 år og enke. Lenke Da er du tilbake til 1730 med slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Så den jeg også Arnstein og regner nok med at du er nok en gang på riktig spor. Og så mye lengre tilbake enn 1730 skal det bli vanskelig å komme i Kinn. Har farsslekt derifra og har gått igjennom alle kirkebøkene. De er ikke lette å tyde og det kan se ut som store hull fra tid til annen. Presten var ikke så nøye med hva han fant det for godt å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

En til som synes å klaffe helt:Anders Andersen døpt 12. des 1797 Kinn. Foreldre: Anders Andersen og Margrethe Jacobsdtr (FS).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Inger Jacobsdatter er døpt 13091762. Faren er Jacob Nordal. Har ikke funnet JAcob født men han er mest sannsynlig sønn av Peder Jacobson på Nordallen som blant annet får barna Eli i 1730 og Ahlis i 1733.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Svanøe

Arnstein og Lars!Takk for all hjelp! Jeg har begynt å lage et familie tre, vet dere om noen steder man kan laste ned software som egner seg til å tegne familietrær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Litt usikker på hva du tenker på når du skal tegne familietre. Selv bruker jeg programmet Brothers Keeper som kan lastes ned fra nett som shareware. Gå inn på nettsidene til DIS-Norge så finner du en test av forskjellige slektsprogrammer.Skal du ha noe ut på print så har Norsk Slekthistorisk Forening et fint, stort tre, plass til, hvis jeg husker riktig, seks generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Lykke til. Skulle du trenge mer hjelp i Kinn må du bare ta kontakt. Har forfedre derifra selv. Du kan også ta kontakt på llokkebo@telemarksnett.noLars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Svanøe

Hei!Nå har jeg lagt inn all informasjonen i programmet, og fått blod på tann! Jeg er usikker på noen av innleggene, og lurer på hva som refereres til, hvem er disse personene foreldre til? Det gjelder innlegg nummer 31, 32 og 33? Kan dere opplyse meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Hei!Ja, det er lett å få blod på tann når man starter med slektsforskning. Det er også lett å misse tråden. Hvis Trude i innlegg 4 har funnet riktig Kasper er Anders (døpt 1797) i innlegg 31 bestefar til Kasper (Anders Andersen er far til Christiane Andersen som er mor til Kasper). Inger i innlegg 32 er oldemor til Kasper (Inger er mor til Anders Jakobsen som er far til Henrik Andersen som er far til Kasper). Anders og Margrethe i innlegg 33 er foreldre til Anders i innlegg 31 og derfor oldeforeldre til Kasper. Ellers har Albert Joleik skrevet en bok om Florø frem til 1801 (Soga om Florø?). Her er det mye informasjon selv om boken er fryktelig tunglest og uoversiktlig. Lykke til!Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Svanøe

Når det gjelder Anders og Margrethe i innlegg 33, du sier at de er foreldrene til Anders Jacobsen (hvorfor måtte alle døpe ungene sine Anders eller Jacob hele tiden? Ikke mye kreative navnevalg nei!):)Jeg har registrert Jacob Andersen og Inger Jaobsdatter som hans foreldre. Stemmer ikke dette? Han heter jo Anders Jacobsen, så da er det vel logisk at faren heter Jacob og ikke Anders? Jeg er fortssatt forvirret mht til Margrethe og Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Hei!Det var ikke uvanlig å kalle ungene opp etter foreldre eller besteforeldre. På den måten ble det mye de samme navnene som gikk igjen. For oss som arbeider med slektene bakover i tid er dette faktisk en god hjelp. Innlegg 31 gjelder Anders Andersen og ikke Anders Jacobsen. Så Margrete og Anders er foreldre til Anders Andersen som er far til Christiane som er mor til Kasper. Så da håper jeg du får kontroll over Anders'ene og Jakob'ene.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei igjen. Hvis du følger denne linken får du vite litt om oppkalling og navneskikker. Samt litt andre tips i forhold til slektforskning: LenkeLars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Svanøe

Hei Lars.Takk for nyttig tips. Jeg ser at det var folketellinger hvert 10 år etter 1900. Hvor kan man få tilgang til disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Svanøe

Ju-huu, nå begynner det å se bra ut, etter at jeg fikk på plass Margrethe og Anders! Nå trenger jeg følgende: Foreldre til Lovise Helgesdatter (f 1806) Det samme gjelder Lovise Andersdatter (f 1810). Hvis noen føler for litt detektiv arbeid :) Hei hvor det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei igjen, Camilla! Lovise Andersdtr var 26 år ved giftemålet i 1834, og skulle vel etter dette være født 1808.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Svanøe

Hm, ja. Jeg tror jeg har tallet fra å ha trukket alder fra folketelling, men å finne det i farten kan by på noen problemer. Men det virker som om fødselsår ikke er noen eksakt vitenskap når man bedriver slekstsgransking :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Beklager - feil giftemål (jeg har skrevet feil lenger oppe). Skal vel være: Anders Andersen og Lovise Andersdtr gift 8. juni 1829 Kinn, han 32 år, hun 27 år, dvs f 1802 (med fare for å rotet sammen Anders-er og Lovis-er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Camilla.Folketellingene blir frigjort 100 år etter at de er tatt opp. Det betyr at tellingen for 1910 kommer i 2010. Når du nå leter etter personer, har du selv vært inne i databasene eller i kirkebøkene? Kirkebøkene for Kinn kan du leie inn til ditt nærmeste bibliotek på mikrofilm. Ved å gjøre denne jobben lærer du også mye underveis.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.