Gå til innhold
Arkivverket

[#17352] Inger Andrea Olsdatter f ca 1820-25 i Stokke?


Gjest Niclas Sand Engberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Niclas Sand Engberg

Min frus tip-oldemor hette Inger Andrea Olsdatter. Hon var gift med Abraham Larsen och bosatt på gården Vennerød i Stokke i Vestfold.Enligt bygdeboken för Stokke var hon från gården Søndre Borge i Stokke men jag kan inte finna någon lämplig far till henne där.Enligt kyrkoböckerna för Stokke står det vid hennes giftemål 1844 att hennes far hette Ole Svensen (det kan även stå 'Iversen' skriften var inte helt tydlig). Någon sådan Ole finner jag inte på Søndre Borge. Det jag däremot finner är en Anders Olsen som gifter sig med en flicka från Søndre Borge och köper bruket av svigermor som är änka. Min tanke är att Inger Andrea kan ha varit en syster till Anders. I FT 1865 anges att Anders var född i Stokke. I bygdeboken för Stokke kallas han för 'Anders Olsen Bronn' men någon gård med namnet Bronn finner jag inte någonstans i Norge.Är det någon som kan bidra med något när det gäller detta?En annan kuriositet är att Abraham Larsen köpte Vennerød 1842 av Lars Rasmussen. I Stokke bygdebok står det explicit 'ikke sønn'. I kyrkböckerna finner jag däremot att Abraham Larsen vid sitt giftemål anger faderns namn till Lars Rasmussen. Lars Rasmussen är även närvarande vid vigseln. Detta motsäger uppgiften i bygdeboken.Mvh,Niclas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved søk på Familysearch har jeg funnet:Inger Andrea Olsdatter 24/11 1822 Stokke, foreldre Ole Iversen Stokke eiet og Dorte Olsdt. Husum, og Andreas Andersen Husum.Forklaring på 2 pappaer må vel være:Dorte 1.gift 1/7 1803 Stokke Andreas Andersen Husum. Så ble hun 2.gift 12/1 1821 Stokke med Ole Iversen.Abraham Larsen, gift 18/7 1844 Stokke, var sønn av Lars Rasmussen Wennerød i Stokke. (1801 Lars Rasmussen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.