Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#17473] Hva er en metadatabase?

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Jeg ser dette utrykket brukt i siste melding på framsida for DA - tingbøker for Nordhordland er å finne der.Er det en slags overordnet database som omfatter både søkbare og ikke - søkbare databaser - har jeg rett? Jeg har i hvert fall funnet ut at hvis jeg søker etter databasen 'Nordhordland' (i metadatabasen?), så dukker disse tingbøkene opp.Det er sikkert noe som har gått meg hus forbi - jeg ville sette pris på en enkel og 'folkelig' forklaring, for jeg er overbevist om at det ikke er bare meg som lurer på dette?

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/103223-17473-hva-er-en-metadatabase/
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Ein metadatabase er, slik me bruker nemninga, ein database over databasar; altså ein database over alle databasane som finst i DA. At Håkon Åsheim sin avskrifter er lagt inn i metadatabasen vår blir dei automatisk lagt inn i menysystemet vårt, og kan også finnast ved hjelp av søk oppe på sida. Men dei kan sjølsagt ikkje analyserast på vanleg måte; rett og slett fordi dataene ikkje er organisert slik at det er mogeleg.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.