Gå til innhold
Arkivverket

[#17499] Omreisende Peder Molberg , hvem var han?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I forbindelse med et ekteskap i Fjaler i Sogn og Fjordane 22.07.1831 mellom Jacob Pedersen og Sara Amalie Danielsdatter , er brudgommens far oppgitt til å være Peder Molberg omreisende 'der ved sin sønns fødsel oppholdt sig i Sunds Prestegj.'Kjenner noen til hvem denne Peder Molberg kan være?Er det et kjent navn blant de reisende?All innformasjon mottas med stor takk. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er der noen som har kjennskap til omstreifere/reisende med Molberg som etternavn? Jeg prøver å finne ut hvem denne Peder Molberg kan være , og hvor/når Jacob Pedersen ble født. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Jon for nyttig innspill.I følge den lenken skal Jacob være født i Sund i Hordaland rundt 1809. Men jeg trenger fortsatt hjelp vtil å identifisere denne Peder Molberg.Dersom noen har vært borti dette navnet blant de reisende , setter jeg stor pris på tips. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge Yngve Nedrebø ved Statsarkivet i Bergen ble Jacob døpt i Sund i 1810.Foreldrene var da oppført som Petter Malmberg og Kirstine Eliasdtr.Får disse navnene det til i ringe noen bjeller hos noen av dere? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg prøver en gang til.Jeg ser der er en del aktører her i Brukerforumet som tydeligvis vet mye om de reisende.Har noen av dere vært borti Peder/Petter Malmberg/Molberg og eller Kari Eliasdatter i noen sammenheng? Jeg har ikke funnet noe ekteskap mellom dem , heller ikke flere barn enn Jacob.Jeg skulle svært gjerne hatt informasjon om foreldrene til Jacob.De er så vidt jeg kan se ikke nevnt i fantefortegnelsen 1845 , men de var kanskje døde da.Har noen forslag til hvor jeg skal lete? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Du kan prøve med et nytt innlegg der du bruker Malmberg i overskriften. Kanskje noen nye melder seg på da.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Malmberg er ett svensk navn. Om jeg ikke husker feil,tror jeg ei av Loajentene(Hartman)gifta seg med en Malmberg.Sara Amalie, er vel i slekta til Bornedrius Danielsen. Jeg lurer på hvem denne Jens Grøn,far til andre kona var.Navnet forekommer i Spinfamilien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.