Gå til innhold
Arkivverket

[#17507] Peder Tostensen Myhre, f. 1750, død i Røyken 1826, Hvor kom han fra?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Peder Tostensen ble gift i Røyken 1778 med Trine Helmrichsdatter Myhre (f.1759). Et problem når det gjelder Peder Tostensen er å finne ut hvor han kom fra. I Familysearch står det at han ble født i Røyken, men det er ren fantasi i mangel av noe bedre. Ikke ble han født i Lier, heller.Jeg har funnet en Peder Tostensen født på Eiker i 1750 hvis' foreldre het Tosten Gulbrandsen og Sara Nilsdatter. Jeg har imidlertid ikke funnet en eneste peker som kan indikere at det er rett person, f.eks. er det ingen støtte overhodet å finne i navnene på barna til Peder Torstensen og Trine Helmrichdatter i Røyken.Jeg er sikker på at flere har slitt med akkurat dette problemet ettersom Peder og Trine fikk flere barn som igjen fikk etterkommere.Har noen løst gåten?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei! Kan det hende at fødselsåret til Peder Tostensen er feil ? På FS finnes en Peder Tostensen født 1860 på Kios, Røyken. Et annet sted står det at Trine Helmrichsdatter ble gift i 1877 i Røyken med Peder Kios. Kan dette være et spor å følge ? Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei! Jeg regner med at du egentlig mener 1700-tallet for Peder Tostensen og Trine Helmrichsdatter og deres resp. fødsel og vielse. Eller må jeg henvise til mitt første innlegg mhp. Familysearch som jeg mener totalt på jordet når det gjelder Peder Tostensen og hvor han ble født. Den type geografiske 'skudd i natta' finnes det dessverre mye av i FS og ofte må det endel kryssjekking til for å avsløre det.Det er riktig at Peder bodde på Kios i Røyken da han giftet seg med Trine Helmrichsdatter i 1778, men jeg har ikke klart å finne noen Peder Tostensen født i Røyken i den aktuelle perioden (f.eks. 1749-1753). Derfor lanseringen av han fra Eiker som mulig kandidat.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Kjell. Skjønner du har sjekket Lier. Har du gått andre veien. Det var mange som kom fra Hurum og Asker til Røyken.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest helmin kvennodd

Hei kjell!! Dette er vel et skudd i blinde, men det finnes et skifte etter en Tosten Knudsen,Kjos i Røyken, det er mrk. med nr.306.Kanskje hans far?? Det var en oversikt i Gjallarhorn,andre kilder under Røyken. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for tips! Står det noe om årstallet for skiftet? Det KAN være et spor å gå etter, men ut ifra navnene på Peder Tostensens sønner, burde farens patronym være Andreasen eller Andersen, ikke Knudsen.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.