Gå til innhold
Arkivverket

[#17587] Sorenskriver Mourits Jensen

Gjest Rune Nedrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Nedrud

Hei HalvorDet er nettopp dette med uklarheten som du kaller jeg har tenkt å løse opp i.En gang i fremtiden håper jeg å få samlet alle trådene etter skriveren, og hvis dette blir noenlunde vellykket, regner jeg med at det ender med en artikkel i Genealogen evnt. NST.Og derfor er jeg også interessert i å få ledetråder på etterslekten til alle disse 11 barna etter Morits' sønnesønn Christen Christensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ja, Ole Moritsen Frøyse kunne jo 'passe inn' som sønn i Mauritz Lie (død 1737) sitt 1. (m. ukjent) el. 2. ekteskap i 1712 (m. Maren Friis). Kjenner man andre barn av Mauritz enn Marte Katrine f. ca. 1715 (Marens datter) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

For å ta det siste først. I Gudbrand 2/95 er det nevnt 4 barn: Kirsten gm Jon Olsen Tjerne, Anne gm kaptein Johs. Cramer, Bodil f 1707 og Marthe Karine g 1735 med kaptein Christian Kraft. Men i følge tingbok for Gudbrandsdal for 9.7.1710 hadde Morits Lie på det tidspunktet 5 barn. Dette er opplyst i samband med at Morits pantsatte Vester og Nederli i Gausdal for ca 610 rdr. som var de fem barnas mødrene arv. Dette må være gjort i samband med skiftet etter den første kona. Navna på barna er ikke opplyst i tingboka.Jeg har gått gjennom tingboka for Gausdal for 1705 til 1711 for eventuelt å finne noe nytt om denne slekta. Den foreløpige konklusjonen er at det som står i Gudbrand 2/92 stort sett er rett.Jeg fant følgende skjøter fra søskena til Morits på deler av Li:4.1.1705: Fra Niels Christensen Bøe (gm Barbro) til Mauridtz på 5 1/15 skinn i Lie.8.2.1705: Fra Hans Berentsen (gm Anne) på 5 1/5 skinn i Vesterli.4.4.1708: Fra Olle Joensen Kalstad (gm Kirsten) på 5 1/5 skinn i Vesterli.4.4.1709: Fra Oluf Erichss. Rørvig (gm Karen) på 4 skinn, fra Erich Pederss. Opsal (gm Maren) på 4 skinn, fra bror Christopher Christenss. Lie på en hud, fra svoger Oluf Kalstad på 3 skinn, fra Mogens Hanss. (gm Boel) på 5 1/5 skinn. Alt dette godset lå i Lie. Det eneste en kan stusse over her, er at Olle Kalstad solgte sine deler i to omganger. En kan ikke helt utelukke at det her er snakk om to personer. Kolstad kan leses som Kalstad og omvendt. I tilfelle kan en av disse være mann til Else Christensdatter.Her følger en oversikt over barna til Christen Christensen Lie, basert på Gudbrand 2/92 og opplysninger fra tingbøkene.1. Morits, overtok Lie. I 1710 pantsatte han en gård i Christiania for et lån på 500 rdr. fra myndlingen Anna Rebecha Pedersd. I 1711 krevde han inn penger på vegne av sal. Peder Kolstads arvinger i Christiania.2. Jens f ca 1668. Jens Lj møtte på vegne av svogeren Jørgen Biøren ved en markegang i Ringebu 15.7.1695. Jens var klokker på Ringsaker.3. Christopher ble gift med Ingeborg Olsdatter, sanns. enke etter Erik Madsen Føksen.4. Laurits (Lars) Lie møtte ca 1705 ofte som fullmektig i retten. Han kjøpte Kleva og var i rettssaker både om kjøp og salg av denne gården og ser i det hele tatt ut til å ha vært en kranglefant.5. Karen var først gift med Hr. Jørgen Bjørn i Ringebu. Hun ble enke og kjøpte gården Rørvik i Fåvang. I 1699 ble hun gift med Ole Eriksen Kolstad. De bodde først på Rørvik, deretter på Elstad.6. Anne gm Poul Christensen Bøe. Poul hadde sannsynligvis først vært gift eller trolova med Anne Mikkelsdatter. Dette kommer fram på ting på Ringebu 27.11.1671 og 24.10.1672. Anne Mikkelsdatter hadde mange søsken i Danmark (Hornem herred) i tillegg til søstera Karen gm Anders Nielsen på Lesja. Anne var død før 28.4.1671 da det var registrering på Elstad i Ringebu. De andre søskena til Anne hadde satt opp et dokument som sa at Karen Mikkelsdatter skulle arve alt etter søstera Anne. Anders Nielsen leverte et brev der han mente at Poffuell Christensen hadde flytta bort Anne Mikkelsdatters gods og formue fra Gausdal etter at Anne var død. Poffuell bodde nå på Elstad. Svogrene Poffuell og Anders kom til enighet. Det går fram av et brev dat. Elstad 20.02.1672, blant anna underskrevet av Christen Christensen. Denne Poffuell (Poul) Christensen er høyst sannsynlig den samme som lensmann i Gausdal, Pouel Christensen Bøe, som 9.5.1682 opptrer ved et ting i Ringebu for å kreve inn gjeld på vegne av en borger i Christiania. I ekteskapet med Anne Christensdatter hadde Poul Christensen Bø dattera Boel. Stener Vålen,Amund Fogne og Olle Kalstad var formyndere for Boel Poulsdatter. 9.1.1710 kommer det fram at Poul var bror til Niels Christensen Arboe m. flere. Leutenant Magnus Christens. Arboe hadde da utstedt et avkall for formynderskapet for sin brordatter Boel Pofvelsdatter arv i løsøre og penger, 45 rd. Avkallet ble opplest av formynderen Oluf Jonsen Kolstad. Men Hans Berntsen var ikke fornøyd med dette. Han framholdt at hans to barn var Boels arvinger dersom hun skulle dø. Hans var andre mannen til Anne Christensdatter som var død ca 1705. I Gudbrand 2/92 kan det se ut til at det var skifte etter Hans Berntsen 20.10.1705, men det må ha vært etter Anne.7. Else, var kanskje ikke gift??8. Maren ble gift med Erik Pedersen Kolstad i Ringebu 13.7.1701. De bosatte seg på Oppsal i Ringebu.9. Kirsten gm Ole Jonsen Kalstad.10. Barbro gm sergeant Niels Christensen Bøe, også kalt Forsett og Arboe. Niels hadde søskena Povel Christensen Bøe, se over, lieutenant Magnus Christensen Arboe, Appelone Arboe og Anne Arboe. Dette går fram av ei sak om Otterslien 3.12.1710. I tingboka for 7.7.1706 er det forresten ei historie om Niels Christensen. Han satt på Kleva og spilte kort med svogeren Lauridtz Lie. Pengene tok slutt og Niels måtte låne 3 rdr. av to tjenestejenter. Disse dalerne tapte han også til Lars. Jentene fikk ikke pengene tilbake og stevna derfor Niels for retten. Den ene jenta gråt i retten. Niels ble dømt til å betale, men retten mente at han burde prøve å få tilbake noe fra Lars.11. Boel gm Mogens Hanssen.Til slutt kan jeg nevne at Morits Frøssen (Frøyse) er nevnt som bonde i 1706. Han var lagrettemann 1710 og 1711 og vitne ved ei stevning av Morits Lie i 1710. Denne Morits Frøyse er svært aktuell som far til Ole Moritsen som kjøpte Tujord.Dette ble et langt innlegg. Jeg håper at ikke alt er kjent fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Etter å skrevet dette, ser jeg at jeg også kan svare på hvor Anne Jensdatter, gift med Morits Jensen, kom fra. Det går fram av Anders Nielsens avkallsbrev utstedt i Hornems herred 29.5.1671, referert på tinget i Ringebu 27.11.1671. Jeg skriver slik det står i tingboka: 'detz korteste Meening, att Jens Michels. oc anden Jens Michels. i Aarestrup paa deres eigen oc deris brødre Michel Michels. som er uden Riget, Axell Michels. oc Dorrette Michelsdater. Item Søren Laustsen (Laursen?) paa sin hustrue Heluig Michelsdaters vegne toeg bemte: deris Suoger Anders Niels., som haffuer deris søster Karren Michelsdater udj haand, bekiende at haffue annammit oc bekommit all den arff oc arffuelodt dennem kunde vere tilfalden, effter deris S: søster Anne Michelsdater, effter Registreringens Indhold oc formelding Dater: Eldstad d: 28 Aprilis 71. vere sig huad Naffn det neffnis kand, at vere fornøyet oc tilfredtzstillet: huorfor dj gaff forn: deris Suoger Anders Niels. for dennem oc deris Arffuinger een æuig fast Uryg og Uigien kaldede affkald baade for fødde oc ufødde.'Dette er sitert fra Ringebu historielags transkriberte utgave av tingboka fra 1991.En må gå ut fra at den Anne Michelsdatter som er nevnt her er den samme som fikk gavebrev fra Anne Jensdatter Lie. Det vil altså si at Anne Jensdatter hadde ei søster som var gift med en Mikkel som sannsynligvis bodde på Aarestrup i Hornems herred i Danmark. Anne Jensdatter, og sannsynligvis også Morits Jensens opphav, må være å finne i det samme området. Jens var for øvrig et svært vanlig navn her, da Anne Mikkelsdatter hadde to brødre som het Jens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Vet du noe mere om den Hans Berentsen som er svoger til Morits og om hvorvidt han og Anne hadde barn sammen? (8.2.1705: Fra Hans Berentsen (gm Anne) på 5 1/5 skinn i Vesterli.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det virker for meg som den Anne Michelsdatter som nevnes ifm. gavebrevet må være f. mye for tidlig til å kunne ha vært forlovet med den Poul Christensen Bøe som sen. ble g.m. Anne Moritsdatter, som vel var f. rundt 1670. Var ikke Anne Michelsd. søster av kona til Morits Jensen, farfars far til den Morits Li som ble sv.far til Poul Bøe ? Hva har jeg misforstått her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Til Lars.Hans Berntsen og Anne Christensdatter må ha hatt minst to barn sammen. Dette kommer fram på tinget i Gausdal 9.7.1710 der Hans Berntsen sier at hans to barn er Boel Povlsdatters arvinger dersom Boel skulle dø. Boel var Anne Christensdatters barn i første ekteskap og Hans Berntsens to barn må også ha vært Annes. Hans Berntsen er nevnt med slektsnavnet Essen i Gudbrand 2/92.Til Per.Anne Jensdatter var søster til mor til Anne Mikkelsdatter. Denne mora kan ha vært født ca 1600. Hun fikk mange barn og det er ikke noe i veien for at Anne Mikkelsdatter var født ca 1640. Gavebrevet fra Anne Jensdatter er datert 1669. Dermed var Anne Mikkelsdatter blitt et attraktivt gifte. Hun ble sannsynligvis kort tid etterpå forlova med Poul Christensen. Dessverre døde hun i 1671 (70?), noe som førte til en smule arvekrangel. Det som er litt mer usikkert, er om den Poul som ble gift med Anne Christensdatter Li er den samme som en gang hadde vært forlova med Anne Mikkelsdatter, men jeg synes at både geografi og standsmessige forhold taler for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kjennes opphavet til navnet Arboe/Aarboe, som ble brukt av Magnus, Poul og Niels (fra Bøe i Gausdal ?), de to sistnevnte g. hhv. 1694 og 1702 m. hver sin d. av Morits Christensen Lie ?Poul's datter Boel er vel den 'Bodil Arboe' (1694-1783) som ca.1716 ble g. i Ø. Gausdal med Johan Kleboe (fra Modum) og fikk 11 barn med ham, blant disse Maria, som i 1756 ble mor til Johan Gottfried Schwencke (1756-1796), buntmaker, f. i Bragernes, BU (og minst fire andre barn).Far til Johan Kleboe var Christian Pedersen Kleboe i Modum, men hvem var Christians 1. (g.ca.1680) og 2. kone (g.ca.1725) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Til Per og Halvor (og andre interesserte)Når det gjelder Frøyse (Nuristuen Frøsen) står følgende i 'Kråbøl-boken' side 87:....Først kom en fra Kjerne paa Ringsager ved navn Hans, som giftede en enke paa Nordre Frøsen, og dem avlede en Søn isammen ved navn Moritz, og han avlede med sin Kone en Søn ved navn Hans igjen. Flere ved jeg ikke af........Dette KAN være etterkommere etter Kirsten (se innlegg nr. 28) som nettopp ble gift med Jon Olsen Tjerne i Ringsaker. Muligens er denne Hans nettopp en Hans Jonsen fra Tjerne. MEN dette er bare en løs teori fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Til Halvor (og andre som kan svare)Denne Oluf Kalstad og Ole Erichssen Rørvig nevner du som muligens to forskjellige personer. Etter det som du har skrevet vedr. saken 4.4.1709 (innlegg 28) er jeg tilbøyelig til å være enig i at dette kan være to forskjellige personer.Vet du noe mer om disse gardene på den tiden? Og er Rørvig det samme som Kolstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Rørvik er egen navnegard i Fåvang sogn, og er ikke samme gard som Kolstad.Kolstad er garder i Ringebu, mens du har Kalstad i Gausdal. Men skrivemåtene kan vel kanskje ha gått om hverandre noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Olle Erichsen Elstad (tidligere Rørvik) og Erich Pedersen Opsal gikk begge under namnet Kolstad da de gifta seg. De må være i slekt. Dette går blant anna fram av et skifte på Kolstad i Ringebu 16.01.1720 etter Østen Eriksen Kolstad. Der står det til slutt at Ole Elstad er verge for Ole Østensen og Erik Opsahl for Marit Østensdatter som deres farbrødre. Dermed må det være liten tvil om at Ole Eriksen Elstad var bror til Østen Eriksen. Erik Pedersen Opsal skal etter farsnavnet ikke være bror til Østen, men slektskap må det ha vært. Jeg vil gjette på at Erik er sønn til en Peder Eriksen fra Kolstad. Det var f. eks. et par stykker som het Peder på Kolstad i 1664/66.Grunnen til at Kolstad og Kalstad kan blandes sammen er for det første at namna kan skrives feil, for det andre at de kan leses feil.Både Kolstad, Elstad og Rørvik er sentrale gårder som ofte ble bebodd av kondisjonerte. På Sygard Kolstad (ikke gården til Østen), bodde skriveren Jacob Knudtzen på 1660-tallet, på Elstad bodde på samme tid prestedattera Dorette Østensdatter, mens presteenka Karen Christensdatter kjøpte Rørvik på slutten av 1600-tallet. I folketellinga ca 1665 var forresten Povel Christensen (uten alder) bruker på Elstad. Dette er sannsynlig den personen av samme navn som er nevnt tidligere. Jeg kan nevne at jeg ikke har sett at Povel brukte navnet Arboe, men søskena gjorde det. I tingboka er navnet skrevet Arboe, aldri Aarboe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Alv  Edvardsen

Det har jo nu gått en del tid siden dette tema var oppe. Det jeg da lurte på, var om noen i mellomtiden hadde klart å oppspore noen flere opplysninger om denne Morits Jensen og hans hustru Anne Jensdatter`s røtter i Danmark ? (J.fr. innlegg 29.)Hvordan havnet de i Norge ? Var Morits evt. sønn av noen embetsmann som kom til Norge ?-- En Dansk gutt havner vel ikke i Gausdal, slik uten videre.- Tja ??-- Tanker om saken ? Beste hilsen Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Thor Bøhmer

Ole Eriksen Kolstad kom til Elstad. Stor etterslekt i hele Gudbrandsdalen og på Hedemarken.Når det gjelder Morits Jensen Li i Gausdal, så var han tingskriver og ikke sorenskriver som noen her sier, altså en mann som stod over almuen isine ferdigheter, men formodentlig ingen studert mann. I mitt register - som er meget ufullstendig - har jeh 4215 etterkommere.Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jon Olsen Tjerne (i Kråbølboka skrevet Kjerne) var fra Kalstad. Han overdrog Kalstad til ei dotter og kjøpte storgarden Tjerne i Ringsaker. (Hvor også Tora Tordsdatter Tjerne g t Bjølstad var født). Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Terje Vaagan

Hei. Moritz Jensen Li og Anne Jensdt hadde som nevnt 2 barn. 1. Christen f. ca 1600 2. Ei datter g.m. Olav Einarsen Nørstevold f.ca 1615. Var borti her på et nettsted at denne dattera hette Ingrid. I følge mine notater ( utarbeidet av B.O.Stuve og O.T. Forseth, Gausdal ), ser det ut til at yngste sønnen her, Moritz Olsen N. f. ca 1661/1662 var gift med Sissel Hansdt Frøisen 1681-1741. Hun skulle visst være datter av Hans Gundersen Frøisen 1655-1693 og Anne? Iversdt. Bø.Noen som kan bekrefte/avkrefte disse påstandene ? Jeg skal visst være etterkommer av Moritz Olsen Nørstevold (Frøisen) og Siisel Hansdt.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.