Gå til innhold
Arkivverket

[#17592] Skolemester Anders Sivertsen og hustru Ragnhild Sjursdatter, Gaulstad i Ogndal.


Gjest Ørjan Vollan Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Noen som vet noe om disse: (Anne Andersdatter, f. 1776/77,gift 1800 med Jacob Iversen.F.1766 på Eide i Vågå, hvem bar alle barna? ). Annes foreldre: Skolemester Anders Sivertsen og Ragnhild Sjursdatter. Bodde i Gaulstad i Ogndal.Er dette foreldre til Anne? Hvem var resten av Anders og Ragnhilds barn og foreldre osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Ørjan Larsen

Det står ikke noe særlig om Ragnhild og Anders, men jeg kan ha sett på feil sted. Vet du hvor i bøkene de er nevnt? Jeg har et annet par som skal være foreldre til Anne Andersdatter, f. 1777: Anders Pedersen Gulstad, f. 1753 i Østerdalen og Anne Simonsdatter, f. 1758.Denne Anders kom til Gaulstad i 1775 med foreldrene. Anne Simonsdatters foreldre: Simon Knutsen Haugen f.1731 d.1803 gift med Dortea Larsdatter, f.1737 d.1830 på Trana i Steinkjer. Han skal visst være fra Tynsetområdet. Hvem er de rette foreldre??? Jeg finner ikke ut av det.Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I FT. finner jeg ingen Gaulstad i Ogndalen, men du har Gullstad i Skeid og Gustad i Mære. Begge er i Sparbu.Har du sjekket om en av bøkene er et såkalt 'kulturbind'. Dvs. ikke gårdshistorie men generelt om bygda. Der pleier f.eks. prester, lensmenn og lærer m.m. å stå omtalt.Det er omtrent håpløst å lete etter en Anne Andersdatter når du ikke har en aning hvor omtrent hun er født. Du må nesten gå til kirkebøkene og se hvem som er faddere og håpe du finner noe der, eller undersøken Sparbu-bøkene litt nøyere.Anders og Anne Simonsd. Om alderen hennes er noenlunde riktig så er hun vel litt ung til å ha fått barn i 1777. FT 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11731&gardpostnr=130&personpostnr=2296&merk=2296#ovre>LenkeSimon Knutsen og Dortea i 1801 LenkeAnders Sivertsen og Ragnhild finnes ikke i Sparbu i 1801. Så jeg lurer på om dette kan være dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Anne Andersdatter Gulstadplass, f.1777 på Gaulstad i Ogndal. D.1876, gift med Jacob Iversen Lustad, f. 13 April 1766 på Eide i Vågå, d.1849 på Gaulstad.Brukere av Lustad i Gaulstad. Jakobs foreldre: Iver Jakobsen Eide, f. 1744,Vågå gift 26 mars 1765 i Vågå med Siri Gunnarsdatter, f. 1740 på Blessom i Vågå.Bodde på Eide i Vågå.Dette har jeg på Anne, men det er foreldrene jeg ikke vet hvem er.Siden det er to par her...Anders Pedersen erogså nevnt som Anders Skjækerdalen. Det står i Ogndalbøkene om Skjækerdalen.Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Ragnhild og Anders: Legg merke til øverst på siden at Ragnhild heter Sjursdatter.....Kan det være Sivertsdatter som er det rette?Et av barna til Anne og Jakob: Sivert Jakobsen Moe, f. 1812. Han kan være oppkalt etter Ragnhild Sivertsdatters far??? Så foreldre til Anne Andersdatter f.1777 kan da være Anders og Ragnhild.Hilsen Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.