Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Astrid Ryen

[#17644] Hva gjorde en STYBKNEGT?

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Det finnes en eneste av slaget i MT 1701 for Røros, tydeligvis knyttet til smelthytta. I 1801 finnes en støbknegt i Kvikne. Det er alt.Er takknemlig for svar!MVH Astrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

støb -- av å støpe ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Tore , den tanken har jeg absolutt vært inne på. Det finnes også i MT 1701 ca 16 hyttknekter, noen færre malmknekter og et par stenknekter. Dette må ha vært helt klart definerte arbeidsoperasjoner - ettersom de er oppført som ulike yrker. Må si jeg er usikker på dette!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, en knekt i denne sammenhengen er ifølge bokmålsordboka en tjenestegutt, arbeider ved bergverk. Ei 'hytte' kan i samme ordboka ha betydningen smeltehytte.Så jeg vil nok si at dette dreier seg om en arbeider ved kopperverftet som drev å støpte noe...Jan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Barbara Lose

Stybknegt / støbknegt - kan det evtl. være en merkelig stavemåte av tysk 'Stubenknecht', d.v.s. en tjener i smeltehytteeierens hus eller i et hus i Kvikne (1801)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.