Gå til innhold
Arkivverket

[#17652] Gjertrud Jensdtr Lien gift Knoph, Røros

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Magne: Takk for info om Ole Jensen.Astrid: Nei, i hvert fall jeg har ikke funnet noe om Lien-folket i Rørosbøkene, i hvert fall ikke nevnt under noe sted Lien (og dårlig nok ellers også). Jeg mener å huske at det i en av Røros-bøkene er nevnt en gård som heter Lien, men om det er dette stedet som skulle være 'Lien ved Røros', vet jeg ikke. - Jeg har en gnagende følelse av at det er en del som ikke er kommet med i disse bøkene, men om dette også gjelder gårder/plasser og ikke bare mennesker (som det helt åpenbart mangler mye om), kan jeg ikke si noe bestemt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Det er egentlig et veldig godt spørsmål hva som menes med Lien ved Røros, Astrid! Jeg vet faktisk ikke selv om noe sted med dette navnet i Røros, og kan ikke huske å ha funnet noen av disse Lien-folka i Rørosbøkene.Dersom dette hadde vært Lien i Ålen hadde vel forfatteren A.J. Reitan skrevet det. På samme måte så var vel Reitan såpass godt kjent i Rørosregionen, at han hadde skrevet det dersom Lien hadde ligget i Brekken, Glåmos, Os eller andre omkringliggende bygder. Derfor er jeg ganske sikker på at det menes at Lien lå ved 'selve' Røros. Djupsjølien er et godt forslag, men jeg mener å ha sett at Reitan har brukt navnet 'Djupsjølien' et annet sted i den nevnte Ålbyggboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Etter litt søking har jeg funnet to gårder kalt Lia i Røros kommune, nemlig Lia i Brekken og Lia like sør før Djupsjølia. (Lenke (det går tydeligvis ikke an å skrive en link til selve søkeresultatet, så dette må man gjøre selv)). Som nevnt i forrige innlegg, tror jeg det hadde stått 'Lia ved Brekken' i Ålbyggboka dersom dette hadde vært det riktige stedet. Derfor mener jeg at Lia like sør for Djupsjølia er det beste alternativet av disse to. Men jeg aner ikke om hvor gammel denne gården er, så muligens er dette et blindspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Magne!Jeg har vært innom Lien i Brekken og har bladd gjennom alle 'voller og lier' i Djupsjølien uten å finne noe.Ut fra FT 1865 (hvor husnumrene står) fant jeg noen Lien i hus 140 på Flanderborg som er etterkommere etter Einar Jensen Lien, som også bodde der. I 1801 bodde sønnen Lars Ejnersen Lien i huset LenkeI hus 141 bodde Ole Pedersen Grif og i nr. 137 Lars Olsen Rise - Einar Lien og hans kone bodde blant slekt, kan man si. Skiftet etter Einar Lien står referert under hus 141, så hvis noen er interessert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok det at Einar Jensen Lien bodde på Flanderborg - jeg var faktisk på Røros for to uker siden og så på huset. Problemet er vel at Rørosbøkene er svært selektive med hva som er tatt med og ikke, og det eneste som refererer seg til Lien-folket er vel nettopp familien tl Einar Jensen, samt hans søster Gjertrud, g.m. Peder Knoph. - I prinsippet kunne vel Jens Eriksen Lien derfor ha bodd på Lia i Brekken eller Djupsjølien uten at dette nødvendigvis er nevnt. Forutsatt at historien til disse Lia-gårdene går så langt tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Til innlegg 20 og 21: Den Ole Jensen Røros som dør i 1732 er nok den samme som det står om i Rørosboka bind 5 s. 300 på Maglivollen. Han var født i 1685, sønn av Jens Olsen Røros, f. 1652, ingen opplysninger om hustru. Han hadde en bror Peder Jensen født 1690. Oles barn varJens Olsen, g.m. Anne Rasmusdatter VintervollAnne Olsdatter f. 1724 g.m. Claus UnsgårdJon Olsen f. 1707 g.m. Anne Margrete Jacobsdatter GalåenClara Olsdatter f. 1721Rørosboka nevner ikke noen Ole født 1728, men det kan jo være en glipp.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vende litt tilbake til mitt innlegg 14: Finnes det bevart tingboksmateriale for Røros, eller tilhørte området evt. en egen bergjurisdiksjon hvor protokoller evt. ikke er bevart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Bjørn Olav Åsvold

Til innlegg (22) og (23), om Ole Jensen Lien og hans kone Kirsti Arnesdatter på Engesvold i Hessdalen: Ole Jensen Lien ble begravet i Ålen 13. søndag e. trin. 1802, 93 år gammel. Kiersti Arntsdatter Engesvold ble begravet i Ålen 17. søndag e. trin. 1804, 91 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
Gjest Arnstein Rønning

Ved skiftet etter Hans Knob på Røros 15. mai 1722, finner vi følgede etterkommere:Enke Bereth Joensdtr. Barn: Joen Hansen 27 år. Hans Hansen 22 år. Peder Hansen 19 år. Isach Hansen 16 år. Anniken , Bersvend .......'s hustru og Anna Hansdtr 24 år.Ved skiftet etter Bereth Joensdtr 7. jan 1741 finner vi følgende barn:Hans Knob. Peder Knob. Isach Knob. Anniken som har Rasmus Ingebrigtsen til ekte og Anne (yngste datter) 43 år og ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I skiftet 1722 finner vi bl.a.:Creature; 1 hvid koe, 1 Dito brun, 3 gieder og 3 killinger, 1 søv og et lam.Huus og Gaard; Bestaaende af 1 Stuehuus og et ...malt ... ubrugelig fæhuus.Hage=Støcher og Sætter; Et støche østenfor Skandzen imellom Renholt Pedersen og Johan Jespersens(?) Enkes Hage støche. En Slette Vold i E....volden under deris Kongelig Mayts Bøgsel.I skiftet 1741 bl.a.:1 Engestøche eller en Hage østenfor Skantzen beliggende imell. Proviansk Schielderupes og Reinholt Pedersens hagest. ..... gaard og grund øverst paa Kirkegaden beliggende imell. Ole Joensen Bechosens og Lars Knudsens Enkes gaarder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.