Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Bente Dyrstad

[#17689] Træ-arbejdere i Nord Norge - Finland

Recommended Posts

Guest Bente Dyrstad

Jeg har hørt at omkring 187X var det alm. at rejse til nordnorge som træ arbejder og senere flytte til Finland. Er der nogen der ligger inde med oplysninger om dette. Jeg kan ikke finde noget nogen steder.hilsen Bente Dyrstad

Guest Tor Hauge

Slektsforskeren våknet i meg, het din far Bernt Dyrstad, fra Bodø, en gammel kollega av meg.

Guest Bente Dyrstad

Hej Tor HaugeDesværre ikke, jeg har giftet mig til navnet, så det er min mand's familie der hedder Dyrstad. Og navnet kommer fra Steinkjær ( Egge) Hilsen Bente

Guest Terje Hatvik

Det foresvever meg at noe slikt - dvs. utvandring fra Sør-Norge til Finland - blant annet er tilfelle med opphavet til Finlands tidligere president, diplomaten Martti (Kaleva) Ahtisaari, f. 1937. Hvis jeg ikke husker feil så kom farsslekta hans fra Østfold.I forbindelse med en offisiell visitt for noen år siden (altså da Martti Ahtisaari var president i Finland; 1994 - 2000) besøkte han derfor sin norske slekt i indre Østfold.

Guest Terje Hatvik

Når jeg først skriver navnet på noen bør jeg vel også prøve å skrive det rett:Den 10. presidenten i Finland heter Martti Oiva Kalevi Ahtisaari. Faren hans var norsk ifølge diverse offisielle internettsider om mannen, politikeren, fredsmegleren og karriérediplomaten Ahtisaari. Og det omtalte besøket i Norge -inkludert Østfold - var i november 1999.

Guest Bjørn Davidsen

Eg veit ikkje om turen til Finland gjekk om Nord-Norge på den tida, men det kan jo ha hendt. Stort sett gjekk det frå Finland til Nord-Norge tiåret føre. Det kan du lese om i dei fire siste lenkene på denne sida:http://home.online.no/~fndbadm/ff.htm

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.