Gå til innhold
Arkivverket

[#17728] Tolking av 1875-tellingen


Gjest Per Håkon Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Håkon Christiansen

Er det noen som har noen forslag til hvordan disse dataene i Folketellingen for Kristiania i 1875 skal tolkes? Lenke Det ser ut til at i allefall Amalie og Luise Arnesen f hhv 1861 og 1863 'tilhører nr 1', Julius Larsen f 1855. Men han kan jo umulig være deres far. Hvis Lina er moren, så fikk hun den første i 13-årsalderen. Kan de være pleiebarn eller 'pleiesøsken', barn fra en eller annen side av familien som de har tatt omsorgen for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Begge er registrert som 'd' - døtre, mens Anthon Arnesen er 's' - sønn. Marie Larsen derimot er registrert som 'Pleiedatter'.Ut fra dette vil jeg tro at de er barn av Lina, og da er forklaringen kanskje at fødselsåret hennes er feil gjengitt? Jeg har forsøkt å finne disse personene i 1865-tellingen, men uten hell.Men det er kirkebøkene som kan avgjøre hva som er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Enig i at dette er den enkleste forklaringen. Problemet som oppstår er at det med usikkert fødelsesår blir atskillig vanskeligere å finne Linas opphav. Kanskje jeg burde sjekke avskriften av FT1875 mot originalen først?? Lina kan vel også være en forkortelse, slik at fornavnet er usikkert... Jeg har heller ikke funnet dem i FT1865. Lina må vel være gift for annen gang, så kanskje bryllupet er mulig å finne. Ikke helt enkel, denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Spennende, Kenneth! Ser ut som du har rett - Lina Larsen i 1875 må være = Lina Arnesen, og Amalie og Louise er nok hennes søsken. Jeg hadde ikke oppdaget dette, så takk skal du ha. Jeg må da anta at noe har skjedd med foreldrene deres. Bare litt rart at vi ikke finner Amalie f 1861 i 1865, men hennes fulle navn kan kanskje være Christiane Amalie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.