Gå til innhold
Arkivverket

[#17746] Oseberg i Telemark


Gjest Aud Bjerkaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Kan det være folk fra Oseberg gård i Sem i Vestfold du spør etter?Du bør gi flere opplysninger som navn og ca. tidsrom på den/de personene det gjelder. Det er nesten umulig å hjelpe deg ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Bjerkaas

Nå har jeg litt mer information..Min bestefar hette Ole Kristian Oseberg .f.1891-03-07Min bestemor Bern Harda Oseberg f.Solberg i Solum f.1899-09-18Håper det hjelper. MVHAud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Prøv denne veien: LenkeDen fører deg til Sem Bygdebok -for Sem og Slagen- Osberg gaardene liger i Slagen sogn, da under Sem, nå i Tønsberg. hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Bjerkaas

Åhhh,så snille dere er''' Jeg tror at de kommer fra Telemark begge to.... Mormor fra Solum,morfar vet jeg ikke...De flyttet till Sandefjord når de hade gift seg tror jeg...De döde i Sandefjord også,men de har aldri eit noen gård.. MVH Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Bjerkaas

Hei igjen... Det er jeg som ikke veit noen ting om slekta ,så blir det hvis du aldri har riktig kontakt når de lever kanskje?.Det er bare Mormor Bern *Harda* Karoline Oseberg född Solberg som er fra Telemark... Morfar Ole Kristian Oseberg er fra Vestfold kanske? En bror bodde på Nötteröy En annen bror flyttet till England.MVH Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Med fare for å gå skikkelig i vannet...Kan det tenkes at barnet Bernhard Solberg i Skien (ref. FT1900) er feilregistrert mhp. kjønn? Navn og fødselsår/måned passer jo ellers så inderlig godt.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har jeg sjekket en del ang. Bernharda og Ole Kristian. Bernharda. Er du sikker på at det står Bernharda og ikke f.eks. barn Harda. Sjekket Solberg grd i Solum. Det står at det fantes 1 gård Solberg ,gnr. 83, i Solum i 1900 . Men iflg. Rygh og Solum-boka finnes det ingen Solum gård der. Gnr. 83 i Solum = Omdal.Men, det finnes en gård Solberg i Holla/Hollen. Det er vel nabobygda tror jeg.Jeg har ikke funnet noe i nærheten av Bernharda noen av disse stedene i 1899 +-.Oseberg gård i Buskerud hører under Lerberg i Ø.Eiker. Fant ingen Ole K der 1891 +-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Men jeg fant én Ole Kristian i Klokkerbok for Tönsberg (uf fikk ikke not. nr.) Men født 4/6-1891 Dåp 26/7-1891 født utenfor ekteskap (u.ekte) Mor Kathinka Svendsen og OPGIVET barnefar sjöman Kristian Hansen. Med bobel 'Forstad' (hei hvor tidligg dette ble brukt her da? Uvant 'sted') 'Far født 19/4-1858 Mor f. 28/6-1869.hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Bjerkaas

Dessverre Egil...har ikke noe namn,det bare er sånt som min söster husker ble fortalt...Du ser hvor viktigt det er og spörre foreldrer mens de lever... Hilsen Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Jeg er saa enig med deg, lider av samme feil Aud.Ang. daapen i Tönsberg, så står det 'hustru' som titel for mor. og forann far: Opgivet barnefar -første gang jeg har sett dette skrevet sånn. hilsen e-sundel@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Dette er sannelig ikke enkelt, nei. Hvor sikker er du på fødselsdatoen og -året for Bern 'Harda'? Og vet du sikkert at hun også ble døpt Karoline?Det finnes iflg. bygdeboka ingen gård som heter Solberg i Solum. Kan Solberg være navnet på en hustomt?Døpte i Solum for årene 1898-1905 ligger jo her på Digitalarkivet, men det nærmeste jeg finner der er en Marta Karoline, født 08.09.1899, datter av gårdbruker Peder Svendsen på gården Holtan og hans kone Hanna Marie. Fornavnet stemmer jo bare delvis, fødselsdatoen stemmer derimot nesten helt (om vi tar høyde for mulige transkripsjonsfeil), men noe Solberg nevnes ikke.Ved FT 1900 kalles faren Peder Gisholdt, bor fortsatt på Holtan i Solum, kona kalles bare Hanna, og datteren, som nå kalles Martha Karoline Gisholdt, sies å være født 08.09.1900, noe som med stor sikkerhet er et år for sent.Et helt annet 'forslag' jeg vil kaste fram er en 'Harda Ols.', datter av 'Tømmermand og Hjelpepoliti' Kristoffer Ols. Denne familien bor ved folketellingen 1900 på en hustomt under gårdsnr. 83, som iflg. bygdeboka for Solum er gården Omdal. Her er det iflg. bygdeboka en mengde bruksnummer på denne tiden, de fleste ikke navngitt. (Kanskje het familien Kristoffer Olsens hustomt Solberg?).Når jeg nevner denne familien, så skyldes det bl.a. at den er innflyttet til Solum fra Vestfold, der en gård ved navn Oseberg som kjent finnes. (Muligens har flyttingen skjedd i forbindelse med utbyggingen av fabrikkene på Skotfoss, som jo medførte en meget stor innflytting omkring århundreskiftet, bl.a. svært mange fra Sverige, forøvrig). Kristoffer Olsen er, iflg. FT 1900, født i 'Haajord' sogn - altså Høyjord i Andebu, Vestfold, hans kone Karen Pauls. er født i Hillestad i Botne, Vestfold, 3 barn er født i Ramnes: Edvart i 1885, Pauline i 1888 og Mathilde i 1891. 2 barn er født i Tønsberg: Konrad i 1893 og Berglot i 1895, og det yngste barnet familien har ved FT 1900 er Harda, som er født i Solum i 1897.Kjenner du navnet på noen av 'din' Hardas søsken?Riktignok passer ikke Hardas fødselsår helt, så kanskje er også dette et villspor. Imidlertid er det jo ikke langt fra de ovennevnte steder i Vestfold til Oseberg.Som allerede antydet: kanskje bare villspor - ?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det virker som om ingen har fått med seg Ketil Firing Hanssens innlegg (nr. 10), der han har funnet en meget interessant kandidat til Ole Kristian Oseberg. Nå bør vel dette undersøkes nærmere før en gjør noe mer.Angående forrige innlegg; det er i alle fall ei tomt under gnr. 83 i Solum som heter Solberg: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00818&variabel=0&postnr=7191&fulle=true&spraak=n>Lenke I tillegg er det dette bostedet på gnr. 21:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen
LenkeJeg var inne på tanken på denne damen før i dag, men slo det fra meg igjen da jo årstall er helt feil. Men nå lurer jeg på, siden det er så vanskelig, kan du ha forbyttet fødeselsår/dato på Ole K og Harda. Så har du i tillegg til at Hardas far var født i Eiker atdet finnes en gård Oseberg i Eiker.Dette er vel mest sannsynlig en bom, men ...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Så langt jeg har kunnet se i dag ang. Solberg så skal gnr.83 hete Omdal som nevnt før.Solumbøkene (2 stk.) stopper etter gård nr. 82. Er det noen som vet om det finnes flere bøker etter det, eller om det er full stopp der.Uff, dette blir ganske kaotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Døpte for 1899, Solum og Mælum sogn, finnes her i Digitalarkivet. Kilebygden mangler. Hvorfor ikke sjekke kirkeboken for Kilebygden sogn om Bern Harda er oppført der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Bjerkaas

Tusen takk for all hjelp alle sammen... Nå har jeg jo litt att gå på..Jeg er helt sikker på at bestemor het Bern Harda .. Hennes mor döde så fadern gifte om sig igen.Moren döde i noen slags *bombeulykke*Det er klart det er mulig att födselåren har blitt blanda bort..Hvis det har funnit ett *Sinnsykehjem* var hennes bestefar eller far *bestyrer* der..Men det er ikke bekreftet.Takk for all hjelp . MVH Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.