Gå til innhold
Arkivverket

[#17787] Olava Ottesdatter, 1777, Frol?


Gjest Magdalena Larsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Magdalena Larsson

Jag undrar om noen har stött på min ana Olava Ottesdatter, f 1777, gift med Ole Larsen Storborgsvald, f 1782, Verdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Storborgvald er i Frol, men jeg har bygdebøkene for Frol kun fra 1801 og fremover. Tiden før 1801 tror jeg skal være i bind 2 av 'Skogn Historie'. Hvis noen har andre opplysninger, så håper jeg at de korrigerer meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg har Skogns historie.Annet bind. Første halvbind og Annet bind. Annet halvbind, av Arne Vestrum. Det omfatter gårdshistorie frem til 1800.Noen gård Storborg eller Storborgsvald finnes ikke i Skogn, muligens i Verdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei! Jeg tror ikke om det er noen gård Storborg eller Storborgsvald i Verdal, men det finnes en gård som heter Storstad, nevnt i bind 5 i bygdeboka for Verdal. Den omhandler Storstadætten. Jeg har ikke denne boka, så jeg kan desverre ikke hjelpe her. Så vidt jeg vet, er gårdsnavn med et 'vald' på slutten av navnet, en husmannsplass. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står ingen ting om Olava i Storstadætten. Hun er nok født i Skogn eller Levanger som det ble sagt i ditt andre innlegg. Hun var jo også i Levanger i FT 1801.I 1865 ligger det en Storborg i Levanger landsogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, Storborg ligger på Mule i Levanger kommune, noen steinkast fra kommunegrensa til Verdal og nede ved Trondheimsfjorden.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalena Larsson

Tack för all hjälp! Då jag under en annan rubrik diskuterar hennes man, undrar jag om hans mulige ane Marit Olsdtr Storstad gift med Anders Borosen, och moder till Ingebor Andersdtr (f 27/4 1753) finns med i boka om Storstadætten? Och vad är det för ætt? Då Ingebor Andersdtr är ett vanligt navn, var det nevnligen ikke sikert att hennes aner stemmer. Ingebor får ett barn utenför äktenskapet med Lars Erichsen Karmhus, som blir Olava Ottesdtrs mand (Ole Lars. Storborgsvald).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalena Larsson

På Buran, Levanger, finns det kanske en familj 1801 som kan stemma..? Olavas barn heter ju Lars, Zakarias, Sören, och Ingeborg. Men det är ju väldigt hypotetiskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Frol og Skogn var egne kommuner før sammenslåingen til Levanger kommune, - på seksti-tallet, tror jeg.Mule, Storborg Øvre og Storborg Nedre lå i Frol Kommune.Nils Hallan har 1964-69 utgitt 'Ålmenn bygdesoge for Skogn, Frol og Levanger'Det er også utgitt en 'Slektshistorie for Storborg Øvre og Storborg Nedre' av Julius Bye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, Levanger, Åsen, Skogn og Frol ble slått sammen til en storkommune 1.1.1962.Ytterøy kom med 1.1.1964.I innlegg 7) blir det nevnt en 'Borosen'. Børsåsen (en veldig liten fjelltopp) ligger ute på halvøya Børøya, ved Mule... :-)Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Olava Ottesdt. vart født 1777 og døpt i Alstadhaug kyrkje i Skogn, nu Levanger kommune. Konfirmert i Levanger kyrkje 1793 og budde da på Munkrøstad i Frol. Ho vart gift 20.11.1807 i Levanger k. med ungkar og dragon Ole Larsen og begge budde på Skånes da. Når det gjeld Zakarias, som du stammer frå, meiner eg det kan vera den Ingeborg Andersdt. eg nemnte i eit anna legg som kan vera mor til Ole. Det er fleire med namnet Zakarias i hennes aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalena Larsson

Tack så jättemycket! Men vid f.t. 1801 är Otter Olsen Howe i Alstahoug gift för första gången med Kirsten Sivertsdtr. Är det en annan Otter Olsen?Och finns Ingebor Andersdtrs aner längre tillbaks någonstans redan färdiga?Med vänliga hälsningar Magdalena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Det sto ingen ting om Otter var gift i 1777. Men denne kyrkjeboka er ikkje enkel å lese. Om Ingeborg finns i nokon liste veit eg ikkje. Eg har sjølv leita ho opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Søre Hove gård. Det fantes en Ottar Olsen 14 år i 1765. Han var sønn av Ole Ottarson og Sidsel Ellevsdt. som ble gift før 1747. Ole + 1765.En Otter Olsen leide husmannsplasse Hoemsaunet for 5 rd. årlig i 1791.Jeg har ikke funnet ut mere om hvor det ble av Ottar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

I 'Skogns Historie' under gården Hove finner jeg en Otter Olsen f ca 1742 g 14 mars 1781 med Kirsti Sivertsdatter Svendgård. Dette kunde da muligens være en kone nr 2.Forfedre bakover til Otter f ca 1624 er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hmmm, her har vi også en Otter Olsen, født ca 1742 i Skogn. Han bor på Hoem i FT-1801: Lenke Er det ikke han du leter etter, Berit?Han er min tipp-tipp-tipp olde... :-)Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalena Larsson

Då är vi kansje slekt, Jan Peter! Åttamänningar! Otter är väl min ff mf mf mf!? Det var ff mf som flyttade till Sverige och blev fanjunkare vid infanteriet i Jämtland fast jag leser på f.t. 1875 att han började karriären med att passa kreatur... Han hete Peter Marius Olesen, f 1863 vid Reistadaunet, Skogn.Har noen mulighet att skriva ner Ottars aner om de redan finns?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her er det noe rart med innleggene. Når jeg får opp boksen for nytt innlegg er alle innlegg etter nr.9 borte.Nei da, jeg leter ikke etter Otter Hoem. Tok han bare med pga navnet.Har siden funnet Ottar Olsen Lynum konf. 1765. Sidsel Ellefsdatter Hove giftet seg om med Arnt Nielsen Lynum i 1766, og de fikk ingen barn. Det forklarer vel at han var på Lynum i 1765.Hove. Mulig det er noen før han igjen også: Ottar Ottarsen + 1739 ca. 81 år, gift med Inger Joensdt.Barn Ottar på Gran, Ole 25 år 1739 og Niels. Ole og Nils delte gården. Nils gm. Siri Pedersdt. Ole (+ 1765)gift før 1747 med Sidsel Ellevsdt. Barn 1765:Ellev 18, Ottar 14 og Inger 7.Otter Lynum er Otter Haldorsen Lynum og gift med Maren Eliasdt. Så har jeg funnet et Otter Olsen Hojem gift med Bente Arntsdt. Så da er de 2 ute av bildet.(De fikk barn i samme tidsrom som Olava ble født.)Olava er nok ekte da farens navn står oppført først. Ved uekte barn står morens navn først. Siden jeg nå ikke kan se de andre innleggene tar jeg med fadderne til Olava: Marithe Mickelsdt. Houm, Berthe Sandberg, Inger Hove, Ellev Næ?sgaard og Sivert Hove.Inger Hove kan vel kanskje være søsteren til Ottar.Pike Olava Ottersdt. Ska... ble gift i Levanger 20/11 1807 med ungk. og dragon Ole Larsen Skar/Skær...? Spons. Inbrigt Ericksen Levanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalena Larsson

Tack Berit och alla andra för allt jobb ni gjort! Det måste nog vara så att tjenstekvinnan Maren Ericsdtr fick ett barn med Ottar Olesen Hove - kansje hon arbetade där på gaarden. Olavas mand Ole var også utomektenskaplig. Och förklarar inte det att Olava arbetade innan sitt ektenskap i stellet for att bo hjemma tills det var dax?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

Folketellinga i 1801 for Skogn finner vi Maren Eriksdtr. 52 år ugift, tjener på Tynes i Frol.Går vi så til Justispro. for Stjør- og Verdal nr.16 (1778-1782) finner vi svar på Magdalenas spørsmål. Fol. 45 17.2.1779 retter Fogd Arnet sak mot ein del kvinner som har begått leiermål deriblandt Maren Hove. Det er noe sein saksgang for neste gang vi finner igjen Maren er i Justispro. nr.17 (1782-1788) fol.6b 19.2.1782 Otter Olsen Hove tar da i mot varslet om å møte i retten, men nekter å være far til Maren Eriksdtr. Støres barn.(Maren har da skiftet tjenestested. Fol.26b er Maren Eriksdtr. Støre og soldat Otter Olsen Hove dømt for leiermål.Otter Olsen var en 'fresk kar' og glad i kvinnfolk (det er ingen dårlig egenskap) for i 1780 ble han stevnet for leiermål med Gjertrud Svendsdtr. Mønsterhaug, han benektet det forholdet og.Otter vart senere husmann på Hovebroen under Hove. Han døde som Inderst på Brenne i Skogn 14.10.1809.Maren var trolig datter til Kirsti Nikolaisdtr.(17..-1772)og Erik Olsen Heglesvald (1715-1772)Maren ble konfirmert i 1763,altså født før kirkeboka for Skogn begynner 5.10.1747.Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.