Gå til innhold
Arkivverket

[#17929] FT1801 i gammelt søkeformat


Gjest Karin Andresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Andresen

Den gode gamle folketellingen for 1801 (http://digitalarkivet.no/1801/) er forsvunnet. Dvs. forsiden åpnes, men man kommer ikke videre i systemet. Hva er skjedd med den? Har den fått ny adresse? Etter min mening er det gamle søkeformatet enkelt og overskuelig og lett å arbeide med. Det nye søkeformatet er mer komplisert, tidkrevende og litt tungt å arbeide med, synes jeg. Og minuttene teller jo dyrt når man er på Nettet. Jeg håper i hvert fall at det fortsatt vil være mulig å søke i FT1801 i det gamle søkeformatet såvel som i det nye. Hvis dette ikke er tilfellet, vil jeg da gjerne spørre om den gamle kanskje kan kjøpes eller downloades?? - alt avhengig av størrelsen selvfølgelig. Vennlig hilsen Karin Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det gamle formatet er nok stengt ned. Det har rett og slett med kor mykje me har kapasitetet til å vedlikehalda. Det kan nok korkje kjøpast eller lastast ned; det vil sei det har ingen hensikt. Du måtte i tilfelle ha din eigen webservar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Andresen

Takk for svar selvom det var veldig trist å høre at det gamle FT1801-formatet nå er stengt ned. Den kommer jeg til å savne og kan kun håpe den engang kommer opp igjen. Vennlig hilsen Karin Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg savner også dem gamle måten å søke i folketellingen 1801 på, fordi jeg har noen som jeg ikke vet hvor kom fra i landet som burde stå der. Folketellingene for 1865, 1875 og 1900 kan det jo søkes på for hele landet? Hvorfor kan ikke folketellingen 1801 legges inn under samme(RHD??)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Andresen

Det var en veldig god idé Anne Lise Hovdal kom med. Det ville løse mange problemer hvis også 1801-tellingen kunne komme i RHD´s system. Vennlig hilsen Karin Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

1801-teljinga kan då søkjast i for heile landet, frå digitalarkivet.uib.no. Og eg har litt vanskar med å sjå at vårt systeme for søking i dei seianre teljinga er vanskelegare enn RHD sitt. Kanskje det er grunn til å prøva litt meir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Andresen

Jeg mener det nye systemet er betydelig vanskeligere og mere tungvint enn det gamle. Det er kun fordi RHD´s system mere ligner det gamle at jeg synes det kunne være en god idé å legge 1801-tellingen ut der. Du har nok rett i at man kanskje skulle øve seg litt mere i det nye. Men det er ikke alltid så lett i en sen alder å tilpasse seg noe nytt, særlig ikke når det finnes gammelkjente muligheter så som den gamle FT 1801 som nå dessverre er borte. Dessuten sitter mange ganske alene med sin slektsforskning uten mulighet for å få hjelp hvis computer-tingene blir for innviklete. Fordelen ved det gamle systemet var at man der kunne velge forbokstav og så ble mulighetene listet opp, enten det nå var navn, gård eller annet man søkte på. Etter det nye systemet skal det betydelig flere tastetrykk til. Vennlig hilsen Karin Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg kan nok vera samd i at det gamle er enklare. Men det er også betydleg mindre fleksibelt og gjer det i mange tilfelle umogleg å finna den personen ein vil. Men no har eg opna også det gamle. Men eg kan ikkje garantera at det blir verande operativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.