Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#17996] Kilderegistrering i Aker

Recommended Posts

Gjest Robert Chr. H. Skogly

Selv registrerer jeg endel fra Aker (se [url="http://www.ager.no>http://www.ager.no), men jeg er ikke kjent med særlig mye annet; Erik L. Grøttum arbeider med Sørkedalsslekter, og hans registrerte materiale er tilgjengelig fra samme adresse.I tillegg er mye både Christiania- og Aker-stoff tilgjengelig hos Tore H. Vigerust (se

Gjest Tore H Vigerust

Jeg vil ganske snart ta initiativ til et heldagsseminar omkring den delen av Oslohistorien som utgjør Aker gårds- og slektshistorie, til 1900-tallet, og Christiania (by-)gårds- og slektshistorie 1625-ca 1820. Målgruppen for seminaret er personer som arbeider med slikt idag og i morgen samt personer som er aktive med kildeavskrivinger. Så meld ifra hvis dere har arbeid på gang og er interessert i å delta, til toreher krøll online.no. For tiden setter jeg sammen en fortegnelse over hvem som gjør hva. Seminaret vil bli en fredag eller lørdag i januar 2004.

Gjest Tore H Vigerust

Målsettingen er å få til et bygdebokverk for Aker (gårds- og slektshistorie) og et tilsvarende (by)gårds- og slektshistorieverk for Christiania, både i trykt form og på internett. Seminaret skal bidra til å spre kunnskap og pågående arbeid samt diskutere mulighetene for samarbeid. Status som amatør ol holder ingen utenfor.

Gjest Dag Brodin

Ja, det er bare å støtte dette. Jeg har ikke digitalisert noe selv (manglende kunnskap og tid !)men har skrevet (amatør- ) gårdshistorie for 2 gårder i Aker (Maridalen) og antar at slik det foreslås er en riktig vei å jobbe ; å samle materiale som er skrevet på en slags hovedside, med linker til hvert gårdsnummer ? Hilsen Dag B

Gjest Robert Chr. H. Skogly

Interessant med deputasjonen hos Kulturkomiteen igår; dette var jeg ikke kjent med. Ble også 'min del' av prosjekteringen fremlagt der?Tores initiativ til et heldagsseminar kom vel bl.a. som et resultat av vår korrespondanse om behovet for å samordne ressurser og henvendelser til myndigheter, felles planleggelse o.a. Min egen deltagelse på seminaret avhenger av dato og tid; januar er nå nært forestående, og kalendrene fylles med avtaler...Da Thingvold nevnte at 'endel er på gang', tenkte jeg i første rekke på digitaliserte kilder, iom. at vi befinner oss i Digitalarkivet. Ser vi videre på det, må vi ikke glemme f.eks. Ole A. Lilloe-Olsen, som i flere år har planlagt gårds- og slektshistorie for Aker (i utgangspunktet til 2007, da Akers Sogneselskap jubilerer). Men en rekke andre ressurspersoner arbeider med Aker-kilder, som f.eks. Dag Brodin. Men den mest dekkende delen av bosetningshistorien har foreløpig Erik L. Grøttum laget på http://www.ager.no/Sorkedalen/.Med beste hilsener Robert Chr. H. Skogly, Oslo (rc@ager.no)

• 2 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.