Gjest Birger Forsmo Skrevet November 11, 2003 Del Skrevet November 11, 2003 En fetter av meg ble døpt Lillian etter forslag fra presten, men et år etterpå fikk foreldrene beskjed om at de måtte forandre navnet. Da ble det Jan. Han er forresten død for mange, mange år siden, desverre.Birger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aase R Sæther Skrevet November 12, 2003 Del Skrevet November 12, 2003 Eg har høyrt riktig gamle folk her bruke uttalen Hølje om mannsnamnet og Helge (som det står) om kvinnenamnet. For Tore var uttalen lik, men som det er sagt ovanfor og, var det ikkje noko problem, fordi vi alltid her ville seie 'han Tore' eller 'hon Tore'. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Marianne Hella Skrevet November 12, 2003 Del Skrevet November 12, 2003 Hva med kvinnenavnet Taran, når vi først er inne på navn? Dette er ikke et tvekjønnet navn, så jeg avviker vel fra temaet, men navnet virket relativt vanlig på Østlandet på 1800-tallet. Det som er rart, er at navnet tilsynelatende er forsvunnet sporløst - jeg har i allefall aldri hørt om navnet bortsett fra i gamle kirkebøker. Er det noen som vet hva dette navnet var beslektet med - hvor det kom fra - og hvor ble det av? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Harald Jonson Skrevet November 12, 2003 Del Skrevet November 12, 2003 I følge www.ssb.no/navn:Det er 140 kvinner som har Taran som første fornavn. Det er 89 kvinner som har Taran som eneste fornavnDet er 6 menn som har Taran som første fornavn. Det er 3, 2, 1 eller 0 menn som har Taran som eneste fornavnså helt utdød er det ikke. Kjenner selv 1 av dem ;-)mvh Per Harald Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Leif Biberg Kristensen Skrevet November 12, 2003 Del Skrevet November 12, 2003 Jeg har selv ei Taran på 1600-tallet blant mine aner. Det er vel trolig at det er samme navn som skrives Torunn idag.Angående artige navn, - på Bolvik jernverk bor det i 1801 ei dame som kalles 'Tørgon' : Lenke . Idag ville hun vel blitt kalt for Torgunn, men formen Tørgon ligger nær opp til dagens uttale i deler av Øvre Telemark.mvh Leif. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kari Thingvold Skrevet November 12, 2003 Del Skrevet November 12, 2003 Marianne i innlegg 28: Da jeg startet temaet tenkte jeg ikke bare på tvekjønnet navn. Uvanlige navn, utvikling av navn og etternavn kan være interessant. Tvekjønnede navn kan av og til være problematisk for slektsgranskeren. Er Helge moren eller faren? Når en setter lys på problemet, kan det løse endel problemer. Dessuten er det litt morsomt!Dagens Sissel ble skrevet Sessild i Ft-1865 fra Elverum. PÅ 1700-tallet i Enebakk ble det skrevet litt mer elegant: Cecil, som fonetisk er det samme.Skal en søke på navn, kan det være kjekt å kjenne flere skrivemåter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aase R Sæther Skrevet November 12, 2003 Del Skrevet November 12, 2003 Temaet interessante og sjeldne namn har vore behandla i fleire trådar, og har alltid enda i same grøfta, der ein eller fleire deltakarar reagerer på det som kan oppfattast som 'latterleggjering' av namn - berre så de er åtvara .. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Marianne Hella Skrevet November 12, 2003 Del Skrevet November 12, 2003 Så Taran er faktisk i bruk - OG tvekjønnet. Det var interessant. Det er helt sikkert at man må ta høyde for fantasifulle stavemåter i kildene.Hva angår morsomme navn - er mine favoritter så langt Margido, Peolive, Petrikka og ikke minst Balzeranna! De to første er nære slektninger av min mor, og ikke så langt tilbake i tid heller. Balzeranna var naturligvis nordtrønder, der ble jentene ofte utstyrt med dobbeltnavn hvor det siste var Anna. Det var vel ikke like lett for presten å forstå at Yinnberanna egentlig het Ingeborg Anna...En annen interessant navnegivning er den ugifte mora fra Ringerike som en gang midt på attenhundretallet ga sin nyfødte sønn døpenavnet Napoleon Julius Cæsar! Sikkert en spesiell dame... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kari Thingvold Skrevet November 12, 2003 Del Skrevet November 12, 2003 Aase: Takk for advarselen.Ved transkribering av kilder kan uvanlige navn være et problem å tyde rett. Har et eksemper akkurat nå. Det ser ut som det står SKELLOVSEN. Er det noen som kjenner navnet Skellov? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Liv S. Hansen Skrevet November 12, 2003 Del Skrevet November 12, 2003 Navnet Sove har jeg hittil funnet bare i Telemark, og da både på kvinner og menn.Hilsen Liv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Are S. Gustavsen Skrevet November 12, 2003 Del Skrevet November 12, 2003 Ett forslag er at dette kan ha noe å gjøre med mannsnavnet Skjeldulv/Skjoldulv.Forøvrig er det hyggelig med interesse rundt navn. Litt pussig ingen har nevnt litteratur fra navneforskning. Selv benytter jeg ofte E. H. Lind, Norsk-isländska dopnamn och fingerade namn från medeltiden (2 bind, 1905-1931) og Eivind Vågslid, Norderlendske fyrenamn (1988).Det finnes ellers ulike oversiktsverk og navnebøker. Det kan derfor passe å minne om boken 'Navneleksikon', utgitt i år av Kunnskapsforlaget (310 sider). Denne er anmeldt av Frode Myrheim i Genealogen 2/2003 (s. 55). Det er selvsagt stor forskjell på hvor gode disse navnebøkene er på utberedelse av ulike navn i middelalder og tidlig nytid.mvh Are Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Heidi C. Huitfeldt Skrevet November 12, 2003 Del Skrevet November 12, 2003 I FT 1865 finnes Schjellof/Skjellouf som mannsnavn (Aust Agder). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kari Thingvold Skrevet November 12, 2003 Del Skrevet November 12, 2003 Hjertelig takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest David Widerberg Howden Skrevet November 14, 2003 Del Skrevet November 14, 2003 Hei jeg hadde også en i klassen da jeg gikk på ungdomsskolen(For et par år sida). som het TARAN det er jo et stilig navn da!-ikke mange som bærer dette navnet.Navnet Taran har vi også her i Tønsberg-regionen i stedsnavnet TARANRØD. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Anne Lise Hovdal Skrevet November 14, 2003 Del Skrevet November 14, 2003 En av mine aner må iallefall ha hatt et spesielt navn i tiden rundt 1801, for min ane Bendik Gunvaldsen er den eneste med det navnet i den folketellingen. Han ble født i 1791 i Nordrehaug i Buskerud(lurte en stund på om han var svensk siden han flyttet til Meråker i Trøndelag som ikke er langt fra Sverige, men har gått bort fra den teorien). Hans far het Gunvald Bendiksen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Hans Mathisen Skrevet November 14, 2003 Del Skrevet November 14, 2003 Til Anne Lise: Ja, det er riktignok bare en Bendix Gunvaldsen i FT 1801, men det var vel ikke akkurat hva denne strengen dreiet seg om? Bendik (ulike stavemåter) var det 387 som het, og antagelig ganske mange Gunvald også? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Heidi C. Huitfeldt Skrevet November 15, 2003 Del Skrevet November 15, 2003 Litt i utkant av sammenhengen her, men når det gjelder bruk av navn kan denne artikkelen kanskje være av interesse for noen: Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts