Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Iver Mosvold

[#18096] 'Efterlød' - Hva er det ?

Recommended Posts

Gjest Iver Mosvold

I protokollen for ”Emigranter over Kristiania 1871-1930” står det under hjemstedet til Anders Haagens. ”Efterlød”. LenkeJeg går ut fra at dette ikke er noen stedsbetegnelse, da denne Anders Haagens. sannsynlig var fra Aal i Hallingdal, men vet noen hva det kan bety ? – Efterlød.IM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Paul Thode

HeiEfteløt er et sted i Sandsvær. Det ligger noen mil oppover lågen fra Hvittingfoss. Mange Hallingdøler har nok opp gjennom årene kommet denne veien mot kysten. mvh Paul

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Takk for svar. Dette stedsnavnet har jeg oversett, og denne Anders er også den eneste i denne protokollen som står oppført med Efterlød som hjemsted. - Men responsen din gjør at jeg tenderer til å tro at 'min' Anders Haagensen (Her i FT 1865, 7 år før Amerika-reisen Lenke ) ikke er identisk med ovennevnte. For å være ærlig - så tenkte jeg meg muligheten av at Efterlød kunne ha betydd 'Etterlatt' - siden 'min' Anders inngikk ekteskap året før Amerika-reisen, men etterlot(i første omgang)kone og event. barn. hjemme i Aal. -Men takk i alle fall. Litt flaut er det å ikke kjenne Buskerud-geografien bedre.IM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive