Gå til innhold
Arkivverket

[#18117] Anna Johanne Schjelderup (1814-1903)


Gjest Jan Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Christensen

Anna Johanne Schjelderup ble gift i Ullstein 16 jun 1837 med Jørgen Petter Meldahl Rødset. Kjenner noen til hennes foreldre og slektskap bakover i Schjelderup-slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Dersom hun har aner fra Schjeldrup-slekten, må jeg kunne hjelpe. Sendt din nett-adr. til: odlando@online.no så skal jeg se hva som kan nøstes opp av hennes slektskap. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Far til Anna Johanne var Nils Schjelderup (1768-1851). Han var gift 3 gonger. Først med Marie Hedevig Johansdtr. Cappelen. Ho var dotter av presten i Ulstein. Kone nr 2 var Margrethe Ågesdtr. og nr 3 Christine Jørgensdtr. Den sistnemnde var mor til Anna Johanne.Nils sine foreldre var Stevelin Villumson Schjelderup (1733-1769) og Gjertrud Johansdtr. Rødset (1726-1804) frå Volda. Stevelin var lensmann. Gjertrud var på rekkje og rad gift med 3 lensmenn i Ulstein! Stevelin var nr 3.Far til Stevelin var Villum Schjelderup, som budde på handelsstaden Flåvær i Herøy. Det er ikkje opplyst om Villum dreiv handel, men han dreiv gjestgiveri og han var klokkar. Han kom frå Løten i Hedmark.Min tipp-tipp-tipp-oldefar vart gift med dotter til Villum. Han var handelsmann på Flåvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Willum Schielderup (1694-1745 skifte 1746) var son av Mentz Olufsen Darre, sokneprest i Løten.Willum var først gift 1717 med Anne Helene Melchiorsdt Falch (1 barn: Melchior Falch Schielderup), så 1720 med Serine Helene Olsdt Floberg (-1778 skifte 1778). Opphavet til Serine er enno ikkje kjent; ho var mor til Stevelin i Ulsteinvik. Serine var ellers ei driftig dame, som dreiv handel 1751-74 ein stad i Herøy, enten på Fugleholmen eller, helst, på Gjertholmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Takk til alle sammen. Her kommer jeg inn på Rødseth-slekta igjen. Gjertrud er datter av Johan Frantsen Rødseth (1682-1735). Han er igjen en direkte stamfar til Jørgen Petter Meldahl Rødset, så det går litt om hverandre.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Det skal altså være som følger:fanejunker Jørgen Petter Meldahl Rødseth (1816-1892), som er sønn av, Matis Hansen Nærum (1789-1822) og Thomasine Fredrikke Meldahl (1795-1887). Matis er sønn av Hans Brandal Rødset (1758-1798) og Anne Engelhart Nærem. Hans er sønn av Mats Johansen Rødset (c1707-1761)) og Ane Ødegård på Vartdal(-1788). Mats er sønn av Johan Frantsen Rødset (1682-1735) og Giertrud.Enig ??Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.