Gå til innhold
Arkivverket

[#18127] Maren Anna Pedersdtr. f. 1809 eller 1819 i Buksnes


Gjest Aslaug Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aslaug Andersen

Maren Anna Pedersdtr. ble gift med Henrik Andersen på Opdøl, i Buksnes. I FT 1865 er hun 56 år, altså f. 1809, men i FT 1875 er hun nevnt f. 1819. Deres eldste barn var f. 1839, det yngste 1855. Er det noen som vet noe mere om henne og vet hva for en Peder hun var datter av? Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Tor! Ja, jeg kjenner til disse og hva det står i bygdeboka for Buksnes. Men opplysningene om de som bodde på gården Opdøl er veldig rotete, og ettersom Maren Anna er født etter 1801 og hennes foreldre kan være døde i 1865, er jeg spent på om noen kan ha andre opplysninger. Datteren Karen er min oldemor. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er gått tapt kirkebøker for Buksnes mellom 1793 og 1818, og mellom 1820 og 1840. Du kan jo være heldig å finne henne som døpt. Jeg ville ha tatt en telefon til Statsarkivet i Trondheim, og fått dem til å slå opp. Hvis hun ikke er å finne som døpt, så kan hun være å finne i vaksinasjonsprotokoller som skal finnes på Statsarkivet. Det finnes også lister over ektevidde og døde 1809-1850 for Buksnes, hvis du skulle få bruk for noe slik. Det er mikrofilmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Takk til deg, Anne Lise, for dine opplysninger. Jeg kjenner til dette med kirkebøkene som har gått tapt, men var ikke klar over at det finnes lister over ektevidde utenom kirkebøkene, heller ikke vaksinasjonsprotokoller. Min tanke med å legge ut dette spørsmålet var kanskje heller om noen skulle ha henne i sin slekt. ST i Trondheim er ikke alltid like hjelpsomme, men det er lov å prøve. Og mikrofilm kan jeg låne, så nå er håpet stort om å få vite mere! Tusen takk! Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg tok 1/2-årsenhet i Norsk i Historie på høgskolenivå i 1997/98, og da lærte vi om en del historiske kilder. Biblioteket her hadde en perm med oversikt over diverse, og dermed fant jeg oversikt over blant prestens døds-og vigselslister 1809-1850 for Lofoten. Hvis du f.eks. skal finne foreldrene til hun som ble født i 1819 som gift, så er vel mikrofilm NT-114 og NT-115 aktuell. Da får du med hele Lofoten og Vesterålen, og det heter prestens-døds- og vigselslister. Der står altså også dødsfall. Jeg mener forresten å huske at Buksnes ikke starter før på 1817, for jeg fant ikke mine som gift der(de flyttet til Helgeland noen år før). Hvis du får bruk for senere år frem til 1884, så er det mikrofilm NT-116 og 117 som er aktuelle.Det finnes også innrulleringsmanntall for Lofoten og Vesterålen 1806-1837, og Buksnes skal være på mikrofilm NT-198 hvis oversikten er riktig. Jeg har bare sett filmer med Vågan her, og har ikke sett for Buksnes. Det gjør jeg sikkert senere en gang. Den er ganske langt ned på oversikten, og der er derfor kanskje lurt å ta med NT-199 også hvis det bare er påbegynt på NT-198. På innrulleringer kan det stå hvor mannfolkene er født, og det kan bli viktig hvis mannfolkene kom fra andre steder. Jeg fant at min ane var født i Buksnes, men å finne han som innrullert på Helgeland(Nesna i 1814).Også skifter og overformynderruller er mikrofilmet, men det er kanskje ikke det som blir viktigst i første omgang. Hvis du får bruk for det, så kan vi heller komme tilbake til det.Du kan jo sende mail til Statsarkivet i Trondheim også, men da må du skrive opp adresse. De svarer kun skriftlig har jeg fått beskjed om. Adressen er: Statsarkivet.Tronheim@Riksarkivaren.dep.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Anne Lise! Hjertelig takk for alle opplysningene dine! Jeg vil bestille mikrofilmene du nevner og så håper jeg at jeg kan finne noe mere i dem. Dette ser flott ut! Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

HeiJeg ville i ditt sted begynt med skiftene.Fadderne kan også gi informasjon om slekten, godt mulig er også besteforeldrene her:18.01.1844 Julianna Johanna Jentoft. Faddrer: Berith Johnsdtr. Opdøel, Hanna Larsdtr. Holan, Caroline Johannesdtr. Tronstad (?), Hans Jensen Holan, Ole Jacobsen Hoel12.03.1846 Hans Peder Andrea Angell. Faddrer: Synnev Pedersdtr., Larsine(?) Olsdtr. Skulbru, Ole Larsen Himmelsten, Andreas Olsen08.12.1848 Karen (?) Elise. Faddrer: (?) Johnsdtr., Peder Andersen, Jens (?), (?) Nilsdtr., Malene (?) - svært utydelig21.06.1851 Christian Bang. Faddrer: Peternille Rolandsdtr., Maren Olsdtr., Ole And. Larsen, Andreas Olsen, Anders Henriksen,25.08.1858 Hanne Christine Martinsdtr., Andreas Johannesen, Jacob hansen, Maren Olsdtr., Ingeborg Johannesdtr.Som hypotese kan du jo forsøke med Peder Andersen som far. Kanskje har Maren Anna en søster som heter Synnev(e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Tor! Beklager at jeg ikke har sett på det du har sendt, men jeg har vært ute. Ja, jeg har navna på disse barna fra FT 1865, bortsett fra at det var en sønn, Anton, f.1839, men han var nok med i den kirkeboka som er vekk, (1820-1840), og så har jeg ikke Hanne, men Anne, f. 1856. og hun er Henriks datter, ikke Martin.(?) Det er riktig som du skriver, at faddere ofte hører til slekta, og besteforeldre kan være nevnt. Men en av brukerne på Opdøl het Peder Andersen, f.1801, og g.m. Berith Johnsdtr. nevnt som Juliannas fadder. Jeg har reknet med at Peder og en Ole Andersen, også på Opdøl til samme tid, var brødre med Henrik Andersen, men jeg vet ikke om det stemmer. Som nevnt før er det ikke lett å finne noen sammenhengende slekt på Opdøl fram til Henrik Andersen. Det er veldig mye rot i bygdeboka. Men det kan godt hende at jeg bør begynne med skiftene. Jeg vil i allefall bestille forskjellige mikrofilmer og håpe på å finne de opplysningene jeg er ute etter. Hjertelig takk til deg for tipsene! Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per M. Bernhardsen

Maren Anna Pedersdatter hadde en datter før hun ble gift: Alette Johanne Krantz Torsteinsdatter, konfirmert i 1850, 16 år gammel. Ved FT 1865 bor hun med mann og barn hos Peder Andersen og Berith Marta Johnsdatter på Opdøl. Alette er gift med Søren Eliassen fra Haukland og har datteren Margrethe med ham. De to fostebarna på gården er også Alette sine - Lovise 13 år og Andreas Bølgen 9 år. (disse hadde hun før hun ble gift).I vaksinasjonsprotokollen er det bare en Maren som kan være aktuell ... nemlig Maren Anna som er 9 år gammel i 1823, far: Peder Christensen, Haukland. I 1826 er hun blitt 12 år gammel og vaksinert på nytt, hun bor nå på Uttakleiv.Buksnes Bygdebok II, s. 354 ... 8. desember 1823 er det skifte etter inderst Peder Christensen på Øvre Haukland. Enke: Karen Jacobsdatter. Barn: Anne Johanna Pedersdatter, Maren Anna Pedersdatter (hos Johan Petter Abrahamsen, Vik til oppfostring) og Martha Malena Pedersdatter, bor hjemme.Maren Anna Pedersdatter ble gift med Henrik Andersen den 24.10.1837.Håper dette kan være til hjelp!Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Per! Jeg er helt overveldet! At dette kan være til hjelp er helt sikkert! Jeg har sett disse fosterbarna i FT 1865, hos Berith Johnsdtr. og Peder Andersen, men uten å vite at det var min tippoldemors barnebarn, så det er en ny opplysning. Og takket være deg har jeg funnet Maren Annas opphav! Jeg kommer nok til å låne bygdeboka en gang til for å se om jeg finner mere.I bygdeboka er Maren Annas datter, Karen, den eneste det ikke står noe mere om, men hun kom til Namdalen, og ble g. 1871, med Torger Larsen, fra Tynset. De bodde i Vemundvik (nå Namsos) og har mye etterslekt.Hjertelig takk for all hjelp, dette er en gledelig dag! Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.