Gå til innhold
Arkivverket

[#18144] Jens Qvist 'av Horn'


Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

Hei. I en artikkel/foredrag i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift (bind 10 av Sverre Steen : De første slektsledd i en norsk by. (1944), side 8), er det nevnt en Jens Qvist 'av Horn'. Han skal være bosatt i området rundt Kristiansand. Er det noen som har en ide om hvem han mener? Det står ikke mer om han i artikkelen. mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørm Olsen

Hei Berit. Jeg skulle prøve å være rasjonell med det jeg skrev, og ikke skrive så mye. Det var sikkert dumt. Dette stod i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind 10, og det var avskriften fra et foredrag som Sverre Steen holdt i Norsk Slekshistorisk Forening 1. november 1944. Jeg har fått kopi av dette fra sekretæren i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, og i den kopien er det side 8. ( Som sikert er side 8 bind 10. ) mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har misforstått innlegget ditt ser jeg. Jeg leste det som at Jen Qvist av Horn var av de første slektsledd i en norsk by. Ikke spør meg hvordan jeg klarte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg lurer på om det ikke finnes et sted e.l. som heter Horn i Gjørn kommune i Århus amt i Danmark. Med navnet Qvist ville jeg tro at han ikke var norsk, og finnes det noe danskere enn Jens. Sjekk nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei. Takk for det tipset. Jeg prøver og finne opphavet til Jens Christensen Qvist som dør på Fossnes i Stokke i Vestfold i 1732, 83 år gammel og er gift med Elisabeth Iversdater Stochmann. Han skal da være født ca 1642. Jeg tror han kan være sønn av Christen Sørensen Qvist, som døde på Anholt i Danmark i 1679. Jeg har en diskusjon på dette i 'Dis-forum AneEfterlysning 'i Danmark. Da jeg fant dette navnet, og at det skal være på 1600 tallet, synes jeg det var et spor å følge. Han som holdt foredraget må ha hatt dette navnet fra en plass. Det du sier er jo et spor for denne Jens. Dersom noen har noe mer om han i Norge, er det interesant. Dette for å bekrefte eller avkrefte om han er den Jens jeg leter etter anene til. Det var vel ikke så mange Jens Qvist i Norge på den tiden? PS. Det kan jo være en generasjon imellom denne Jens og den Jens jeg leter etter anene til? mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei igjenJesper Ratjen har i et innlegg i Dis-forum følgende å si om dette Jens Qvist: I Sverre Steen:'Kristiansands historie 1641-1814', Oslo 1941 s. 21 omtales nemlig en JENS QUIST: 'Fra 1615 møter vi ofte en Jens Quist, visstnok identisk med hollenderen Jens Quist 'av Horn', som stadig fører inn varer til Odderøya, jernvarer som hestesko, 'brådepanner', rister og tømmerlænker, desuten dyner og andre sengklær, hvetebrød o.s.v. Det er forresten meget tvivlsomt om Jens bodde fast i distriktet.' Han tror at at Jens Quist kom fra Horne sogn i Vensyssel. Det er nær Hirtshals. mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.