Gå til innhold
Arkivverket

[#18188] Ingeborg Marie Nilsdatter, Sandar, Vestfold f ca 1782-90. Hvor i F 1801?


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Enke Ingebor Nilsdatter, 36 år, gifter seg i 1826 med Hovel Ingebretson Elgesem i Sandar. 6.9 1861 dør Ingeborg Marie Nielsdatter 79 år på Elgesem, Hovel blir enkemann. Men hvor er hun i 1801-tellingen? Alderen tilsier at det skulle være mulig å finne foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk for innspill Egil. Jeg finner Ingeborg (Marie) ikke gift i Sandar før 1826 så trolig er hun fra en nabokommune. Ingeborg i Tjølling, bygdeboka sier f 1891 så stort sprik i forhold til 1801-tellingen. Hun gifter seg med en Kristian Jensen (vet ikke mer om henne). Ingeborg i Andebu har jeg ikke kontroll på - tjenestepike i 1801 - vanskelige greier.Ut fra de to aldersopplysningene i kirkeboken burde hun være født ca 1782-90. Noe særlig avvik er vel ikke trolig siden hun er 79 når hun dør og oppgir en alder på 36 når hun gifter seg. Legges alderen ved død til burde hun ha vært 44.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Men Osvald, hun får barn ? Men så tidlig står ikke alder på mor , nei. Eller? Hun er ikke innflyter 'litt' før vielsen til Kristian, f.eks.? hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1801 finnes det 1 tj.p. i Borre Ingebor Nilsd. 12 år, 1 tj.p. i Sem Ingeborg Nielsd. 13 år og 1 tj.p. i Laurdahl Ingeborg Nielsd. 14 år. Men det finnes flere Ingebor.. Ni.. i Vestfold, yngre og eldre, som vel kan stemme med det spennet i alder. Er du sikker du ikke kan ha lest alderen feil ved død. 9 og 1 kan ligne hverandre noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Til Egil. Har tre navn til barn, men ingen alder på moren. Kirkeboken for Sandar lagt ut Vestfoldslekt har alle ekteskap i Sandar søkbare fra 1709-1925. Der er bare hennes ekteskap med Hovel Elgesem med, ikke hennes 1. Hun kan jo ha flyttet med mann til Sandar i forkant av sitt 2. ekteskap. Kirkeboken er derimot ikke søkbar for døde (og fødte) mellom 1799 og 1833 og jeg finner derfor heller ikke hennes første mann som må dødd i denne perioden, men han behøver jo ikke være død i Sandar.Til Berit. 79 år er helt tydelig. Kopi fra kirkeboken viser at presten skrev ettallet som strek og syvtallet med fane.Har sjekket ut en del av Ingeborgene i nabokommunene, men der hvor de er hushjelper i F 1801 er det vanskelig å finne dem i bygdebøkene. I tillegg er det blitt gjort over tid og ikke så systematisk som det burde vært gjort. 'Min' tilknytning til Ingeborg er datteren Lovise Kristine Haavaldsdatter f ca 1826 som gifter seg med Olavu/es Jørgensen født i Stokke ca 1824.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Sporer litt av her med fun i ft 1865: Lenkeog her bor også ygste (!) sønn, navn broren - har du funnet han død?Men en må vell inn i K.B. for mere opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Forslag:1. Sjekk kirkeboka og klokkerboka angående ekteskapet. Det står mer informasjon der enn i registeret på http://www.vestfold-slekt.net/2. Sjekk om hun er registrert som innflyttet til Sandeherred rundt 1826.3. Sjekk faddere til barna. Kanskje noen i hennes familie finnes blant dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Skal sjekke både klokkerbok og kirkebok i morgen etter faddere og ev. andre opplysninger. Kopien fra giftemålet viser noe som kan være gårdsnavn etter Nilsdatter, men det er vanskelig å tyde. Tviler på at hun ble døpt Inger Maria når to ganger senere er blitt ført i kirkeboken som Ingebor og Ingeborg Marie. Den ene Inger Maria f i 1782 som Egil nevner gifter seg forresten til Rusletvet i Stokke.Ho(aa)vald har jeg kontrollen på. Han ætter via moren til Hovland og videre tilbake til Lo-ætta. Til slutt et spørsmål som går på kirkebøkene som er lagt ut på Vestfold-slekt. Er disse korrekturlest? Jeg treffer av og til på små unøyaktigheter. Ellers takk for innspill underveis. Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Hvis du klikker på 'Info'-linken når du er inne i en database på Vestfold-slekt vil du kunne se status for korrekturlesing og annen info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.