Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Sigrid Svendsen

[#18196] kommunikantar ????

Recommended Posts

Guest Sigrid Svendsen

Spørsmål fra en nybegynner: Hva betyr kommunikantar ??Mvh. Sigrid

Guest Andreas Snildal

En kommunikant er en person som går til kommunion, dvs. nattverd.

Guest Tor Andersen

I stedet for svaret (som du nå har fått) kan du få et tips til senere bruk. Trykk på Ordlista i den nederste blå linjen. Skriv kommunikant og søk.

Guest Sigrid Svendsen

Tusen takk til Andreas og Tor for nyttig informasjon. Mvh. Sigrid.

Guest Einar Aasprong

Hvor gammel måtte man være for å være kommunikant?Har et eksempel fra 1732 der 'Madme NN og datter' er oppført som kommunikanter. Hvor gammel kan jeg da gå ut fra at datteren i det minste må ha vært?

Guest Torgrim Sørnes

Man måtte være konfirmert (slik er det vel fremdeles i den protestantiske kirke?)

Guest Einar Aasprong

Takk for svaret.Det jeg så på som en mulighet her var at det kun var hovedpersonen som gikk til nattverd og at 'barn' ble nevnt uten selv å gå til nattverd, men jeg anså det ikke som sannsynlig.

Guest Ivar S. Ertesvåg

(6,5): Det er ikkje noko spesiell aldersgrense i Den Norske Kyrkja. Grensa ved konfirmasjonen vart oppheva for ein del tiår sidan.I 1732 var det ingen som var konfirmert (innført 1736). Kristian Vs lov seier noko både om undervisning og om nattverd - så om nokon finn att teksten (borte frå UiO sine historie-sider) kan det kanskje oppklare spørsmålet.(7) trur du kan rekne med at 'barnet' ikkje vart nemnt utan at ho også gjekk til nattverd - og dermed var kome til 'skjels år og alder' (min ca. 15).

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.