Gå til innhold
Arkivverket

[#18196] kommunikantar ????


Gjest Sigrid Svendsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Andersen

I stedet for svaret (som du nå har fått) kan du få et tips til senere bruk. Trykk på Ordlista i den nederste blå linjen. Skriv kommunikant og søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Einar Aasprong

Hvor gammel måtte man være for å være kommunikant?Har et eksempel fra 1732 der 'Madme NN og datter' er oppført som kommunikanter. Hvor gammel kan jeg da gå ut fra at datteren i det minste må ha vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Aasprong

Takk for svaret.Det jeg så på som en mulighet her var at det kun var hovedpersonen som gikk til nattverd og at 'barn' ble nevnt uten selv å gå til nattverd, men jeg anså det ikke som sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(6,5): Det er ikkje noko spesiell aldersgrense i Den Norske Kyrkja. Grensa ved konfirmasjonen vart oppheva for ein del tiår sidan.I 1732 var det ingen som var konfirmert (innført 1736). Kristian Vs lov seier noko både om undervisning og om nattverd - så om nokon finn att teksten (borte frå UiO sine historie-sider) kan det kanskje oppklare spørsmålet.(7) trur du kan rekne med at 'barnet' ikkje vart nemnt utan at ho også gjekk til nattverd - og dermed var kome til 'skjels år og alder' (min ca. 15).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.